אור לז"ך תמוז ע"ג – שיעור פרשת מטות-מסעי – בית כנסת היזדים, ירושלים |
אור לז"ך תמוז ע"ג – ירושלים שיעור שבועי פרשת "מטות־מסעי"המשך התוועדות י"ב־י"ג תמוז 2. א. אחז המלך – כחוח בין השושנים3. תשובת המשקל של חזקיהו על מעשי אחז אביואנחנו מתקרבים לסיום חדש תמוז, חדש הגאולה. הגם שאנחנו עכשיו בתוך שלשת השבועות חדש תמוז כולו הוא חדש הגאולה. לפני שבועיים התחלנו התוועדות, ואנחנו עדיין באמצע שלה – נמצאים בהמשך התוועדות יב תמוז, חג הגאולה של הרבי הקודם. אחת הנקודות שהסברנו בשם הרבי הקודם לפני שבועיים, והזכרנו גם לפני שבוע, היא שמכל מלכי ישראל ומלכי יהודה הכי רשע וגרוע היה אחז מל יהודה (מבית דוד). חוץ מכל העבודה-זרה שהוא עבד, חז"ל אומרים שהוא סגר את בתי המדרשות ובתי הכנסיות. אחז לשון סגר, כך מסבירים חז"ל. "חתום תורה בלִמֻדָי" – דורשים שהוא חתם-סגר את התורה. אחר כך בא הבן שלו, חזקיהו המלך, שעשה תשובה על אבא שלו. הוא גזר בדיוק ההיפך, שכל מי שלא ילמד תורה כדבעי ידקר. הוא סגר את בית המדרש לכולם, שישבו בתוך בית המדרש וילמדו תורה. לכן בדורו היו כולם תלמידי חכמים – מהצפון, מדן, ועד באר שבע לא נמצא תינוק שלא היה בקי בטומאה וטהרה וכו'. זו תשובת המשקל למעשי אחז. מעשי חזקיהו מאפיינים את דורו של מלך המשיח. הרי חזקיהו המלך היה ראוי להיות משיח, ומכאן רואים שאחת הנקודות העיקריות של משיח היא חזוק לימוד התורה דווקא אצל תינוקות של בית רבן, שכל העולם כולו עומד על הבל פיהם. צריך לעשות מהפכה, קודם כל, בחינוך הילדים. כמו שדברנו לפני שבועיים על משרד החינוך של המדינה – גם אצל אחז היה משרד החינוך וגם אצל בנו חזקיהו היה משרד החינוך, והיו מן הקצה אל הקצה. 4. צדיקים ורשעים לסירוגין במלכי בית דוד (במיוחד לקראת החורבן)הרבי בשיחה שם אמר שבדרך כלל חושבים שמנשה הוא הכי רשע בין המלכים. מנשה הוא הבן של חזקיהו, הנכד של אחז. בכלל, מלכי יהודה – מלכי בית דוד – הולכים, בערך, בסדר של אחד צדיק ואחד רשע, אם כי גם רוב הצדיקים לא הכי מושלמים. התהליך של אחד כך ואחד הפוך מתעצם לקראת סוף מלכות יהודה, לפני חורבן בית ראשון. יש את יותם, שהוא צדיק גמור – אין צדיק גמור במלכי יהודה כמו יותם המלך, תם ושלם. משום מה למושלם הזה, יותם – שרשב"י אומר עליו שאם הייתי יחד עם יותם המלך היינו מביאים משיח – יש את הבן הכי גרוע, אחז. מאגרא רמה לבירא עמיקתא – מיותם לאחז[1]. אך אזי אחז הרשע המרושע מוליד בן שראוי להיות מלך המשיח – כנראה שהוא דומה לסבא שלו, חזקיהו המלך, יש כאן גנים. 5. חזקיהו המלך – התכללות משיח בן יוסף ומשיח בן דודאם חזקיהו המלך רק היה אומר שירה על הנס של סנחריב הוא היה נעשה מלך המשיח. האריז"ל כותב שהוא היה נעשה משיח בן יוסף. זה חידוש של האר"י. הייתי חושב