חיפוש בתוכן האתר

הקדמה_מקור הדפסה דוא

"שִׁוִּיתִי הוי' לְנֶגְדִּי תָמִיד"[א] הוּא כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה וּבְמַעֲלוֹת הַצַדִּיקִים הַהוֹלְכִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים. כִּי אֵין יְשִׁיבַת הָאָדָם וּתְנוּעוֹתָיו וַעֲסָקָיו וְהוּא לְבַדּוֹ בְּבֵיתוֹ כִּיְשִׁיבָתוֹ וּתְנוּעוֹתָיו וַעֲסָקָיו וְהוּא לִפְנֵי מֶלֶךְ גָּדוֹל; וְלֹא דִּבּוּרוֹ וְהַרְחָבַת פִּיו כִּרְצוֹנוֹ וְהוּא עִם אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ וּקְרוֹבָיו כְּדִבּוּרוֹ בְּמוֹשַׁב הַמֶּלֶךְ. כָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁיָּשִׂים הָאָדָם אֶל לִבּוֹ שֶׁהַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֲשֶׁר מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ, עוֹמֵד עָלָיו וְרוֹאֶה בְּמַעֲשָׂיו כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים וַאֲנִי לֹא אֶרְאֶנּוּ נְאֻם ה'"[ב], מִיָּד יַגִּיעַ אֵלָיו הַיִּרְאָה וְהַהַכְנָעָה בְּפַחַד ה' יִתְבָּרַךְ וּבוֹשְׁתּוֹ מִמֶּנּוּ תָּמִיד[ג].

וְאִם לֹא יַגִּיעַ אֵלָיו מִיָּד הַיִּרְאָה, יַעֲמִיק הַרְבֵּה בְּעִנְיָן זֶה עַד שֶׁיַּגִּיעַ אֵלָיו. וְגַם יָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה עַל כָּל עַווֹנוֹתָיו שֶׁהֵם הַמּוֹנְעִים מֵהַגִּיעַ אֵלָיו הַיִּרְאָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "עֲווֹנוֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּילִים וגו'"[ד] [ה].

 

פרק א

הָאָדָם הַשָּׁלֵם "בַּתּוֹרָה וּבְמַעֲלוֹת הַצַדִּיקִים הַהוֹלְכִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים" מִיָּד בְּזָכְרוֹ שֶׁ"הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל... עוֹמֵד עָלָיו וְרוֹאֶה בְּמַעֲשָׂיו" מַגִּיעַ אֵלָיו "הַיִּרְאָה וְהַהַכְנָעָה בְּפַחַד ה' יִתְבָּרַךְ וּבוֹשְׁתּוֹ מִמֶּנּוּ תָּמִיד". אַךְ הִנֵה אָמְרוּ רז"ל "רָאָה הַקָּבָּ"ה שֶׁצַּדִּיקִים מוּעָטִים וכו'"[ו], וְעוֹד אָמְרוּ: "לֹא נִתְּנָה תּוֹרָה לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת"[ז] הָעוֹמְדִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה תָּמִיד. וְאִם כֵּן אֵיךְ נָבוֹא אֲנַחְנוּ, עֲנִיֵּי הַצֹּאן, אֶל פֶּתַח שַׁעַר עֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, כָּל עוֹד רְחוֹקִים אֲנַחְנוּ מְאֹד מִמַּעֲלַת הַצַּדִּיקִים. עַל תְּמִיהָה זוֹ בָּאָה הַעֵצָה הַיְּעוּצָה בִּבְחִינַת "כִּפְלַיִים לְתוּשִׁיָּה"[ח]: "יַעֲמִיק הַרְבֵּה בְּעִנְיָן זֶה... וְגַם יָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה...".

שְׁתֵּי עֵצוֹת אֵלוּ – "יַעֲמִיק" וְ"יָשׁוּב" – הֵן שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת בִּתְשׁוּבָה אֲמִתִּית אֶל ה': "תְּשׁוּבָה עִילָאָה" וּ"תְשׁוּבָה תַּתָּאָה". "תְּשׁוּבָה עִילָאָה" הִיא עֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת בְּהַעֲמַקַּת הַדַּעַת "בִּרְעוּתָא דְּלִבָּא יָתִיר וְחֵילָא סַגִּי לְאִתְקָרְבָא לְמַלְכָּא"[ט]. בִּלְשׁוֹן הַמִּקְרָא נִקְרֵאת עֲבוֹדָה זוֹ "דְּרִישָׁה", כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ"[י] [יא].

"תְּשׁוּבָה תַּתָּאָה" הִיא "מִצְוַת הַתְּשׁוּבָה מִן הַתּוֹרָה"[יב], שֶׁהִיא "עֲזִיבַת הַחֵטְא בִּלְבַד, דְּהַיְנוּ שֶׁיִגְמוֹר בְּלִבּוֹ בְּלֵב שָׁלֵם לְבַל יָשׁוּב עוֹד לְכִסְלָה לִמְרוֹד בְּמַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְלֹא יַעֲבוֹר עוֹד עַל מִצְוַת הַמֶּלֶךְ ח"ו הֵן בְּמִצְוַת עֲשֵׂה וְהֵן בְּמִצְוַת לֹא-תַּעֲשֶׂה"[יג].

גַּם הַצַּדִּיק הנ"ל, הַמְקַיֵּם בְּפַשְׁטוּת "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד", חַיָּב לְהִתְעַלּוֹת תָּמִיד "מֵחַיִל אֶל חָיִל"[יד] בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ עַל יְדֵי עֲבוֹדַת הַתְּשׁוּבָה עִילָאָה (שֶׁלֹּא עַל חֵטְא וְעָוֹן דַּוְקָא), בִּבְחִינַת "כָּל יָמָיו בִּתְשׁוּבָה"[טו]. נִמְצֵאנוּ לְמֵדִים שֶׁעֲבוֹדָה זוֹ שֶׁל תְּשׁוּבָה עִילָאָה הִיא שָׁוָה לְכָל נֶפֶשׁ מִיִּשְׂרָאֵל – "כָּל חָדָא וְחָדָא לְפוּם שִׁעוּרָא דִּילֵיהּ, לְפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ"[טז].

