חיפוש בתוכן האתר

הכנעה, הבדלה, המתקה2 הדפסה דוא

 הכנעההבדלההמתקה

 

 

וּבָזֶה יוּבַן "לֵךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ", שֶׁיִּתְרַחֵק מִן ג' בְּחִינוֹת הַנַּ"ל הַכְנָעָה הַבְדָּלָה וְהַמְתָּקָה שֶׁבֵּאֵר מוֹרִי זלה"ה, כִּי מִצַּד אַרְצִיּוּת וַעֲכִירוּת הָחוֹמֵר וְהַקְּלִיפּוֹת נִמְשָׁךְ גַּסּוּת הָרוּחַ, לְכָךְ הִזְהִירוֹ "לֵךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ" וְיָבוֹא לְהַכְנָעָה, "וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" שֶׁהוּא תֶּרַח עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה שֹׁרֶשׁ הַקְּלִיפּוֹת וְיֵשׁ כֹּחַ הָאָב בַּבֵּן, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הָרַאֲבָ"ד בְּסֵפֶר יְצִירָה כִּי כֹּחַ הַבַּנַאי בַּבִּנְיָן, וּלְכָךְ צָרִיךְ הַבְדָּלָה לְהַפְרִישׁ וּלְהַבְדִּיל הַקְּלִיפּוֹת שֶׁמִּצַּד הָאָב הַמּוֹלִידוֹ, "וּמִבֵּית אָבִיךָ" שֶׁהָיָה בְּחָרָן כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיָּמֹת תֶּרַח בְּחָרָן"  וְדָרְשׁוּ רָז"ל "עַד אַבְרָהָם הָיָה חָרוֹן אַף שֶׁל מָקוֹם", שֶׁהוּא דִּין וּגְבוּרָה, וְאַבְרָם בְּחִינַת חֶסֶד יַמְתִּיק הַדִּין בְּשֹׁרֶשׁ הַחֶסֶד שֶׁיֵּשׁ בִּגְבוּרָה וְהַדִּין הַהוּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּמָקוֹם אַחֵר בְּשֵׁם מוֹרִי זלה"ה אֵיךְ לִמְתוֹק הַדִּין בְּשׁוֹרְשוֹ [1] .

התפתחות הפרצופים

אחד מיסודות תורת הבעל שם טוב הוא סדר עבודת הבשלבים "הכנעההבדלההמתקה". בביאור הבא נתרגם אותו למושגים הבסיסיים ביותר של תורת הקבלה והחסידות  עשר הספירותכידועעשר הספירות משתלשלות ומתגלות בנפש האדם כעשרה כחותשבחלוקה רוחבית מדורגות כקומות המושכלהמורגש והמוטבעובפרטחכמה בינה ודעת (חב"דמהוות את קומת המושכלחסד גבורה ותפארת את קומת המורגשנצח הוד יסוד את קומת המוטבע.

כך היא התמונה העולה מקבלת הרמ"ק  קבלת ממד ההשתלשלות  בשילוב מינוחי הראשוניםאכןבסוד קבלת האריז"ל  קבלת ממד ההתלבשות  מתפתחת כל חלוקת רוחב והופכת להיות פרצוףבעל שיעור קומה שלם של עשר ספירותכלומרשלש ספירות מוטבע (נה"יהופכות להיות פרצוף שלםבעל עשר ספירות משלואך בכולן ניכרת הטבעית-אוטומאטיתשלש ספירות המורגש (חג"תהופכות להיות פרצוף בוגר יותרבו ניכרת הנטיה הרגשיתשלש ספירות המושכל (חב"דהופכות להיות פרצוף בוגר ובשל בו שולטת הנטיה השכליתהיחס בין הפרצופים הוא יחס של גדילה והמעבר ביניהם הוא שלב בהתפתחותם.

הכלל חשוב בהתפתחות הואשהיא אינה ניכרתבימינו ניתן לצלם התפתחות של צמח ולצמצם אותו כך שניתן יהיה לעקוב אחריו בכמה דקותאבל הלא רוצה שכך תתנהל המציאותהצפיה בהתפתחות מכחישהכביכולאת מעשה הקב"הולכן מסובב השכל דבר יתפתח באופן שאי אפשר יהיה להבחין בוהדבר מוכר כקטןופתאום הדבר מתגלה לנו גדול.

גדילה והתפתחות הם ברכה[2]וחז"ל אומרים כי "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין", שתבואה מתברכת ומתגדלת דוקא מאליהכאשר אדם אוכל מעט האוכל מתגדלמתרבה ו"מתברך במעיו". כך גם בטבעעיקר הגדילה נעשית בלילהכאשר האדם ישןכפי שכל סוד הזווג ויצירת הולד על פי ההלכה הוא בחושךכאשר אין אפשרות ראיה[3].

בשפה גאומטריתכל גידול והתפתחות הוא בחינת אלכסוןקרן זויתאם אתה מוגדר כעת 2 אתה למעשה מגדיר אוטומטית רבוע של 2, וממילא את אפשרות התפתחותו לכדי אלכסוןכלומרמכל מצב נתון ניתן להתפתח עד אלכסון אותו המצב.

שלבי התבגרות

בלשון האריז"ל נקרא כל שלב ו'פרצוףבשם משלופרצוף הספירות נה"י נקרא 'עיבור', פרצוף הספירות נה"י נקרא 'יניקה', פרצוף הספירות נה"י נקרא 'מוחין'. לאחר שנשלם תהליך התפתחות אחד של 'עבוריניקהמוחיןחוזרים שוב לעיבור שניושוב מתחיל הסדר מחדש.