שהיות שחזקיהו שייך לבית דוד, וחז"ל אומרים שהוא ראוי להיות משיח, מן הסתם הוא היה משיח בן דוד. אבל האריז"ל אומר שאם הוא היה נעשה משיח – הוא היה משיח בן יוסף. סימן שיש כאן התכללות. בכל אופן הוא ממלכי בית דוד. כנראה שיש לו את שתי הבחינות גם יחד. אצל הרמב"ם, כידוע, אין חלוקה בין שני המשיחים. זאת אומרת שהמשיח האמתי, שיבוא ויגאלנו תיכף ומיד ממש, צריך לכלול בעצמו גם את הבחינה של משיח בן יוסף וגם את הבחינה של משיח בן דוד. יש לומר שהכי קרוב לכך בתולדות עם ישראל הוא חזקיהו המלך. מצד אחד הוא מבית דוד כפשוטו, ומצד שני האריז"ל אומר שהוא קשור לבחינת משיח בן יוסף. 6. מצדיק גמור דרך רשע גמור למלך המשיחאז שוב, איך הולך הסדר? הצדיק הכי גדול בין המלכים – יותם; אחר כך הרשע הכי גדול – אחז; ואחר כך – משיח. כעת עומדים לקראת סיום חדש תמוז. לפני שבועיים אמרנו ש-תמוז שוה בגימטריא גם צדיק גמור וגם מלך המשיח. אז חקרנו, עשינו התבוננות, האם שני הדברים הם אותו דבר, או משהו אחר, או שאולי אפילו יש משהו הפוך בין המושג צדיק גמור למושג מלך המשיח (על דרך משיח-נחש, ועוד הרבה דוגמאות). אז פירשנו כמה פירושים אודות היחס בין המושגים צדיק גמור, כפי שמוסבר מושג זה בספר התניא, ומלך המשיח, מושג המתבאר ביותר בתורתו של הרבי. הצדיק הגמור הוא בעיקר מושג של אדמו"ר הזקן ומלך המשיח הוא בעיקר מושג של הרבי – האם שניהם בדיוק אותו דבר או שהם אולי אפילו הפוכים. אז הנה, יש לנו קצת רמז, שאם מדברים על צדיק גמור בתולדות עם ישראל, במלכי ישראל, הצדיק הגמור שאין בו דופי – יותר אפילו מדוד המלך – הוא יותם. לעומת זאת, מלך המשיח הוא חזקיהו, הנכד שלו. אבל מה? בשביל להגיע מצדיק גמור למלך המשיח צריך באמצע שיהיה רשע גמור, הכי גמור[2]. 7. אהבת הצדיק הגמור לרשע הגמור – מאב לבן (ולא מבן לאב)איך הסברנו לפני שבועיים? שרבי פינחס מקוריץ אומר שגדר צדיק גמור הוא שאוהב רשע גמור. לעניננו, הרשע הגמור הוא אחז והצדיק הגמור הוא אבא שלו, יותם, ולכן מן הסתם בכל אופן הוא אוהב את הבן. אצל הבן לגבי האבא לא פשוט שכך. הרי חזקיהו המלך, מלך המשיח, עשה ששה דברים מיוחדים – על שלשה הודו לו חכמים ועל שלשה לא הודו לו. אחד הדברים הטובים שעשה, עליו הודו לו חכמים, היה שגרר עצמות אביו על מטה של חבלים – מגיע לו, כי היה רשע, שלא ילמדו ממנו. כדי לבטל את משרד החינוך שלו, את משרד הדתות שלו, את כל המשרדים שלו – כדי לעשות סימן שמלכותו אחרת, הפוכה – הוא גרר את גופו של אביו על מטה של חבלים, בבזיון גמור, ולא קבר אותו בקברות המלכים כי לא מגיע לו. זה בן לגבי אבא – כך חזקיהו התייחס לאחז. איך התייחס אליו יותם? לא כתוב, אבל מן הסתם יש לו איזו נקודה חמה אליו. איפה רואים? בתורה כתוב