וְכֵן צִוָּה דָּוִד הַמֶּלֶךְ לִשְׁלֹמֹה בְּנוֹ: "דַע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעֹבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חָפֵצָה, כִּי כָּל הַלְּבָבוֹת דּוֹרֵשׁ הוי'... אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ..."[יז]. הוי' ב"ה דּוֹרֵשׁ מִלְּמַעְלָה אֶת דְּרִישַׁת לֵב הָאָדָם מִלְּמַטָּה. לְפִי עֵרֶךְ הַדְּרִישָׁה מִלְּמַטָּה בָּאָה הַכָּרָה וְהַדַּעַת בְּ"אֱלֹקֵי אָבִיךָ", שֶׁמִּמֶּנָּה בָּא הָאָדָם לִשְׁלֵמוּת עֲבוֹדַת ה' יִתְבָּרַךְ, בְּכָל דַּרְכֵי הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת, "בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חָפֵצָה".

עִקָּר כַּוָּנַת הַעֵסֶק בִּפְנִימִיּוּת הַתּוֹרָה – "נִסְתָּר" וְ"נִשְׁמְתָא דְּאוֹרַיְתָא" – הוּא לְעוֹרֵר אֶת הַ"דְּרִישָׁה" בְּלֵב כָּל יִשְׂרָאֵל, לְהַחֲיוֹתָהּ וּלְהָאִירָהּ (וְכֵן עֲבוֹדַת הַדְּרִישָׁה מְבִיאָתוֹ לְהִדָּבֵק בְּנִשְׁמְתָא דְּאוֹרַיְיתָא יוֹתֵר וְיוֹתֵר – "לִשְׁמָהּ" מַמָּשׁ). וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר הַזֹּהַר – רֵאשִׁית הִתְגַּלּוּת פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה[יח]: "'וְהַמַּשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ'[יט] בְּהַאי חִבּוּרָא דִּילָךְ דְּאִיהוּ סֵפֶר הַזֹּהַר מִן זָהֲרָא דְּאִמָא עִילָאָה (בִּינָה – עֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת) – תְּשׁוּבָה – וּבְגִין דַּעֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמִטְעַם מֵאִילָנָא דְּחַיֵּי דְּאִיהוּ הַאי סֵפֶר הַזֹּהַר יִפְּקוּן בֵּיהּ מִן גָּלוּתָא בְּרַחֲמִים וְיִתְקַיֵּם בְּהוֹן 'הוי' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר'[כ]". מִזֶּה מוּבָן שֶׁהַעֵסֶק בִּפְנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, עֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת, וּתְשׁוּבָה עִילָאָה – הַכֹּל אֶחָד; וּבַזֶה תְּלוּיָה הַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל.

וְעוֹד אִיתָא בַּזֹּהַר שֶׁמָּשִׁיחַ בָּא "לְאֲתָבָא צַדִּיקַיָא בִּתְיוּבְתָּא"[כא] (לְהַשִּׁיב אֶת הַצַדִּיקִים שֶׁאֵינָם מוּדָעִים לַעֲבוֹדַת הַתְּשׁוּבָה הַתְּמִידִית, בִּתְשׁוּבָה עִילָאָה). וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם: "וְאֵין יִשְׂרָאֵל נִגְאָלִין אֶלָּא בִּתְשׁוּבָה, וּכְבָר הִבְטִיחָה תּוֹרָה שֶׁסּוֹף יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה בְּסוֹף גָּלוּתָן וּמִיָּד הֵן נִגְאָלִין"[כב].

 

פרק ב

וְהִנֵּה "אֵין מוֹסְרִין סִתְרֵי תּוֹרָה אֶלָּא לְמִי שֶׁלִּבּוֹ דּוֹאֵג בְּקִרְבּוֹ"[כג]. תְּכוּנָה זוֹ שֶׁל "לִבּוֹ דּוֹאֵג בְּקִרְבּוֹ" הִיא הַתְּנָאי הַיְסוֹדִי שֶׁבִּלְעָדָיו לֹא תִּכּוֹן עֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת – תְּשׁוּבָה עִילָאָה – כְּלַל. וְהִיא הַשְׁלֵמוּת הָאֲמִתִּית ("אֵין שָׁלֵם כְּלֵב נִשְׁבָּר"[כד]), כְּשֶׁמַּרְגִּישׁ בְּנַפְשׁוֹ רִחוּקוֹ הֶעָצוּם מֵהוי' אֱלֹקָיו – הֶעְדֵּר הַכָּרַת יִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ הָאֲמִתִּי, אֵיךְ שֶׁהוּא הַכֹּל וְהַכֹּל הוּא – "אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ"[כה] מַמָּשׁ.

כְּשֵׁם שֶׁ"תַּכְלִית הַיְדִיעָה שֶׁלֹּא נֵדַע"[כו], כָּךְ רֵאשִׁית דְּרִישַׁת הוי' בֶּאֱמֶת הִיא הַכָּרַת הֶעְדֵּר-הַכָּרָתוֹ אֶת ה' בִּפְנִימִיּוּת נַפְשׁוֹ, שֶׁמִּזֶּה "לִבּוֹ דּוֹאֵג בְּקִרְבּוֹ" וְצָמְאָה נַפְשׁוֹ לְאוֹר ה' כִּי טוֹב, שֶׁבִּלְעָדָיו אֵין חַיָּיו חַיִּים כְּלָל. עָלָיו נֶאֱמָר "אֶשְׁכּוֹן וְאֵת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים"[כז], וְלוֹ "מוֹסְרִין סִתְּרֵי תּוֹרָה" לְהָאִיר נַפְשׁוֹ בְּשִׂמְחָה רַבָּה וְשֶיִהְיֶה "נֵר לְהָאִיר" לִנְפָשׁוֹת רַבּוֹת – בְּגִלּוּי חֶסְרוֹנָן וּמִלּוּי חֶסְרוֹנָן – עַד כִּי יָבוֹא יִנּוֹן, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.