נפרטפרצוף העיבורפרצוף נה"יהוא מצב בו מתכופף ונכלל כל שיעור הקומה המלא בתוך הנצח ההוד והיסוד שבוכמו עוברשראשו וגופו כפופים ומקופלים בתוך רגליובלשון ספר הזהר: "תלת גו תלתאו "תלת כלילן בתלת". בשלב זה אין העובר צריך לדאוג למאומהאת צרכיו כולם הוא מקבל מאמואפילו ללא צורך לבקש אותםאצל אדם בוגר מזוהה תודעה זו עם קיבעונו להרגליולאחר מכןכאשר יוצא הולד לאויר העולםהוא נעשה יונקכעת הוא נעשה מודע לצרכיו ואף מביע זאת בקולי קולותאף שאינו עושה דבר מעבר לכךהתודעה הנפשית בשלב ה'יניקההיא תלות גמורה במשפיע תוך יצירת מערכת יחסים רגשית עמווממילא בתודעת אדם בוגר מדובר על מנטאליות רגשית וילדותית חזקהבשלב הבא מגיע הילד לגדלות ובגרותואזי הוא שואף לעצמאותתוך נטילת אחריות לחייובשלב זהשלב בשלות ה'מוחין', משתמש הוא בעיקר בתודעתו התבונית.

שלשת השלבים "עבוריניקהמוחיןמכוונים כנגד סדר העבודה "הכנעההבדלההמתקה". עיבור הוא שלב הכיווץשלב בו הולד "חשושותקוהכרה במצב ארצי[4] זה מביאה את האדם לידי הכנעה [כדלקמן], והבנה כי עליו לעזוב את הרגליוהרעיםהיניקה הוא שלב זיהוי הילד והבדלתו את אישיותו וכוחותיו כעומדים בפני עצמםאך בעיקר מביעה את התלות הילדותית[5] באם המשפיעהבשלב זה על האדם לקום ולעזוב את המדות הטבעיות  תכונות הנפש  השליליותהמתקה באה כאשר האדם בגר ונעמד בכוחות עצמו[6].

זו ההקבלה בכללות[7]אלא שכעת יוסבר עיקרון זה בדרך פרטכלומרכיצד באים לידי ביטוי "הכנעההבדלההמתקהבכל אחד משלשת שלבי ההתפתחותומהו השוני בינו כל אחד לבין האחרים.

פרצוף העיבור

נתחיל את ההסבר מלמטהמפרצוף העיבורמהו עיבור בנפשזהו מצב בו אין אפילו את רגש הקטנוּתוכל הפעילות היא רק באופן מכאניהאדם מקיים מצות רק באופן של "מצות אנשים מלומדה", כמו מכונהאכןפרצוף העיבור הינו בעל ראשלב ושאר אבריםאלא שכולם נכללים בתוך רגליורגלי כל פרצוף הן הספירות נצח-הוד-יסוד שבווממילא פרצוף הנה"י הוא מצב נפשי שכולו רגלים. רגל לשון הרגלוהכוונה היא לחיים שכל פעולתם הם רק מתוך הרגל והתנהגות מוטבעתשהכלל השולט בהם הוא "הרגל נעשה טבע". תודעה זו יכולה להיות גם אצל אדם בן שבעים שנהשכל מה שנשאר אצלו הוא שמירת סדר יומומתי יקום בבוקרמתי יאכל ארוחת צהרים וכו', ויתכן שדוקא בגיל מבוגר יחזור אדם למצב של עיבורכמובןמנטאליות של 'עיבוריכולה להיות גם בקדושההאדם קם בבוקר ומתפלל כך וכך זמןלומד כך וכך זמן וכו'.

להבדילבפסיכולוגיה היום ישנה שיטה הגורסת שכל מהות האדם נכללת בצורות ההתנהגות שלו (behave), והיא זו הקובעת את הרגשותיו ומחשבותיוזו פסיכולוגיה של עיבורשעוד לא יצאה מהבטןזו מנטאליות של עובר שעדיין לא נולדשעוד לא בגדר אדםובתור השקפה היא לגמרי לא אנושית[8]גם להלכה נפסקשאין בהריגת עובר איסור "לא תרצח", אף שהדבר נאסר בתכלית.

אחד החידושים העיקריים של הבעל שם טוב ותורת החסידות הואשבכל מצב ומצב יכול היהודי לתפוס את עצמולהבחין שכעת הוא נמצא במצב של קטנוּתוהכרת המחלה היא כבר חצי תרופהגם בקטנות המוחין ישנה הכרהוממילא יש גם עבודת ההמתאימה לאותו מצבתורת הקבלה פונה לאנשים המצויים במדרגות גבוהותאבל החסידותלעומתהבאה ממקום יותר גבוהמהעצמות ממשולכן היא נותנת כלים שעל ידם ניתנת אפשרות להכיר אלקות גם במצבים הנמוכים ביותראינך מרמה את עצמך. "איזהו חכםהמכיר את מקומו", ואפילו בפרצוף הקטנותפרצוף נה"יקיימים לפי ערך כל שלשת שלבי העבודה  "הכנעההבדלההמתקה".