ש"ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו" אף על פי שידע שהוא רשע. שוב, צריך לומר שהצדיק הגמור שמוגדר בכך שהוא אוהב רשע גמור הופך להיות מלך המשיח (דרך – באמצעות – הרשע הגמור, בסוד אין שצ"ל בין יש ליש). זה הסוד של חדש תמוז. יש מושג הפוך, "כשושנה בין החוחים" – יש על זה סיפור חסידי שלא נספר כעת – וכך יש גם חוח בין השושנים. החוח בין השושנים הוא אחז בין יותם לחזקיהו המלך[3]. 8. ב. אחז ומנשה בפרשת השבוע9. אחז ו"תנה לנו אחֻזה"למה הזכרנו את אחז לפני שבוע? לפני שבועיים חזרנו על השיחה של הרבי הקודם שבה הוא מזכיר את אחז, אבל לפני שבוע דברנו על בנות צלפחד בין היתר. בנות צלפחד תבעו ממשה רבינו "תנה לנו אחֻזה". גם הזכרנו גימטריא מפורסמת אצלנו, מימים עברו, שהמשפט "תנה לנו אחֻזה" – משפט התביעה העיקרי של בנות צלפחד – שוה ציונות, רק שזו ציונות של קדושה. יש ציונות של קליפה, שהגימטריא שלה היא "לא תנאף" (דבר שבעצם קשור לספור שגם עליו דברנו לפני שבוע, מעשה זמרי וכזבי), והיא שוה גם עולם התהו, "וימלֹך... וימת" (מה שמאפיין את עולם התהו). כל הדברים האלה שוים בדיוק אותו מספר, 562. "את זה לעֻמת זה עשה האלהים". "אחֻזה" היא לשון אחז. אם קוראים לו אחז סימן שענינו הוא אחיזה. עיקר האחיזה של עם ישראל הוא האחיזה בקרקע של ארץ ישראל. להאחז בשלמות הארץ, כמו שהרבי הדגיש – לא לוותר על אף שעל, על אף סנטימטר של ארץ הקדש, "אחזת נחלתנו" (ככתוב בפרשת השבוע). עשינו עוד גימטריא יפה לפני שבוע, שהמלה אחֻזה (ללא אות נוספת) – במובן של אחיזת קרקע – כתובה פעמיים. הפעם הראשונה, "ויתן להם אחֻזה" – שיוסף נותן אחוזה לאחיו בארץ גשן (שלפי חז"ל שייכת בעצם לשרה אמנו, מתנה שנתן לה פרעה) – שוה בדיוק לפעם השניה, "תנה לנו אחֻזה". אמרנו שאפילו בארץ גשן יש ציונות (ציון בגימטריא יוסף). 10. ריכוז שרש אחז בפרשיות מטות-מסעי ובהר-בחקתידברנו על אחֻזה בלי אות נוספת, אבל שרש אחז חוזר הרבה-יחסית בתורה, ויש ריכוז מאד גדול של אחוזה בפרשתנו, פרשת מטות (הפרשה השניה לפני סוף חומש במדבר). זה לא הריכוז הכי גדול שיש בתורה – יש עוד פרשה, שיש בה עוד יותר אחוזות, פרשת בהר (הפרשה השניה לפני סוף חומש ויקרא). אלה שני המקומות שיש בהם הכי הרבה אחיזה-אחוזה בקרקע ארץ ישראל, סוף ויקרא וסוף במדבר. השבוע עושים "חזק" של חומש במדבר. בפרשת מטות יש שבע אחוזות, "כל השביעין חביבין", ויש עוד שלש אחוזות בפרשת מסעי. כלומר, נקרא בשבת קדש את שרש אחז עשר פעמים, "העשירי יהיה קדש להוי'", מחולק לשבע פעמים אחז בפרשת מטות ועוד שלש פעמים אחז בפרשת מסעי. מה לגבי סיום חומש ויקרא? גם בהר-בחקתי הולכות יחד. רק בפרשת בהר יש 13 אחוזות, בן הזוג של 7. אחר כך, בפרשת בחקתי, יש עוד 5. תופעה מאד יפה. בפרשת מטות יש 7 אחז ובפרשת