 

פרק ג

מִכָּל הנ"ל מַשְׁמַע שֶׁמַּדְרֵגַת "הַצַּדִּיקִים הַהוֹלְכִים לִפְנֵי הָאֱלֹקִים" הִיא לְמַטָּה מִמַּדְרֵגַת תְּשׁוּבָה-עִילָאָה, שֶׁהֲרֵי גַם הַצַּדִּיק מִתְעַלֶּה תָּמִיד בְּכֹחַ תְּשׁוּבָה-עִילָאָה כנ"ל. וְכֵן אָמְרוּ חֲזַ"ל: "מָקוֹם שֶׁבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה עוֹמְדִין צַדִּיקִים גְּמוּרִים אֵינָם עוֹמְדִין"[כח].

בְּסוֹד אַרְבַּע אוֹתִיּוֹת שֵׁם הוי' ב"ה, שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת הַתְּשׁוּבָה הֵן כְּנֶגֶד שְׁתֵּי הַ-הֵהִין שֶׁבַּשֵׁם: תְּשׁוּבָה-עִילָאָה – תָּשׁוּב ה עִילָאָהתְּשׁוּבָה-תַּתָּאָה – תָּשׁוּב ה תַּתָּאָה. אוֹת הַ-ו שֶׁבַּשֵּׁם הִיא כְּנֶגֶד מַדְרֵגַת "הַצַּדִּיקִים הַהוֹלְכִים לִפְנֵי הָאֱלֹקִים", בְּתִקּוּן הַמִּדּוֹת שֶׁבַּלֵב – גִּלּוּי אַהֲבַת ה' וְיִרְאַת ה' הַטִּבְעִיּוֹת בְּלֵב כָּל יִשְׁרָאֵל (הַחַיּוּת הַפְּנִימִית בְּקִיּוּם כָּל מִצְוֹת הַתּוֹרָה), שֶׁבֵּין שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת הַתְּשׁוּבָה הנ"ל. אוֹת הַ-י שֶׁבַּשֵׁם הִיא מַדְרֵגַת "הַלּוֹמֵד תּוֹרָה בִּבְחִינַת בִּטּוּל עַצְמוּתוֹ מַמָּשׁ מִכָּל וָכֹל, וְאֵין הַדִּבּוּר שֶׁלּוֹ מַהוּת בִּפְנֵי עַצְמוֹ רַק דְּבַר הוי' מְדַבֵּר מִפִּיו"[כט].

י           "הַלּוֹמֵד תּוֹרָה בִּבְחִינַת בִּטּוּל עַצְמוּתוֹ מַמָּשׁ מִכָּל וָכֹל"

ה          תְּשׁוּבָה עִילָאָה, "בְּכָל לִבִּי דְּרַשְׁתִּיךָ" – עֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת

ו           "צַדִּיקִים הַהוֹלְכִים לִפְנֵי הָאֱלֹקִים" – תִּקּוּן הַמִּדּוֹת

ה          תְּשׁוּבָה תַּתָּאָה, "עֲזִיבַת הַחֶטְא" – תִּקּוּן הַמַּעֲשֶׂה

 

 

פרק ד

הִתְבּוֹנְנוּת וְהַעֲמַקַּת הַדַּעַת (כֹּחַ הָרִכּוּז) בְּעִנְיָן אֱלֹקִי כְּלָלִי נִקְרֵאת "הִתְבּוֹנְנוּת כְּלָלִית". הַהִתְבּוֹנְנוּת הנ"ל "שֶׁהַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל... עוֹמֵד עָלָיו..." הִיא דֻּגְמָא שֶׁל 'הִתְבּוֹנְנוּת כְּלָלִית' (הַצַּדִּיק הנ"ל אֵינוֹ זָקוּק לְהִתְבּוֹנְנוּת בְּהַעֲמַקַּת הַדַּעַת כְּלָל, אֶלָּא "כְּשֶׁיָּשִׂים אֶל לִבּוֹ.. מִיָּד יַגִּיעַ אֵלָיו הַיִּרְאָה..." בִּבְחִינַת זִכָּרוֹן בְּעַלְמָא), וּבִלְשׁוֹן סֵפֶר הַתַּנְיָא: "וְהִנֵה ה' נִצָּב עָלָיו וּמְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וּמַבִּיט עָלָיו וּבוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב אִם עוֹבְדוֹ כָּרָאוּי"[ל]. מַטְּרַת הִתְבּוֹנְנוּת זוֹ הִיא לְעוֹרֵר יִרְאַת ה'[לא], "רֵאשִׁית הָעֲבוֹדָה וְעִיקָרָהּ וְשָׁרְשָׁהּ"[לב], בְּחִינַת יִרְאַת הַמַּלְכוּת שֶׁכְּנֶגֶד הַ-ה תַּתָּאָה שֶׁבְּשֵׁם הוי' ב"ה[לג].

הַהִתְבּוֹנְנוּת הַכְּלָלִית הַמְסֻגֶּלֶת לְעוֹרֵר אַהֲבַת ה', אַהֲבַת עוֹלָם, שֶׁכְּנֶגֶד אוֹת הַ-ו שֶׁבַּשֵׁם, הִיא: "כִּי הוּא חַיֵּינוּ מַמָּשׁ וְכַּאֲשֶׁר הָאָדָם אוֹהֵב אֶת נַפְשׁוֹ וְחַיָּיו כֵּן יֹאהַב אֶת ה' כַּאֲשֶׁר יִתְבּוֹנֵן וְיָשִׂים אֶל לִבּוֹ כִּי ה' הוּא נַפְשׁוֹ הָאֲמִתִּית וְחַיָּיו מַמָּשׁ"[לד].