סדר העבודה בקטנות העיבור הוא כך:

 

הוד מלשון וידוי – להודות באמת ולהתודות על חטאהחטא הוא החטאה של המטרהוכאן הכוונה היא להודאה באמיתות מצבך העגוםככל שאדם מצוי במצב נמוך יותר כך מתבקש שתחלת עבודתו תהיה פשוט להכיר בעובדההאדם מסתכל בראי ורואה באיזה מצב הוא נמצאשבעצם עוד לא נולדשהוא בסך הכל עוברומיד נשבר לרסיסים דקיםעל פי פשטהספירה שיש בה הכנעה יותר מכל ספירה אחרת היא ספירת ההודוהכנעה זו היא בעצם "תשובה תתאה", תשובה על חטא.

כעתלאחר שהאדם מודה על האמת ומתודה עליהעליו לקום ולפעול  לשנות את דרכיוהרגלי האדם מהווים עבורו מכשול בדרךמניעה ועיכוב להתקדמותוהם משעבדים וכובלים אותו שלא לעשות יותר מעבר להרגליואין לך מניעה ומכשול גדולים מהםואפילו כאשר מדובר על הרגלים של קדושהולכן לאחר הכניעה מהכרת המצבעל האדם לגלות בנפש כח חזק שישבור את אותן הגבלותזהו תפקידה של ספירת הנצח.

נצח הוא כח התגברות על מניעות בתחום העשיהמתוך בטחון בה', ושימוש בו מהווה את שלב ה"הבדלהבעת הקטנותהוא גורם לטוב שבו לנצח את הרע שבוהטוב הוא כח ההליכה "מחיל אל חיל", כח ששייך לספירת הנצחוהוא זה המנצח את הרעהבדלה היא כח לצאתלהיבדל ולהשתחרר מדבר שכובל אותיוהנצח הוא הכח להתגבר על כבלי ההרגל.

המצב המתוקן עבור אדם שמצוי בתודעת הרגל של פרצוף המוטבע הוא לרסן ולנתב את ההרגל לכיוון של השפעה [לדוגמהשליח של הרבי]. המתקה היא הרגשת הטוב האלקי האמיתיוהמתקה במצב של קטנות היא מהתמסרות להשפעת טוּבולא בהכרח מתוך רגש של 'טבע הטוב להטיב'. ספירת היסוד נקראת "אות ברית קדש"[9]וכאן זו הקדשת האדם את גופו ואת חייו להשפעהבלשון החסידות נקראת הקדשה זו "הסכם חזק בלב". גם במדרגה הכי נמוכה של התפתחות רוחנית בעבודת הניתן להקדיש את החיים לעשיית דברים טוביםובכך להשיג הישגים גדולים יותר מאשר הצדיקים הכי גדולים.

נדגים את התהליך לשם המחשהאדם מחפש מקצוע והולך ללשכת העבודהשם עושים לו מבחן ומגלים שהוא אינו מוכשר לשום מקצועתגובתו תהיה שברוזו דוגמה לשלב ה"הכנעה". אחר כך מגיע מישהו שמגלה פטנט חדש לרפויוהוא מגלה אצל אותו אדם כוחות של מעשה למרות מוגבלויותיובכך הוא מנצח את המוגבלותוזו דוגמה לשלב ה"הבדלה". מתוך אותה תגלית חדשה על עצמומגלה האדם שיש לו בעצם שטח פעולה נרחב בו הוא מסוגל להיות משפיעזו תגלית של תכלית חייווהיא דוגמה לשלב ה"המתקה".

פרצוף היניקה

פרצוף היניקהפרצוף החג"תמקביל בהתפתחות האדם לגיל הילדותשגלוי המדות בו תופס את המקום המרכזי באישיותועל כןהמדה העיקרית הבולטת בשלב זה היא מדת ההתפארות האישיתגם כאן עלולים בני אדם להישאר במנטאליות של ילד עד גיל מאה ועשריםולא לצאת מגדר פרצוף היניקהמהו הסימן לכךתכונת ההתפארות[10]עיקר סימן הילדות הוא מדת ההתפארותהיא 'ציפור הנפששלווברגע שאדם מרגיש אותה זהו הסימן המובהק לכך שכעת הוא ילדשהוא מונח בתודעה של פרצוף יניקהועליו להכניע אותה.

עיקר וראשית עבודת האדם המצוי במצב זה הוא הכנעת ההתפארותכיצדעל ידי פעולה הפוכה  לפאר את הקב"ה [כך מביא הבעל שם טוב בכמה מקומות[11]]. בספר התניא מוסבר[12]שעיקר מדת התפארת הוא להכיר מתוך התבוננות את תפארת גדולתו של הקב"האמנםהתבוננות היא פעולה שכליתועל כן היא שייכת בעיקרה לפרצוף הגדלותאבל כאן מדובר על התבוננות מסוג אחרמושא ההתבוננות המבוגרת עוסק בבטול העולמות לה', ואילו מושא ההתבוננות השייכת לילד הוא הפאר והיפי והגדולות של הבתוך העולם  "לך הויהגדלה והגבורה והתפארת וכו'"[13]ככל שהילד שבאדם מכיר בגדולת הכך הוא מפאר ומשבח אותוובכך ניתן לו הכח להכניע את התפארותו האישית[14].