בהר יש 13 – 7 הוא הנקודה האמצעית של 13. אחר כך, אצלנו בפרשת מסעי יש שלש פעמים אחז ואילו בפרשת בחקתי יש 5 פעמים – גם בדיוק אותו יחס, ש-3 הוא הנקודה האמצעית של 5. אז כמה יש רק בשני הסיומים האלה, סיום חומש ויקרא וסיום חומש במדבר? בסיום חומש ויקרא יש חי ובסיום חומש במדבר יש י – יחד 28. כמה אחז יש בכל חמשה חומשי תורה? 51 פעמים. כלומר, מרבית 51 הופעות שרש אחז בתורה היא בשני הסיומים האלה. 11. שרש אחז הראשון בתורההכל הולך אחר הפתיחה, צריך להסתכל מתי פעם ראשונה כתוב אחז בכל התורה. ה"אחז" הראשון בתורה נאמר בפרשת ברית מילה של אברהם אבינו (בחינת יוסף-ציון, ברית מילה, שבאברהם) כשהשם ית' נתן לו את השם אברהם (אברהם אותיות אבר מה[4]): "ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך את כל ארץ כנען לאחזת עולם והייתי להם לאלהים". יש בפסוק אחז תבות[5]. והנה, "אחזת עולם" (יש עוד פעמיים "אחזת עולם" בתורה[6], בלי אות נוספת[7]) עולה ציונות (כמו "ויתן להם אחזה" ו"תנה לנו אחזה" כנ"ל)[8]! "כל ארץ כנען לאחזת עולם" עולה 1123, 561 ("כל ארץ כנען ל") ו-562 ("אחזת עולם"), כלומר שציונות היא הנקודה האמצעית של "כל ארץ כנען לאחזת עולם"[9]! ועוד, "לאחזת עולם" עולה יותם-חזקיהו שמקיפים את אחז כנ"ל (שעולה אחזיהו פעמים אחז, וכמו שיתבאר). 12. אחז ואחזיהובכל אופן, כל אחז קשור לאחז שלנו, המלך אחז שאנחנו רוצים לתקן. המשימה שלנו הערב לעשות תיקון גדול למלך שהרבי הקודם אומר שהוא הכי גרוע מכל מלכי ישראל. לפני המלך אחז היה עוד מלך מבית דוד שגם נקרא על שם אחז – שלא נתבלבל, הם שני מלכים שונים. היה מלך קודם שנקרא אחזיהו, הבן של יהורם, שהוא הבן של יהושפט. אז יש אחזיהו, וכעבור כמה דורות בא אחז. אחזיהו הוא האבא של יואש המלך. יואש המלך הוא האבא של אמציהו, שלפי חז"ל אמציהו ואמוץ אבי ישעיהו אחים היו. הפטרת חזון מתחילה "חזון ישעיהו בן אמוץ", וחז"ל אומרים שאמוץ ואמציהו המלך היו אחים. מי הבן של אמציהו? עֻזיהו המלך. כלומר, ישעיהו הנביא ועזיהו המלך הם בני דוד. 13. תשובת מנשה מחלקת את תקופת מלכותו אך לא כל כך משפיעה על העםיותר מאוחר, ישעיהו הנביא חיתן את בתו עם חזקיהו המלך. משני הצדיקים – בת נביא ומלך שראוי להיות משיח – צריך להיות הזווג הכי מוצלח בעולם, מלך המשיח מתחתן עם בת נביא הדור. מה יוצא מהזווג המוצלח הזה? מנשה. מי שבתפיסה הראשונה חושבים שהוא יותר גרוע אפילו מאחז, הכי גרוע. רק שמנשה המלך עשה תשובה בצר לו, כאשר ה' ענה אותו והגלה אותו. מהי תשובתו? "ויכנע מאד מלפני אלהי אבֹתיו". הוא מאד נכנע. עיקר התשובה הוא הכנעה, ולא סתם הכנעה – "ויכנע מאד". הוא מלך הכי הרבה שנים מכל המלכים, 55 שנים – 22 שנים היה רשע מרושע, אבל אחר כך היו עוד 33 שנים אחרי