הַהִתְבּוֹנְנוּת הַכְּלָלִית שֶׁכְּנֶגֶד הַ-ה עִילָאָה שֶׁבַּשֵׁם, הַבָּאָה לְעוֹרֵר "אַהֲבָה רַבָּה וּגְדוֹלָה מִזּוֹ"[לה] הִיא עַל פִּי מָה שֶׁכָּתוּב בְּ"רַעְיָא מְהֵימְנָא": "כִּבְרָא דְּאִשְׁתַּדָּל בָּתָּר אָבוּי וְאִימֵיהּ דְּרַחִים לוֹן יַתִּיר מִגַּרְמֵיהּ וְנַפְשֵׁיהּ וְרוּחֵיהּ כו'[לו] כִּי הַלֹּא אָב אֶחָד לְכוּלָנוּ... לִהְיוֹת רָגִיל עַל לְשׁוֹנוֹ וְקוֹלוֹ לְעוֹרֵר כַּוָּנַת לִבּוֹ וְמוֹחוֹ לְהַעֲמִיק מַחֲשַׁבְתּוֹ בְּחַיֵּי הַחַיִּים אֵין סוֹף ב"ה כִּי הוּא אָבִינוּ מַמָּשׁ הָאֲמִתִּי וּמְקוֹר חַיֵּינוּ וּלְעוֹרֵר אֵלָיו הָאַהֲבָה כְּאַהֲבַת הַבֵּן אֶל הָאָב"[לז].

הַ-י שֶׁבַּשֵׁם הִיא בְּחִינַת "יִרְאָה עִילָאָה" – "יְרֵא בֹּשֶׁת" (אוֹתִיוֹת בְּרֵאשִׁית, וְתַרְגוּם יְרוּשַׁלְמִי: "בְּחוֹכְמְתָא", בְּחִינַת הַ-י שֶׁבַּשֵׁם[לח]) – וּמִתְעוֹרֶרֶת עַל יְדֵי הַהִתְבּוֹנְנוּת הַכְּלָלִית בְּהִתְחַדְּשׁוּת הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, בְּכָל רֶגַע, "יֶשׁ מֵאַיִן". וְכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר הַתַּנְיָא[לט]: "אַךְ הַיִּרְאָה עִילָאָה יְרֵא בֹּשֶׁת וְיִרְאָה פְּנִימִית שֶׁהִיא נִמְשֶׁכֶת מִפְּנִימִיּוּת הָאֱלֹהוּת שֶׁבְּתוֹךְ הָעוֹלָמוֹת עָלֶיהָ אָמְרוּ 'אִם אֵין חָכְמָה אֵין יִרְאָה'[מ] דְּחָכְמָה הִיא כֹּחַ מָה 'וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא'[מא] וְ'אֵיזֶהוּ חָכָם הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד'[מב] פֵּירוּשׁ שֶׁרוֹאֶה כָּל דָּבָר אֵיךְ נוֹלָד וְנִתְהַוָּה מֵאַיִן לְיֶשׁ בִּדְבַר ה' וְרוּחַ פִּיו יִתְבָּרַךְ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב 'וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם'[מג]. וְאִי לְזֹאת הֲרֵי הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם בְּטֵלִים בִּמְצִיאוּת מַמָּשׁ בִּדְבַר ה' וְרוּחַ פִּיו וּכְלֹא מַמָּשׁ חָשִׁיבֵי וְאַיִן וְאֶפֶס מַמָּשׁ כְּבִיטוּל אוֹר וְזִיו הַשֶּׁמֶשׁ בְּגוּף הַשֶּׁמֶשׁ עַצְמָהּ. וְאַל יוֹצִיא אָדָם עַצְמוֹ מֵהַכְּלָל שֶׁגַם גּוּפוֹ וְנַפְשׁוֹ וְרוּחוֹ וְנִשְׁמָתוֹ בְּטֵלִים בִּמְצִיאוּת בִּדְבַר ה' וְדִבּוּרוֹ יִתְבָּרַךְ מְיוּחָד בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ... וְזֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב 'הֵן יִרְאַת ה' הִיא חָכְמָה'[מד]".

 

י              "אֵיזֶהוּ חָכָם הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד" – "יְרֵא בֹּשֶׁת"

ה             "חַיֵּי הַחַיִּים אֵין סוֹף ב"ה הוּא אָבִינוּ מַמָּשׁ הָאֲמִתִּי וּמְקוֹר חַיֵּינוּ" – "אַהֲבָה רַבָּה"

ו              "כִּי הוּא חַיֵּינוּ מַמָּשׁ" – "אַהֲבַת עוֹלָם"

ה             "וְהִנֵה ה' נִצַב עָלָיו... וּבוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב אִם עוֹבְדוֹ כַּרָאוּי" –  "יִרְאַת הַמַּלְכוּת"

 

 

פרק ה

אַף עַל פִּי שֶׁעַל יְדֵי 'הִתְבּוֹנְנוּת כְּלָלִית' אֶפְשָׁר לְעוֹרֵר וּלְגַלּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וְהַיִּרְאָה הַטִּבְעִיּוֹת הַמְסֻתָּרוֹת בְּלֵב כָּל יִשְׂרָאֵל, אֵין בְּכֹחַ הִתְבּוֹנְנוּת זוֹ לְהוֹלִיד מֵאוֹר הַשֵּׂכֶל מִדּוֹת חֲדָשׁוֹת – אַהֲבָה וְיִרְאָה שִׂכְלִיּוֹת. מַעֲלַת הַמִּדּוֹת הַשִּׂכְלִיּוֹת הִיא שֶׁבְּתֹקֶף הִתְלַהֲבוּתָן מְסֻגָּלוֹת הֵן לְהָאִיר וּלְזַכֵּךְ אֶת הַגּוּף וְאֵת הַנֶּפֶשׁ הַחִיּוּנִית הַבַּהֲמִית הַמְחַיָּה אֶת הַגּוּף. הַ"בִּטּוּל" שֶׁבְּהִתְבּוֹנְנוּת כְּלָלִית הוּא בְּדֶרֶךְ "רָצוֹא"[מה] בִּלְבַד, כַּאֲשֶׁר הַ"שּׁוֹב" הוּא בִּבְחִינַת "יֶשׁ מִי  שֶׁאוֹהֵב, "יֶשׁ מִי שֶׁיָרֵא". אָמְנָם הַבִּטּוּל הָאֲמִתִּי בִּבְחִינַת "שׁוֹב", הַחוֹדֵר אֶל כָּל מְצִיאוּת הָאָדָם וְעוֹלָמוֹ, הוּא בָּא כַּאֲשֶׁר זוֹכֶה לְעִקָּר עֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת – "הִתְבּוֹנְנוּת פְּרָטִית"[מו].