ביתר פרוטהתפארות היא התפעלות לב האדם לנוכח הצלחותיוחויה זו עלולה לבוא גם כתוצאה מהשגים שבקדושהעל חויה שלילית זו נדרש הפסוק "לא יחפץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו". האדם אינו מתפאר בכבוד ה', ב"תבונה", אלא מהרגשתו בוואת ההתפארות הזו עליו להכניעהדרך להכנעתה היא במסירת הכבוד וההתפעלות הנכרכת בו לה 'כל הכבוד לה'' שנתן לי את החויה הזוברגע שיש לאדם אהבה להנלוית לה גם הרגשת ישות של "יש מי שאוהב". כךתוך כדי אהבת ה', הוא עלול יכול לפול לגאוהלכןיחד עם הרגשת החויה העצומה של האהבהיש לאדם תודעה כללית של 'כל הכבוד לקב"ה'. בלשונו של רבי נחמן: "להרבות בכבוד שמים ולמעט בכבוד עצמו". זו ההכנעה במדת התפארת.

נשים לב להבדל בין הכנעת שלב היניקה להכנעת שלב העיבורבפרצוף העיבור ההכנעה היא מגלוי מצב הביש והמוגבל בו נמצא האדםהוא מגלה עד כמה הוא משועבד להרגליו ושקוע בכל הבאי העולם הזה, "עלמא דשקרא", וכיצד אין לו טפת שחרור אמיתי מהםעם כל למוד התורה שלי וכל המעשים הטובים שלי  הוא לא למעלהברגע שהאדם נוכח לדעת זאת באמת ובתמים  הוא נשבר לגמרילעומת זאתההכנעה בפרצוף היניקה היא עבודה תמידית שלא להחזיק טובה לעצמו ולא להתפארכאן ההכנעה הפוכהכי לאדם 'הולךטובהוא 'על הגובה'. יש לו במה להתפארוממילא יש לו מה למסור לה'.

המדה הבאהשגם היא תופסת מקום נכבד באישיות הילדהיא מדת הגבורה באופן של קנאותזהו סימן נוסף למנטאליות של מוחין דקטנותוהוא ניכר הן ביחס האדם לחברו והן ביחס האדם למקוםתקונה של מדת הקנאות הוא בבירורהכלומרלהפנות ולנתב אותה אל האמתלהתרגל לדון כל דבר על פי על פי דין אמת לאמיתוכדרכה של תורהעל פסיקת ההלכהשתפקידה להבדיל בין טהור לטמאאומרים חז"ל את הביטוי "יקוב הדין את ההר". מדת הדִין מגדירה ואומרת עד דֵיןעד כאן ולא יותרמדת החסד היא הנטיה "לפנים משורת הדין", ואילו הדין הוא שורת הדין עצמההקנאות להלכה היא בירור מדת הדיןושלב זה הוא ה"הבדלהשל פרצוף היניקה[15].

המדה האחרונה של שלב הינקות היא מדת החסדאותה על האדם להמתיקלילד קטן שופע חסד מטבעו ואוהב לתתואת התכונה הזו שבו עלינו לטפח ולפתחולא לדכא.

נסכם את התהליך:

 

בפרצוף היניקה שולטות באדם המדות  חסד גבורה ותפארת  ולכל אחת מהן תקון שונהאחת מהן צריך להכניעאת השניה צריך לברר ואת השלישית לפתחאת מדת ההתפארות שבילדות צריך להכניעאת מדת הדין והקנאות צריך לבררשיהיה דין אמתואת מדת החסד הטובה צריך לפתח.

פרצוף המוחין

בפרצוף חב"ד יהיה סדר העבודה כך:

כאן יש כבר חידושוהוא בעבודת ה"הכנעה". היא בטול בעצםעיקר ההבדל בינו ובין פרצופי הקטנוּת (חג"ת נה"יהוא קיומה של הרגשת הישותוכתוצאה מכך אופי ההכנעה הוא של עבודה מאומצת מלמטה למעלהלעומת זאתבשלב גדלות המוחין באה ההכנעה בדרך ממילאמלמעלה למטהההברקה מאירה על השכל וכתוצאה מכך האדם מתבטלזוהי הרמה הגבוהה ביותר של הכנעה בנפשבטול זה אינו 'בטול היש', כמו בשני הפרצופים הראשוניםאלא הוא 'בטול במציאות'. ובפרט: 'בטול היששל פרצוף העיבור הוא הרגשת השפלות כתוצאה מהכרת המצב האישי; 'בטול היששל פרצוף היניקה מתיחס להתפעלות מהחויות והאורות המתגלים לאדםופעולתה היא מסירתם לה'. לעומת שני אלוההכנעה בפרצוף המוחין היא תוצאה מבטול בעצם, 'בטול במציאות' , וממילא היא היחידה הניצבת בקו הימין.

מקומה של עבודת ה"הבדלהבפרצוף המוחין הוא בקו האמצעבספירת הדעתכידועספירת הדעת ממוקמת בין החכמה והבינה ולמטה מהןכציור הניקוד סֶגולאלא שכאן מדובר על שרשה שלמעלה משניהםכציור הסגולתא של טעמי המקראזוהי 'דעת עליון', המיחדת חכמה ובינההבדלה היא כח של התקשרות הדעתוכאשר מתקשר האדם אל דבר מסוים הוא נבדל מכל שאר הדברים שבעולם ומעמידם מחוץ לתמונהזו פעולת רכוז אמיתיהפכה של הדעת הוא היסח הדעתוממילא כאשר אדם יודע משהו היטב הוא ברגע זה בשיא ותכלית היסח הדעת מדברים אחרים[16]אם כןעבודת ה"הבדלהבפרצוף המוחין היא התקשרות והתחברות הנשמה בתקיעת המחשבהבחוזק ובהתמדהבעניני אלקות.