התשובה. כלומר, מנשה המלך התחלק, התקופה שלו מתחלקת לשנים. לבעל תשובה לא צריכים להזכיר את העבירות שלו, אבל מה אפשר לעשות? העבירות שלו כתובות בתורה. גם לאחר שהוא עשה תשובה, תשובתו לא לגמרי השפיעה על העם. זה גם דבר מאד מענין, שהעם מקבל מהמלך בצעירותו יותר מאשר בזקנותו. גם כאשר המלך משתנה, התדמית שלו בעיני העם, הדמות המוכרת שלו, היא המלך כפי שהוא צעיר – זה מה שנשאר בתודעת העם. אחר כך, מה קורה איתו כשהוא מזדקן? השינוי פועל באיזה מקום, אבל לא כל כך משפיע על העם. אם המלך מתחיל חזק, כמו חזקיהו שגירר עצמות אביו וביום הראשון שמלך עשה מהפך, זה מאד משפיע על העם. רואים שכמה שמנשה משובח כבעל תשובה אמתי, התשובה שלו לא כל כך השפיעה על העם. 14. חוזקה וחזקהבכל אופן, יש משהו מפוצל אצל המלך מנשה – יש שני מנשה. איך זה קשור לפרשת השבוע? חוץ מהמלך מנשה, מבית דוד, יש עוד מנשה – שבט מנשה. בפרשת שבוע כתוב שמנשה מתחלק לשנים, חצי שבט המנשה מעבר הירדן מזרחה ועוד חצי שבט המנשה שנאחז בעבר הירדן המערבי. כמו שנסביר, עיקר ריכוז האחוזות בפרשה הוא בסיפור של שני השבטים וחצי השבט בפרשת מטות, כאשר ראובן גד וחצי שבט המנשה רוצים לקבל את הנחלה שלהם, שנקראת אחוזה והם אוחזים בה חזק. עם ישראל כבש את עבר הירדן המזרחי, אף שלא היה חלק מארץ ישראל, אבל הם רוצים להאחז בו – לעשות גם 'חזקה'. תיכף נסביר שלא סתם אחז מוליד את חזקיהו – זה כי שרש חזק יוצא משרש אחז, לשון אחיזה. שניהם חז, רק שבאחז יש א בהתחלה, וכשהוא נותן את השם לבן שלו – גם אצל רשע כזה יש רוח הקדש בנתינת השם – הוא יוצא ממנו, חזקיהו מאחז (ועוד, חזקיהו הנו אחז במשולש – כל המספרים מ-א עד אחז, ככה מן הסתם כיוון אחז בנתינת שם לבנו, שיממש אותו לגמרי). מה זה אחיזה בקרקע? להחזיק, אבל יש שני אופנים שונים – חוזקה וחזקה. כידוע, הכיבוש הראשון בימי יהושע בן נון הוא כיבוש – לקחת את הארץ בחזקה, ביד חזקה. אבל הביאה השניה היא לא חָזקה אלא חזקה – אותן אותיות. אלה שתי בחינות של חזקיהו, צריך גם את זה וגם את זה, כידוע, כפי שדברנו הרבה על כיבוש וחזקה. הכיבוש הוא על מנת להאחז – להאחז בחזקה. 15. הפיצול במלכות מנשה ובשבט מנשהכבר רואים שמשהו מתחיל להתרקם פה – שיש לנו את יותם, אחז, חזקיהו, מנשה. מנשה מתחלק לשנים, כמו שבט המנשה. המלך מנשה מתחלק לשנים – "ברישא חשוכא והדר נהורא". בתחלה "והארץ היתה תהו[10] ובהו וחשך על פני תהום וגו'", ואחר כך מתהפך ל-גל (עיני) השנים האחרונות שלו ("ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור"). מה לגבי נחלת מנשה? מי החצי הראשון ומי השני, מי ירש בעבר הירדן מזרחה? ידוע מה שחז"ל אומרים, ויש לכך אחיזה בפשט, שההתישבות בממלכת סיחון ועוג, שמשה רבינו כבש במלחמה – היא נקראת "נחלה