הַהִתְבּוֹנְנוּת הַפְּרָטִית, הַבָּאָה רַק לְאַחַר יְגִיעָה עֲצוּמָה בִּמְסִירָה וּנְתִינָה לִפְנִימִיּוּת תּוֹרָתֵנוּ הַקְדוֹשָׁה, הִיא לְהַשְׂכִּיל וּלְהַעֲמִיק בְּפִרְטֵי הַסּוֹדוֹת וְרָזִין עִילָאִין דְּמַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית וּמַעֲשֶׂה מֶרְכָּבָה[מז], כְּפִי שֶׁנִּתְגַּלּוּ לָנוּ עַל יְדֵי רַשְׁבִּ"י, הָאֲרִיזַ"ל, הַבֶּעְשְׁ"ט, הָאַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן וכו'. מֵהִתְבּוֹנְנוּת זוֹ בָּא "לְאִסְתַּכְּלָא בִּיקָרָא דְּמַלְכָּא"[מח] בֶּאֱמֶת, לִרְאוֹת בְּעֵין הַשֵּׂכֶל שֶׁבְּלֵב כָּל יִשְׂרָאֵל שֶׁ"הוי' אֱמֶת הוּא אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם"[מט] וְהַכֹּל אֶחָד מַמָּשׁ בְּיִחוּדוֹ הָאֲמִתִּי יִתְבָּרַךְ.

הַשְׁרָאַת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּלֵב הַמִּתְבּוֹנֵן בְּהַעֲמַקַּת הַדַּעַת, מְבִיאָתוֹ לְאַהֲבַת ה' יִתְבָּרַךְ בְּלֵב שָׁלֵם, לְאַהֲבַת תּוֹרָתֵנוּ הַקְדוֹשָׁה, "חֶמְדָה גְּנוּזָה" – "שְׁמוֹ הַגָּדוֹל", שֶׁעָלָיו נֶאֱמָר: "עַד שֶׁלֹּא נִבְרָא הָעוֹלָם הָיָה הוּא וּשְׁמוֹ הַגָּדוֹל בִּלְבַד"[נ], לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא עִקָּר וְתַכְלִית הַכֹּל. אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל הִיא גַּם שְׁלֵמוּת אַהֲבַת ה' – "לֶאֱהוֹב מָה שֶׁהָאָהוּב אוֹהֵב" – וַה' אוֹהֵב יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה'... וָאוֹהַב אֶת יַעֲקֹב"[נא].

 

פרק ו

הִתְבּוֹנְנוּת – מִלְּשׁוֹן בִּנְיָן. בִּשְׁלֵמוּת כָּל בִּנְיָן מִתְגַּלֶּה הָעֹנֶג הַנֶעֱלָם שֶׁעָלָה בְּ"מַחֲשָׁבָה תְּחִלָה" מִצְּפִיַּת "סוֹף מַעֲשֶׂה" דַּוְקָא. שְׁלֵמוּת כָּל הִתְבּוֹנְנוּת הִיא הַ"שְּׁמִיעָה" שֶׁל תַּמְצִית נְקֻדַּת הָאֱמֶת ("דֶּערְהֶער" בל"א). בִּפְנִימִיּוּת "שְׁמִיעָה" זוֹ מְאִירָה נְקֻדַּת הַחָכְמָה הַעֶלְיוֹנָה הַ"מְחַיָּה" אֶת הַבִּינָה בַּעֹנֶג הַנֶּעֱלָם הַנִּמְשָׁךְ עַל יָדָהּ. יִחוּד זֶה שֶׁל חָכְמָה וּבִינָה, הַמְכֻנֶּה יִחוּד "אַבָּא וְאִמָּא" בִּלְשׁוֹן הַקַּבָּלָה, מוֹלִיד אֶת הַבָּנִים, מִדּוֹת הַלֵּב – אַהֲבַת ה' וְיִרְאַת ה' וּשְׁאַר הַמִּדּוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת שֶׁכֻּלָּן עַנְפֵי הָאַהֲבָה וְיִרְאָה – בְּסוֹד "אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה"[נב].

הַהִתְבּוֹנְנוּת נִקְרֵאת "אֵם" כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אֵם לַבִּינָה תִּקְרָא"[נג] – "אַל תִּקְרִי אִם אֶלָא אֵם". הוּלֶדֶת הַבָּנִים הִיא כַּאֲשֶׁר מִתְגַּלָּה בַּבִּינָה שִׂמְחָה, בִּשְׁלֵמוּת בִּנְיָנָהּ וְהַשָּׂגָתָהּ, בְּחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת הַבָּא לְאַחַר מַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית, וְשֶׁעַל כֵּן עִקַּר עוֹנַת הַזִּוּוּג לְהוֹלָדַת נְשָׁמוֹת קְדוֹשוֹת – בָּנִים – הוּא בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ דַּוְקָא.