שלב ההמתקה הואכאמורהרגשת הטוב האלקילפיכךבפרצוף המוחין תהיה ה"המתקהמגלוי העונג האלקי באופן מיושב ומורגשמקור העונג הוא בספירת הכתרוכאשר מגיחה ממנו הברקה בחכמה  נעלם אותו עונגהעונג אמנם נמשך דרך החכמהאך המשכה זו היא בתכלית ההעלםועל כך נאמר "פנימיות אבא פנימיות עתיק". לעומת זאתכאשר ההשגה מתישבת בכלי הבינה [דֶּערְהֶערבאידישהיא מציפה את הנפש בהרגשת שמחה  "אם הבנים שמחה וכאן כבר מורגש התענוגעל כך נאמר כי עיקר "גלוי עתיקא  באמא"[17].

נסכם את סדר השלבים בשלשת הפרצופים:

ניתן להבחיןכי בכל פרצוף עולה עבודת ההכנעה מן השמאל אל הימין  מספירת ההוד בפרצוף העיבור אל ספירת התפארת בפרצוף היניקהומשם אל ספירת החכמה בפרצוף המוחיןקו ימין הוא קו ההשפעהקו של גלוי אורועל כן נעה ההכנעה ממיעוט גלוי אור אל ריבויוההכנעה הראשונה חסרת כל גלוילהיפךההכרה בה היא במצבי כרחוק מאור בתכלית הריחוקועל כן ההכנעה בה נצבת בצד שמאלבפרצוף היניקה נמצאת ההכנעה בקו האמצעשכן יש בה גלוי של אוראלא שהאדם צריך להשגיח על עצמו ולהכניע את ההפעלות ממנולעומתםבפרצוף המוחין גלוי האור הגדול ביותר הוא זה הפועל בנפש את ההכנעהועל כן היא ממוקמת בראש קו ימין[18].

ניתן להבחין בכך כאשר מתבוננים בכיווני החיצים שבציורכיוון העבודה בפרצוף המוחין הוא מלמעלה למטהכאשר תכלית העבודה היא להמשיך ולהמחיש את אור הכתר הנעלם  מחכמה לבינהדרך ובאמצעות דעת עליוןתכלית העבודה בפרצוף היניקה הוא להגיע אל המדה הכי טובהאל עצם הטוב שבלבולטפח אותהולכן כיוון החיצים מבטא תנועה של עליה מלמטההעבודה בפרצוף העיבור היא להסתובב ולהגיע אל תכלית המעשה הרצויבתור צדיק המעניק ונותן צדקה[19].

הכנעה בממד חדש

כאשר מתבוננים בכיוונים מלמטה מבחינים בעוד תופעה חשובהבאותו המקום בו נגמר השלב הקודם ומגיע למיצויומשם מתחילה העבודה החדשה בשלב הבאהסדר בשלב העיבור הוא משמאל לימין ולאמצע [יסוד], ואילו בשלב היניקה עומדת נקודת ההכנעה ההתחלתית באמצע [תפארת], במקום ההמתקה של השלב הקודםכך גם בשלב הבאבפרצוף המוחין עומדת ההכנעה בימין [חכמה], במקום בו עמדה ההמתקה של הפרצוף הקודם [חסד].

משמעות הדברשכל מה שבגדר המתקה בשלב ראשון הופך להיות הכנעה בסדר העבודה הבאמובא בפירוש אך בקצרה[20]בסיום דברי הבעל שם טובבפסקה בה מוסברת עבודת "הכנעההבדלההמתקה". בתחלת הפסקה מוסברכי שלשת השלבים נלמדים משלשת התארים למקום אותו צריך לעזוב אברהם אבינו כאשר יעלה לארץ ישראל  "מארצך", "ממולדתך", "מבית אביך". לאחר הסבר שלשת השלבים מובא המשפט הבא:

ואחר המתקה אז תשיג בחינת "הארץ אשר אראך", והבן.

"ארצךהיתה ההתחלהבשלב הכנעהולאחר שעוברים את כל שלשת השלבים חוזרים שוב "אל הארץ", אל ארץ הקודשעל כל הצדיקים הגדולים שעלו לארץכמו רמנחם מנדל מויטבסק וראברהם דב מאווריטש (הבת עין), כתוב שברגע שהגיעו אליה נפלו ממדרגתם הרוחניתוחזרו למצב של הכנעהבחוץ לארץ היו במצב של המתקהבדרגה של צדיק הממתיק דיניםבגלל ששם הגיעו לשלמות עבודתםאבל ברגע שהגיעו לארץ איבדו את אותה שלמות.

לאמיתו של דבר אין זו נפילהאלא שביחס להמתקה הקודמת לה זכו הגיעו כעת להכנעה גבוהה יותרעל תופעה זו נקראה ארץ ישראל "ארץ אוכלת יושבה". הרבי מאווריטש עצמו דורש בספרו[21]כי לכזות להכרה בכך ש"טובה הארץ מאד מאדמגיעים בזכות ההכנעה של "מאד מאד הוי שפל רוח", שהיא הכנעה חדשה לגמריבמדרגה אחרת לגמרי.