מבוהלת". יש בנחלה מבוהלת תוקף של תהו – היא שייכת לחצי הראשון של מנשה, כמו השנים הראשונות של המלך מנשה (בעבר הירדן נפישי רוצחים, כמו המלך מנשה ברשעתו). החצי השני של השבט הוא כמו החצי השני של חיי מנשה, שירשו בתוך גבולות ארץ ישראל שכתובים בפירוש בפרשת מסעי. 16. המשך הסדר של צדיק-רשע-צדיק-רשענעשה כמה רמזי בינים בענין של אחז: אמרנו שאחז הוא חוח בין השושנים ואמרנו שלקראת הסוף רואים שהענין של מלך אחד צדיק ואחד רשע תופס תאוצה – יותם צדיק גמור, אחז רשע גמור, חזקיהו צדיק, מלך המשיח, אחר כך מנשה רשע, ויש עוד שנים של מנשה אחרי התשובה. מחזקיהו, המלך הצדיק, מלך המשיח, נולד מנשה הרשע. אבל אחר כך קורה אצלו מהפך, שהופך אותו להיות מישהו חדש, כמו שהרמב"ם אומר על בעל תשובה, שאינו אותו אחד שעשה את העבירות אלא מישהו אחר. כך מנשה הופך להיות מישהו אחר אחרי תשובתו, "ויכנע מאד מלפני אלהי אבֹתיו". מי הבן של מנשה? אמון, רשע גמור. מי שעושה את חשבון התאריכים רואה שהוא נולד בתקופת התשובה של מנשה – בשלשים ושלש השנים האחרונות. אם הוא היה נולד בתקופת הרשע של אביו מנשה היה סיכוי שיהיה צדיק, אבל הוא נולד כשמנשה היה צדיק אז ממילא הוא היה רשע – ככה זה בסדר המלכים. מי נולד לאמון, אותו רשע מרושע? עוד מלך המשיח – "רוח אפינו משיח הוי'", יאשיהו המלך, שהוא האחרון, דור השלשים לאברהם אבינו. בזמן בניו, שמלכו אחד אחרי השני, נחרב הבית. הוא נחשב לאחרון שלשים הדורות של מלכי בית דוד בתקופת בית ראשון. ידוע ש-יאשיהו = צמח צדק = מנחם מענדל. עוד מלך המשיח. שוב, התוקף של צדיק-רשע-צדיק-רשע תופס המון תאוצה לקראת הסוף. אחר כך הבנים של יאשיהו עוד פעם רשעים, אבל הוא "רוח אפינו משיח הוי'" – כך ירמיהו הנביא מקונן עליו. אצל הרביים, אמרנו כמה פעמים וגם הזכרנו לפני שבועיים, שאחד בחינת יש האמתי ואחד בחינת אין האמתי, וכך הולך לסירוגין. כאן משהו הרבה יותר פשוט. כדי להבין מה זה יש האמתי ואין האמתי צריך התבוננות עמוקה בחסידות, וכאן זה פשוט צדיק-רשע-צדיק-רשע. 17. רמזי אחז בדורות המלוכה שסביבו ושאחריומה שאנחנו רוצים לעשות הוא תיקון של אחז, שהרבי הקודם אומר שהוא הכי גרוע מכולם. אמרנו שנעשה כמה רמזי בינים: הוא החוח בין השושנים. נקח את הצדיק הגמור ומלך המשיח שמשני צדדיו – יותם מצד אחד וחזקיהו מצד שני. קודם כל, כמה שוה אחז? 16 (שלמות של 4 ברבוע, 2 בחזקת 4, והוא סוד ההוה שבין העבר, יותם, לעתיד, חזקיהו). הוא מלך 16 שנה (הוא מלך בגיל 20, היה בחיי יותם אביו, ומלך 16 שנה – הוה, עצם סודו של אחז[11]). המלך אחז מלך אחז שנים – הוא נאחז במלוכה שלו כמנין שמו, אחז. 16 = משיח במספר קטן, כלומר שאחז הוא 'משיח קטן'. יותם = ג תמוז, מכאן שהוא שייך לרבי. סימן שאנחנו שייכים לאחז, כמו שנסביר תיכף. חזקיהו שוה 136. נחבר אותם יחד – 456 ועוד 136 – נקבל 592. האם הוא כפולה של אחז? מה הסיכוי? 