 

פרק ז

עִקָּר כָּל בִּנְיָן הוּא יְסוֹדוֹ, שֶׁעָלָיו הוּא עוֹמֵד. וְהִנֵה "יְסוֹד הַיְסוֹדוֹת וַעֲמוּד הַחָכְמוֹת"[נד] הוּא סוֹד שֵׁם הוי' ב"ה, שֶׁהוּא הַסּוֹד הַמְיֻחָד לָנוּ – עַם יִשְׂרָאֵל – בָּנִים לַהוי'. שֵׁם הוי' ב"ה הוּא "שֵׁם הָעֶצֶם", "שֵׁם הַמְיֻחָד", "שֵׁם הַמְּפוֹרָשׁ"[נה] – כְּלָלוּת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ הַנִקְרֵאת "שְׁמוֹ הַגָּדוֹל" כנ"ל. הוּא הַכֹּחַ הַפְּנִימִי הַמְקַשֵּׁר אוֹתָנוּ לְעַצְמוּת וּמַהוּת אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם ב"ה, כַּמְבֹאָר בְּסֵפֶר הַזֹּהַר: "תְּלָת קְשָׁרִין מִתְקַשְּׁרָאַן דָּא בְּדָא, יִשְׂרָאֵל מִתְקַשְּׁרָאַן בְּאוֹרַיְיתָא וְאוֹרַיְיתָא בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְכוּלְהוּ סָתִים וְגַלְיָא"[נו]. בְּחִינַת "סָתִים" דְּאוֹרַיְיתָא הוּא סוֹד שְׁמוֹ הַגָּדוֹל יִתְבָּרַךְ, הַמְקַשֵּׁר בְּחִינַת "סָתִים" דְּיִשְׂרָאֵל (הַ"יְחִידָה" שֶׁבַּנֶּפֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר לְקַמָּן) לִבְחִינַת "סָתִים" דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא (בְּחִינַת "יָחִיד" מַמָּשׁ – עַצְמוּתוֹ וּמַהוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ). מִתִּקּוּן הַיְסוֹד נִמְשָׁךְ וּבָא כָּל פְּאֵר הַבִּנְיָן, בִּמְזִיגָה נְכוֹנָה בְּתֹאַר, בְּמַרְאֵה וּבְקוֹמָה, וּבְהִתְכַּלְּלוּת כָּל רִבּוּי פְּרָטָיו יַחְדָּו עַד שֶׁחַי מַמָּשׁ מֵחַיֵּי הַחַיִּים[נז] – הוי' ב"ה.

 

פרק ח

שֵׁם הוי' ב"ה נִקְרָא "שֵׁם בֵּן ד'" עַל שֵׁם אַרְבַּע אוֹתִיּוֹתָיו. יֶשׁ בּוֹ עוֹד בְּחִינָה חֲמִישִׁית "הָעוֹלָה עַל כֻּלָּנָה", הַנִּקְרֵאת "קוֹצוֹ שֶׁל יוּד". הֲבָנַת חָמֵש מַדְרֵגוֹת אֵלּוּ בָּאָה בְּדֶרֶךְ מָשָׁל וְנִמְשַׁל מֵהַכָּרַת נֶפֶשׁ הָאָדָם – "מִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ"[נח]. בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם חָמֵשׁ מַדְרֵגוֹת כְּלָלִיּוֹת: נֶפֶשׁ, רוּחַ, נְשָׁמָה, חַיָּה, יְחִידָה – כְּנֶגֶד חָמֵשׁ הַמַּדְרֵגוֹת שֶׁבְּשֵׁם הוי' ב"ה, מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה. חָמֵשׁ מַדְרֵגוֹת הַנֶּפֶשׁ מִתְגַלּוֹת עַל יְדֵי חֲמִשָּׁה כֹּחוֹת כְּלָלִיִים מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה: רָצוֹן (מְסִירוּת נֶפֶשׁ לְמַעְלָה מִטַּעַם וָדַעַת); חָכְמָה (הִסְתַּכְּלוּת וְהַשְׂכָּלָה רִאשׁוֹנָה בְּעֶצֶם נְקֻדַּת הָאֱמֶת); בִּינָה (הַשָׂגַת הָעִנְיָן, תְּפִיסָתוֹ וּקְלִיטָתוֹ עַל כָּל רִבּוּי פְּרָטָיו); מִדּוֹת (הִתְפַּעֲלוּת הַרֶגֶשׁ שֶׁבַּלֵב); דִּבּוּר (הַבָּעָה וְהִתְגַלּוּת לַזוּלַת).

קוּצוֹ שֶׁל  י        יְחִידָה – רָצוֹן; "יְחִידָה לְיַחֲדָךְ"[נט] בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ

            י        חַיָּה – חָכְמָה; "הַחָכְמָה תְּחַיֵּה"[ס] בְּהַבְרָקַת עֶצֶם הַהַשְׂכָּלָה

            ה       נְשָׁמָה – בִּינָה; "וְנִשְׁמַת שַׁדָּי תְּבִינֵם"[סא] בִּתְפִיסַת הַהַשָּׂגָה וּקְלִיטָתָהּ

            ו        רוּחַ – מִדּוֹת; "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ"[סב] בְּהִתְפַּעֲלוּת הָרֶגֶשׁ שֶׁבַּלֵב

            ה       נֶפֶשׁ – דִּבּוּר; "וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה"[סג] – "לְרוּחַ מְמַלְלָא"[סד] – בְּדִבּוּר וְהִתְגַלּוּת לַזּוּלַת

 

 

בְּחָמֵשׁ הַמַּדְרֵגוֹת שֶׁבַּשֵּׁם, נִכְלָלִים כָּל סוֹדוֹת הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת וְהַהִתְלַבְּשׁוּת שֶׁל מַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית וּמַעֲשֶׂה מֶרְכָּבָה, וּמַה שֶּׁלְּמַעְלָה מֵהֶם – רָזִין דְּרָזִין דְּהַשְׁרָאַת אֱלֹהוּת מַמָּשׁ[סה].