כך גם אצלנו בציורבכל פעם שיש המתקה במדרגה נמוכה משם מתחילה ההכנעה במדרגה הבאהאם נמשיך על פי הגיון זהנגיע לאחר ההמתקה שבבינה אל הכנעה חדשה בצד שמאל  כמו בשלב העיבור  בפרצוף גבוה יותרכיוון הסיבוב נשמר בכל השלבים משמאל לימין [כתנועת סיבוב ידו של הרבי בעת ניצוחו על השירה "כל פניותיך יהיו לימין". ראשית התנועהמשמאל לימיןמספיקה לנו כדי להגדיר את התנועה עד אין סוףעד מעלה-מעלהאם רואים את העליה בשלשה ממדים מבחינים שזו עליה ספיראלית.

העבודה בחלוקת אורך

עד כאן זיהינו את שלבי "הכנעההבדלההמתקהבכל אחד מפרצופי המושכלהמורגש והמוטבע בנפרדכלומרכיצד היא עבודת האדם בעוד שולטת בו תודעת עוברתודעת יונק או תודעת בוגרהיתה זו חלוקה רוחביתאכןהאדםכדמות שלמה ובוגרתכולל בתוכו את כל שלשת הפרצופים בעת ובעונה אחתועל כן ניתן להעמיק את ההתבוננות על סמך התמונה המלאה העולה מכךכעת ניתן לזהות "הכנעההבדלההמתקהגם בחלוקת אורך.

חלוקת אורך פירושה חלוקה לשלשה קוים  ימיןשמאל ואמצעקו ימין כולל את הספירות חכמה-חסד-נצח (חח"נ); קו שמאל את הספירות בינה-גבורה-הוד (בג"ה); קו אמצע את הספירות דעת-תפארת-יסוד (דת"י). משמעותה הפנימית של חלוקה נקבעת על פי כיוון זרימת הקויםקו ימין הוא קו השפעהולפיכך כיוון זרימתו הוא מלמעלה למטהקו שמאל הוא קו הַקַּבָּלָהוזרימתו עולה מלמטה כלפי מעלהקו האמצע מהווה ממוצע השנים הקיצונייםובכך מאחד ומחבר ביניהםולפיכך כיוון זרימתו משולב  עולה ויורד כאחדבלשון החסידותקו ימין הוא מיסוד המיםהיורדים בטבעם ממקום גבוה לנמוךקו שמאל מיסוד האשהעולה בלהבותיה כלפי מעלהקו האמצע מיסוד הרוחשפעמים עולה ופעמים יורדת.

סקירה מהירה בתמונה שלנו מצביעה על כךשכל אחד משלשת הקוים כולל בתוכו גם "הכנעה", גם ה"הבדלהוגם "המתקה", אלא שבכל אחד מהם הסדר שונהבקו שמאל נשמר הסדר המוכר "הכנעההבדלההמתקה", והוא עולה בקו ישר מלמטה למעלה  "הכנעהבהוד, "הבדלהבגבורה ו"המתקהבבינהלעומתובשני הקוים ימין ואמצע הסדר לא נשמרבקו ימין עומדת "הכנעהבראשו [חכמה], "הבדלהבסופו [נצחו"המתקהבאמצעו [חסד], ואילו בקו האמצע מתחילה "הכנעהמהאמצע [תפארת], "הבדלהעולה לראשו [דעתו"המתקהיורדת אל סופו [יסוד].

להבנת התמונה והעבודה העולה מהסדרים החדשים שזוהו בהעלינו להכיר את יותר את אופיים של שלשת הקויםחז"ל אומרים שהעולם עומד על שלשה דברים "על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". קו ימין הוא קו גמילות החסדיםכפשוטוטבע החסד הוא להשפיע מלמעלה כלפי מטהקו שמאל הוא קו העבודההכולל את עבודת הקרבנות בזמן שבית המקדש קיים ואת עבודת התפלה בעת חורבנוגם הקרבת קרבן וגם התפלה הן פעולות של העלאה  בקרבן נשרף הבשר הגשמיעולה עם האש ומעלה בכך ריח ניחוח לה', ואילו תפלה אמיתית פועלת על האדם שבירה לרוחו הבהמית ושפיכת לבו בגעגועים "נכח פני א-דני". קו האמצע הוא קו התורהשיש בה העלאה והמשכה גם יחד.

עליה, ירידה ועליה, עליה וירידה

כאמורהסדר הפשוט ביותר של "הכנעההבדלההמתקההוא עלית קו השמאלבחלוקה פנימית בתוך עם ישראל משתייך קו שמאל ללוייםשעבודתם בקול רעש גדול מתוארת בפסוק "ועבד הלוי הוא"[22]. "הואהיינו לשון נסתרוהכוונה שעבודת הלוי היא השאיפה לצאת מכבלי המציאות הגלויהולעלות ולהתכלל בנסתרשיאה של עבודת התפלה בגדלות הוא בהגעה ל"המתקהשבבינהלהרגשת העונג שבה[23].

הסדר המפתיע יותר הוא זה של קו ימיןקו ימין מתאפיין בדרך כלל בתנועה של ירידה והשפעה בקו ישר ורציףמלמעלה כלפי מטהואילו כאן עולה תמונה שונהכאן אכן מתחילה "הכנעהמלמעלהמהבטול שבפנימיות החכמהאבל משם מדלגת ה"הבדלהעד לסופו של הקועד להשפעה שבספירת היסודלאחר מכן עולה ה"המתקהחזרה כלפי מעלהאל תקון ההתפארות שבספירת התפארת.