1 ל-16, סיכוי קלוש, אך 592 שוה 37 פעמים 16. אמרנו שלפני אחז היה עוד מלך שנקרא כך, עם תוספת – אחזיהו. התוספת היא 21, בגימטריא אחֻזה. אפשר לומר על דרך הסגנון בזהר הקדוש – 'איהו אחז איהי אחֻזה'. כשעושים זווג אחז-אחֻזה מקבלים אחזיהו, ששוה 37 (הבל, יחידה). כשמכפילים אחזיהו כפול אחז מקבלים יותם-חזקיהו, אביו ובנו. זאת אומרת שאם נחבר את כל שלשת הדורות, החוח בין השושנים, יותם צדיק גמור, אחז רשע גמור, חזקיהו מלך המשיח, נקבל כבר 38 פעמים אחז = משיח צדקנו. בשביל משיח צדקנו צריך את שלשתם, יותם מכאן, חזקיהו מכאן ואחז באמצע. שוב, לא נשכח שהדבר הראשון שעושה חזקיהו הוא לגרר עצמות אביו בבזיון גמור במטת חבלים, ולא קובר אותו בקברות אבותיו (והודו לו חכמים). נמשיך לעשות עוד קצת גימטריאות: נלך עד הסוף, עד המלך יאשיהו. נתחיל מאחז, בלי יותם, עד הסוף – אחז חזקיהו מנשה אמון יאשיהו. המספר שנקבל הוא אני פעמים אחז. מאחז עד הסוף שוה אני אחז – 61 פעמים 16, ספרות הפוכות. זאת אומרת שבלי אחז, רק חזקיהו-מנשה-אמון-יאשיהו, שוה 60 פעמים אחז. אבל ששים פעמים אחז הוא הביטוי שמסיים את האחוזה האחרונה של פרשתנו – "אחזת נחלתנו" של בני גד בני ראובן וחצי שבט המנשה. 18. הופעות שרש אחז בתורה וריכוזן בפרשהאיך מופיע שרש אחז בפרשתנו? אמרנו שרק בפרשת מטות יש שבע פעמים אחז. איך מתחלקות ההופעות? לפי חלוקת זהב – ז = ה ועוד ב. שרש אחז מופיע שבע פעמים – פעמיים במובן בפני עצמו, שמופיע רק פעם אחת בתורה (קשור לבעלי עסק) – ואחר כך עוד 5 פעמים אחז במובן הרגיל של אחיזה בקרקע, אחוזה בארץ ישראל, אחוזה בנחלה המבוהלת של בני גד בני ראובן וחצי שבט המנשה. מהן הפעמיים הראשונות? אחוז (בחלוקת השלל של מלחמת מדין – "מלקוח השבי באדם ובבהמה" = 38 פעמים אחז, יותם-אחז-חזקיהו, משיח צדקנו כנ"ל. יש כאן 19 אותיות, נמצא שהערך הממוצע של כל אות = אחז אחז, שני אחוזים) – "אחד אחֻז מן החמשים", ואחר כך כתוב "אחד האחֻז מן החמשים". אלה פעמיים בתורה – "אחד אחֻז מן החמשים" (היום קוראים לזה שני אחוזים כרמז הנ"ל). אמרנו שיש 51 פעמים שרש אחז בכל התורה, אבל רק שלש האותיות אחז מופיעות רק פעמיים – "חיל אחז ישבי פלשת" בשירת הים המתארת כיצד אחז הפחד-החיל את יושבי פלשת, ו"אחד אחֻז מן החמשים". שוב, אחר כך כתוב "אחד האחֻז מן החמשים", עם ה, אותיות אחזה (סוד 'איהו אחז איהי אחזה', יחד אחזיהו כנ"ל). אחר כך שלש פעמים "לאחֻזה". לאחֻזה בגימטריא 51, מספר הופעות שרש אחז בתורה, יש "לאחזה" אחוזות בכל התורה כולה! אחר כך יש "ונאחזו", שאומר משה רבינו – אם לא ילכו חלוץ לפני העם לכבוש את הארץ ונאחזו בתוככם