 

פרק ט

כְּכָל שֶׁמַּעֲמִיקִים לְהִתְבּוֹנֵן בְּסוֹד הוי' ב"ה, אֵיךְ הוּא בָּא וּמִתְלַבֵּשׁ בְּרִבּוּי עֲרָכִים שׁוֹנִים, שֶׁדַּרְכָּם מֵאִיר אוֹרוֹ הַגָּדוֹל יִתְבָּרַךְ – כְּשֶׁבְּכָל מַעֲרֶכֶת, הַיַּחַס בֵּין חֲלָקֶיהָ מַקְבִּיל לַיַּחַס שֶׁבֵּין אוֹתִיּוֹת שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ[סו], מִכְּלָלִיּוּת שֶׁבִּכְלָלִיּוּת (מַעֲרָכוֹת הַסּוֹקְרוֹת רִבּוּי עוֹלָמוֹת וּמַדְרֵגוֹת כְּאֶחָד – בְּחִינַת "אֲרִיךְ אַנְפִּין") וְעַד לִפְרָטִיּוּת שֶׁבִּפְרָטִיּוּת (מַעֲרָכוֹת הַמְגַלּוֹת אֶת סוֹד הַשֵּׁם בְּכָל מַרְכִּיבָיו הַמִתְגַלִּים וּמִתְכַּלְּלִים בְּתוֹךְ כֹּחַ אוֹ מַדְרֵגָה אַחַת פְּרָטִית – בְּחִינַת "זְעֵיר אַנְפִּין") – כָּךְ מַעֲמִיקָה וּמִשְׁתָּרֶשֶׁת בַּנֶּפֶשׁ הַתּוֹדָעָה הָאֲמִתִּית, שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ נִמְצָא בַּכֹּל, בְּסוֹד הַהִתְהַוּוּת הַתְּמִידִית יֶשׁ מֵאַיִן; מֵאִיר מִכֹּל, בְּהוֹרָאַת דֶּרֶךְ חַיִּים שֶּׁיֵּשׁ לִלְמוֹד מִכָּל דָּבָר וְדָבָר; וְהוּא כָּל בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ – "אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ"[סז] מַמָּשׁ.

 

פרק י

וִיהִי רָצוֹן מִלִּפְנֵי אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, אָבִינוּ אַב הָרַחֲמָן, שֶׁהָעִיּוּן בַּסֵּפֶר הַזֶּה הַבָּנוּי כֻּלּוֹ סְבִיב צִיר נֶאֱמָן – שֵׁם הוי', אֶחָד יָחִיד וּמְיוּחָד ב"ה, וַאֲשֶׁר כָּל דְּבָרָיו נוֹבְעִים מִמְקוֹר מַיִם חַיִּים – מַעְיְנוֹת "נִשְׁמְתָּא דְּאוֹרַיְיתָא" (עִם גִּלּוּי בְּחִינַת הַ"נִּשְׁמְתָּא" גַּם בְּ"גַלְיָא" – "גּוּפָא דְּאוֹרַיְיתָא", הֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן לִהְיוֹת אֶחָד), וּכִתְשׁוּבַת הַמָּשִׁיחַ לְמוֹרֵנוּ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זי"ע[סח] לִשְׁאֵלָתוֹ "אֵימָתַי קַאֲתֵי מָר" – "לִכְשֶׁיָּפוּצוּ מַעְיְנוֹתֶיךָ חוּצָה"[סט] – יְקָרְבֵנוּ לְקִיּוּם הַיִּעוּד: "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת הוי' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים"[ע], בְּבִיאַת גּוֹאֵל צֶדֶק בְּקָרוֹב מַמָּשׁ, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.



[א] תהלים טז, ח.

[ב] ירמיה כג, כד.

[ג] רמ"א בתחלת השלחן ערוך אורח חיים, ממורה נבוכים ג, נב.

[ד] ישעיה נט, ב.

[ה] שלחן ערוך אדמו"ר הזקן שם, משערי תשובה וספר חסידים.

[ו] יומא לח, ב.

[ז] ברכות כה, ב.

[ח] איוב יא, ו. ועיין בשמות רבה (ריש פרשה מו) שקאי על לוחות השניות וכו' ומבואר בדא"ח שהוא מתן תורה דבעלי תשובה.

[ט] זח"א קכט, ב.

[י] תהלים קיט, י.

[יא] עיין בנוסח השער לספר שער היחוד אשר לכ"ק אדמו"ר האמצעי.

[יב] אגרת התשובה א.

[יג] שם.

[יד] תהלים פד, ח.

[טו] שבת קנג, א. עיין במאמר ד"ה "ויתן לך" בספר פלח הרמון למוהר"ר הלל זצ"ל מפאריטש. ועיין באגרת השלום המיוחסת לכ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע שמצות התשובה – תשובה עילאה – היא מצוה תמידית. ומבואר במקום אחר שהיא המצוה התמידית שכנגד הבינה – התבוננות.

[טז] זח"א קג, ב בפירוש הפסוק "נודע בשערים בעלה וגו" (משלי לא, כג).

[יז] דברי הימים א כח, ט. "דע" הוא בחינת "נודע בשערים בעלה" כנ"ל ו"אלקי אביך" הוא בחינת "בשבתו עם זקני ארץ". "דע" הוא בחינת "נודע בשערים בעלה" כנ"ל ו"אלקי אביך" הוא בחינת "בשבתו עם זקני ארץ". וכן הוא אומר "זה אלי ואנוהו – אלקי אבי וארוממנהו" (שמות טו, ב), שעיקר גלוי אלקותו יתברך "כל חדא וחדא לפום שעורא דיליה" הוא על ידי ההתקשרות לצדיקי אמת, בחינת "אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא", שהרי הם נשמות כלליות ועל ידי ההתקשרות השלמה לצדיק יסוד עולם מתקשר לכל שעור הקומה של כנסת ישראל – שכינתיה דקודשא בריך הוא. ועוד, הצדיק אמת ממשיך גלוי עצמות אלקות יתברך למטה מטה בתוך גבול העולם הזה התחתון, בסוד "ויוסף הורד מצרימה (בראשית טל, א), "מצרים" מלשון מיצר וגבול כמבואר בדא"ח (עיין בד"ה "ואני נתתי לך" בהוספות ל"תורה אור" וד"ה זה ב"פלח הרמון"). ועיין בשער היחוד והאמונה פרק ה' שעיקר התגלות שם הוי' ב"ה, מדת הרחמים, הוא על ידי הצדיקים.