תנועה מסוג זה נקראת בלשון הקבלה "מטי ולא מטי", נוגע ואינו נוגעמקור הבטוי הוא בתיאור אופי ההארה ממנה מתהווה עולם העקודיםהניסיון הראשון להאצלת עולם האצילות המתוקןלעשר הספירות בעולם העקודים יש רק כלי אחדבו עקודים כל עשרת האורותולפיכך הוא אינו מסוגל להכיל אותםכתוצאה מכך מסתלקים האורות וחוזרים לשרשםניסיון יציאת האורותמתוך מטרה לחדור אל הכלים ולהאיר בתוכםנקרא "מטי". חזרתם לאחר חוסר ההצלחה נקראת "לא מטי".

דוקא תנועת "מטי ולא מטימבטאת ביתר עומק את אופיו של קו ימיןקו ההשפעה[24]קו ימין יוצא מהמקום הגבוה ביותר ומסמן לעצמו את המטרה  המקום הנמוך ביותרזו תנועת ה"מטישלושאצלנו היא גלוי ההברקה בחכמהמשם יוצאת ההברקה ויורדת כלפי מטה על מנת לממש אותה בשטח באמצעות כח היישום שבנצחלדוגמהאצל אדם הרוצה לגמול חסדמתגלה קודם הברקת הרעיוןאבל אחר כך הוא צריך לגלות בעצמו כחות של ישוםשבלעדיהם ישאר עקר ולא יוכל לעשות שום דבראכןקו ימין הוא קו גמילות החסדומשום כך תכליתו הוא גלוי חסדועל כן תכלית ה"המתקהאצלו באה לידי מימוש דוקא בגילוי החסד ו"טבע הטוב להטיבשבלבהדגש בקו ההשפעה הוא רצון המשפיע להעניק ולהשפיע ללא גבוליותר מאשר הדאגה למימושו בפועל ולהתקבלותו בכי-טוב בכלי המקבל [תכונה ששייכת יותר לספירת היסודוכדלקמן].

גם קו האמצע נע בתנועה כפולהכקו ימיןאלא שהפעם היא בכיוון הפוך  קודם תנועת עליה ואחריה ירידהציר תנועה זה מכונה "רצוא ושוב". תנועת "רצואהיא שאיפת התחתון לעלות ולהתכלל בשרשוכתנועת קו שמאלואילו תנועת "שובהיא חזרתו מטה להשפיע.

כאמורקו זה נקרא עמוד התורה[25]ולפיכך סדר העבודה "הכנעההבדלההמתקהמתאר את עבודת למוד התורהאין התפארות יותר גדולה מאשר התפארות בתורהולכן עיקר ה"הכנעההיא ביחס להתפארות זולאחר הקדמה זו מסוגל האדם להעמיק בתורהואזי הוא עוסק בבירור כח הדעתהוא מסגל לעצמו 'דעת תורה'[26]תכלית התורה היא השפעהועל שם כך היא נקראת "תורת חסד השפעת והפצת תורה מטה-מטה  ותכלית זו מתגלה דוקא בספירת היסוד[27].

מה ההבדל בין החסד הפשוט שבקו ימין לבין החסד שבתורהמוסבר בחסידות[28] שישנם שני סוגי אנשיםיש מי שעיקר התענוג אצלו הוא מהיותו משפיעויש מי שעיקר התענוג אצלו הוא שהתקבלות החסד בפנימיות המקבללגביוכל עוד לא התקבל השפע בכלי המקבל הוא עדיין אינו בא על סיפוקוזהו ההבדל בין ספירת החסד לספירת היסודבספירת החסד עיקר הרצון והתענוג בא מעצם ההשפעהמגלוי "טבע הטוב להטיבשל המשפיעואילו בספירת היסוד עיקר הרצון והתענוג בא מכניסת האור הפנימי והעצמי אצל המקבלללא זהנשאר היסוד מתוסכלוההשפעה הופכת להיות "זרע לבטלה".

זהו ההבדל בין השפעת חסד רגילה לבין השפעה של תורהסדר העבודה בקו התורה אמנם מתחיל מהכנעת ההתפארות ומעליה לדעת-תורהאבל בסופו הוא חייב לרדת עד למטהעד ליסודלעומת זאתקו ימין מתחיל מירידהאבל לאחר מכן הוא נעצר ועולה בחזרהמדועכי את השפעת קו ימין מלווה כל העת פחד מהענקה למי שאינו ראוי לכךפחד ממה שמכונה בקבלה 'יניקת החיצונים'. פחד זה נובע מכך שעיקר המאמץ מושקע בעצם ההשפעהולא בקליטתהולכן חייב קו ימין בסופו של דבר לשמור על איזוןולחזור ולעלותהתכלית לגביו היא התעצמות עם טבעו הטובלעומת זאתבקו התורה הדגש הוא על כך שהדבר יתקבל ויתגשםומכיוון שהכוונה בו היא מלכתחילה שונה הוא מסוגל לרדת מטה-מטה ללא כל פחדפעולת הולדה היא המשכת העצם  עצם האב אל בנו אחריו  והתורה היא כח ממשי של הולדה נשמות קדושות למטהבעולם הגשמילכן עיקר ה"המתקהבקו האמצע הוא למטהבספירת היסוד[29].