[יח] רעיא מהימנא זח"ג קכד, ב ועיין באגרת הקדש כו.

[יט] דניאל יב, ג.

[כ] דברים לב, יב.

[כא] זח"ג קנג, ב.

[כב] הלכות תשובה ז, ה.

[כג] חגיגה יג, א.

[כד] עיין בקונטרס התפלה לכ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע פרק יב.

[כה] דברים ד, לה.

[כו] בחינת עולם יג, מה.

[כז] ישעיה נז, טו. עיין בכל זה באריכות ב'קונטרס ההתפעלות' לכ"ק אדמו"ר האמצעי פרק ה.

[כח] ברכות לד, ב. וכן פסק הרמב"ם בהלכות תשובה (ז, ד) אפילו לגבי מדרגת תשובה תתאה עיי"ש.

[כט] פלח הרמון ד"ה "ויתן לך" אות ד', ועיין לעיל בהערה יא.

[ל] פרק מא.

[לא] סוד "בזאת יבא אהרן אל הקדש" (ויקרא טז, ג) – "זה השער להוי'" (תהלים קיח, כ).

[לב] תניא שם.

[לג] ארבע אותיות השם הן כנגד "דחילו ורחימו רחימו ודחילו". מלמעלה למטה: יראה עילאה (ירא בשת), אהבה רבה, אהבת עולם, יראה תתאה (יראת המלכות).

[לד] הקדמת "חינוך קטן" לשער היחוד והאמונה.

[לה] תניא מד.

[לו] זח"א רפא, א.

[לז] תניא שם.

[לח] בתיבת "בראשית" מרומזת תכלית הכל: "סוף מעשה במחשבה תחלה" (פיוט לכה דודי) כאשר "עין בעין יראו בשוב הוי' ציון" (ישעיה נב, ח) איך "לית אתר פנוי מיניה" ממש, שמזה בא לבטול במציאות ממש בבחינת נקודה אחת – י שבשם, ו"החכם עיניו בראשו" (קהלת ב, יד) וד"ל.

[לט] פרק מג.

[מ] אבות ג, יז.

[מא] איוב כח, יב.

[מב] תמיד לב, א.

[מג] תהלים לג, ו.

[מד] איוב כח, כח.

[מה] כמו שכתוב "והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק" (יחזקאל א, יד), כלומר שהגדרת כל דבר חי היא תנועה: "כל חי מתנועע" בבחינת "רצוא ושוב" – בדֹפק פנימי (דֹפק הלב) ודֹפק חצוני (דֹפק היד), וכן בבחינת השאיפה והנשיפה של כל נשימה ובתנועות כל אברי הגוף. וכן נאמר בספר יצירה פרק א': "אם רץ לבך שוב לאחד" (לפי הגירסה המובאת בהקדמת תקוני הזהר ובספר התניא פרק נ). בחינת ה"רצוא" היא השאיפה לצאת מגדר המדידה וההגבלה של הגוף ולהתיחד במקור החיים. בחינת ה"שוב" היא ההמשכה ממקור החיים להחיות את הגוף מחדש.

[מו] עיין בשער היחוד לכ"ק אדמו"ר האמצעי פרק ד'.

[מז] לפי קבלת האריז"ל, מעשה בראשית הוא סוד השתלשלות נקודות הספירות זו מזו בעולם התהו וכו', ומעשה מרכבה הוא סוד התלבשות פרצופי האצילות זה בזה בעולם התקון וכו'.

[מח] זח"ג רמז, ב.

[מט] ירמיהו י, י.

[נ] פרקי דר' אליעזר פרק ג'.

[נא] מלאכי א, ב.

[נב] תהלים קיג, ט.

[נג] משלי ב, ג.

[נד] פתיחת ה"יד החזקה" לרמב"ם.

[נה] שלשה תארים אלה הם כנגד "חש-מל-מל" ("מל" – מלשון "מילה" ו"מל" – מלשון "דבור") – "הכנעה, הבדלה, המתקה" – יסוד תורת החסידות של מורנו הבעש"ט זי"ע (עיין בכתר שם טוב אות כח).

[נו] זח"ג עג, א. ועיין פלח הרמון ד"ה ויהי מקץ.

[נז] בכל 'התבוננות פרטית' יש שלשה שלבים: למוד, התבוננות קודם התפלה, התבוננות בשעת התפלה. הם כנגד גוף, חיים, חיי החיים ב"ה, והם כנגד "הכנעה, הבדלה, המתקה" וד"ל.

[נח] איוב יט, כו.

[נט] "הושענות" לחג הסכות, יום ג'.

[ס] קהלת ז, יב.

[סא] איוב לב, ח.

[סב] שופטים יג, כה.

[סג] בראשית ב, ז.

[סד] תרגום אונקלוס שם.

[סה] קבלת הראשונים עד רבינו הרמ"ק היא בסוד ההשתלשלות; קבלת האריז"ל בסוד ההתלבשות; קבלת הבעש"ט ותלמידיו בסוד ההשראה – כמבואר באריכות בספר "השפלות והשמחה" ומוהר"ר יצחק אייזיק זצ"ל מהאמיל.

[סו] השם "קבלה" בא מלשון "הקבלה", שהרי בכל חמשה חומשי תורה שרש "קבל" מופיע רק בבטוי אחד: "מקבילות הלולאות" (שמות כו, ה; שם לו, יב).

[סז] שלש בחינות "בכל מכל כל" הן כנגד האבות, אברהם יצחק ויעקב כידוע, וביעקב נאמר "יש לי כל" (בראשית לג, יא) שעולה משכיל בסוד "משכיל – לאיתן האזרחי" (תהלים פט, א), סוד "יעקב אשר פדה את אברהם" (ישעיהו כט, כב) ועיין תניא פרק לב, ואזי "ודברת בם" (דברים ו, ז) ראשי תבות בכל מכל וד"ל.

[סח] אגרת הקדש המודפסת בריש ספר "כתר שם טוב".

[סט] משלי ה, טז.

[ע] ישעיה יא, ט.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com