אם כךמניתוח צירי האורך במבנה שלנו עולה תיאור עבודת הבמצב של גדלותעל פי ההסבר הראשון היו "הכנעההבדלההמתקהשלשה שלבים שונים של התפתחות  'עיבוריניקהמוחין'. כעתכאשר אנו מסבירים אותם על פי סידורם בצורה אנכיתהם הופכים לשלשה קוי עבודה בגדלותלמשל: "המתקהשביסוד היתה בסדר הראשון היתה של עובראבל על פי הסדר האחרון היא המתקה בגדלותהמתקה של תורה.

בכל המבנה המפורט שסקרנו חסר פרט אחד חשוב  מלכותאכןהשפלות של ספירת המלכות היא יחידה הקובעת ברכה לעצמהובלשון החסידות היא מכונה "שפלות בעצם"[30]בכל זאתהעבודה הקרובה ביותר אליה היא ההכנעה שבהודפרצוף העיבורביחס לפרצופי היניקה והגדלות שמעליוהוא כנגד הכנעהולפיכך ההוד שבו הוא בבחינת "הכנעה שבהכנעה"[31].

* * *

נמצאנו למדים שבכל מקום קיים הסוד של "הכנעה, הבדלה, המתקה" בצורה מיוחדת לפי ענינו – הוא בכל והכל בו. סוד זה הוא הכלל הגדול בהבנת התורה כולה, תורת הנגלה ותורת הנסתר, וכן בקיום התורה והמצות כולן כרצונו יתברך באמת. 


ביאור

דחית ישמעאל ונשירת עשו

דוגמה לתנועת "מטי ולא מטישל קו ימין ניתן לראות בחיי אברהם אבינושהצטיין במדת האהבה וההשפעהובכל זאת יצא ממנו פסולת  "לו ישמעאל יחיה לפניך". ירידת קו ימין עלולה לרדת עד לקליפות ממש ולתת להן יניקהומשם כך העליה המאזנת של "לא מטימוכרחת על מנת לשמור עליולעומת זאתלקו שמאל משמש דוגמה יצחק אבינושלו אין כלל פסולת מצד עצמוכי תנועתו עליה בלבדאמנםגם מקו שמאל יש יציאה של פסולתכיציאת עשו מיצחקאבל יציאה זו אינה ישירה אלא בגדר נפילה ונשירה מן הצד.

נרחיבכתובשישמעאל הוא הפסולת של קו ימיןשל אברהםעשו הוא הפסולת של קו שמאל [לקו האמצע אין פסולתזהו הקו של יעקבעליו נאמר כי "מיטתו שלמה"], ועם זאת קיים הבדל עצמי ביניהםעיקר ההבדל בין עשו לישמעאל הואשישמעאל נולד מאשה אחרתמהגרואילו עשו ויעקב נולדו מאותה אשהמהותם של חיי עשו הם בירורבשני שלביםהבירור הראשון נעשה בבטןכאשר ליצחק יש רק אשה אחת  רבקה אמנו  המתעברת בשניםואזי מתברר ועולה החלק הטוב ואילו החלק הרע נופללפיכךמתבשר אברהם עוד לפני כן "'כי ביצחק יקרא לך זרע– בְּיצחק ולא כל יצחק". עשו אינו גויאלא "יהודי מומר", ולכן הבירור הבא שלו נעשה רק לאחר מותוהבירור הוא בין ראשו היהודי לגופו הגויוהוא נעשה כאשר חושים בן דן חתך את ראשושהתגלגל "בחיקו של יצחק", בעוד הגוף נשאר גוייצחק נמשך ועולה כלפי מעלהבעוד עשו נושר ממנוזרע יצחק הוא "זרע קֹדש", אלא שהוא צריך בירור[32]ומשיכת יצחק לעשו באה מתוך מטרה להקים אותו.

לעומת זאתישמעאל יוצא מאברהם בדרך של הנקהאברהם מניק לו וממשיך אותוהוא מוליד אותו מאשה אחרת לגמריכאן הנעשה הבירור בתוך אברהם עצמועוד לפני הזרעתוכבר כאשר נמסר זרעו אל הגרזרע שממנו יצא ישמעאלהיה אותו זרע חלק הפסול שלו עצמוחלק שיש בו משיכה אל הקליפותישמעאל אינו יהודיאלא עבדקיימים לגביו בירורים אחרים [כמו שיש לגבי זעממין], אבל לא בין היותו יהודי לבין גוי.

??????? ?????? "???? ???? ?????????? ????????????????? ????????? ???????", ????????????? ??? ?' ?????????? ?????"? ????????? ?????????? ???????????? ????????? ?????? ???"?, ???? ?????? ??????????? ??????????? ???????? ??????????????? ????????? ???????? ???????, ?????? ?????????? "???? ???? ??????????" ???????? ???????????, "?????????????????" ??????? ?????? ?????? ???????? ????? ??????? ????????????? ?????? ????? ????? ???????, ?????? ????????? ????????"? ???????? ???????? ???? ????? ????????? ???????????, ???????? ??????? ?????????? ??????????? ????????????? ????????????? ?????????? ????? ????????????, "????????? ???????" ???????? ???????? ?????? ?????????? "???????? ?????? ????????"  ?????????? ???"? "??? ????????? ????? ?????? ??? ???? ??????", ??????? ????? ??????????, ????????? ????????? ????? ????????? ??????? ?????????? ??????? ???????? ??????????? ????????? ??????, ?????? ?????????? ????????? ????? ??????? ?????? ???"? ????? ???????? ??????? ????????????[1] .



[1]??? ?? ??? ??? ??.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com