בארץ כנען, לא במקום שהם בקשו. אז יש "ונאחזו". אחר כך בסוף משה רבינו אומר שאם הם כן יקיימו את התנאי שלהם תהיה להם אחוזה בעבר הירדן, והם אומרים "ואתנו אחֻזת נחלתנו". זה הסימן, ב פעמים אחוז ואחר כך ה פעמים אחוזה בקרקע. כאשר שוב, הפעם האחרונה היא "אחֻזת נחלתנו" (ר"ת אנ = לאחזה, 51 "אחז" בכל התורה כולה), ששוה 60 פעמים אחז. כמה אותיות יש ב"אחזת נחלתנו" – 10 אותיות. כלומר, הערך הממוצע של כל אות ב"אחזת נחלתנו" הוא 6 פעמים אחז – 6 צירופי אחז. בביטוי החותם את האחוזות של פרשת מטות, "אחזת נחלתנו", כל אות היא ממוצע כל צירופי אחז. אמרנו שאלה רמזי בינים. 19. ג. חיבת אחז ותיקונו20. בין אחז למנשה – התגובה ליסוריםנחזור לעיקר הנקודה שהרבי הקודם קובע: שאחז הכי גרוע מכולם – יותר גרוע גם מהמלך מנשה בזמן הרשע שלו. יש לכך ראיה מפורשת בתנ"ך, פשט מאד חשוב. רק על שניהם כתוב בתנ"ך ביטוי שאפשר לדרוש לגזירה שוה, "הצר לו". מה קורה לאדם שה' עושה לו צער – לא סתם, אלא צער גדול מאד? גם על אחז כתוב "ובעת הצר לו" וגם על מנשה, הנכד שלו, כתוב "וכהצר לו". בדיוק אותו ביטוי, תחלת פסוק. אבל מה ההבדל ביניהם? על אחז כתוב "ובעת הצר לו ויוסף למעול בהוי' הוא המלך אחז" – זה הפסוק. אם ה' עושה למישהו יסורים – והוא עשה לאחז יסורים קשים – המטרה היא שיחזור בתשובה. כמו שאומר הרמב"ם בהלכות תענית, זה אחד היסודות של התורה. האדם צריך להאחז בחשבון נפש, "באו חשבון" – אם קורים דברים לא טובים צריך להתבונן, לעשות תשובה. אבל יש אחד שאם עושים לו יסורים לא רק שהוא לא עושה תשובה, אלא מרבה לחטוא ולמעול יותר מקודם. שומו שמים! מי האב-טיפוס של מי שה' עושה לו יסורים כדי שכולי האי ואולי יתפוס עצמו (יאחז בעצמו) ויעשה תשובה, ולא רק שלא עוזר אלא שהוא מקשיח עוד יותר ועוד יותר, יותר ויותר בוגד וזונה מה' אלקיו? אחז. הפסוק הוא "ובעת הצר לו ויוסף [לא סתם ממשיך, אלא מוסיף] למעול בהוי'". אחר כך הפסוק מסיים בביטוי מיוחד שחז"ל דורשים – "הוא המלך אחז", 'דאס איז דער קעניג אחז'. מה הגדר של אחז? אחד שעושים לו יסורים, ולא רק שלא עושה תשובה אלא מוסיף לחטוא ולמעול יותר ויותר. מה כתוב בנכדו מנשה? "וכהצר לו חִלה את פני הוי' אלהיו ויכנע מאד מלפני אלהי אבֹתיו" (את סוף הפסוק הזכרנו קודם). כשה' עושה צר למנשה הוא תופס את עצמו, עושה מהפך של מאה ושמונים מעלות, מהקצה אל הקצה – "וכהצר לו חלה את פני הוי' אלהיו". גם מענין שקודם הוא חילה פני ה' אלקיו והתפלל, ותוך כדי ה"חלה את פני הוי' אלהיו" – "ויכנע מאד מלפני אלהי אבֹתיו", הוא חוזר למסורת אבותיו, החל מאביו ממש, חזקיהו המלך. אם כן יש לנו ממש באופן ברור ומפורש בפסוק שאחז הוא אין סוף יותר גרוע ממנשה. 21. אחז – דור ה-כו מאברהם אבינוקודם כל, למה אנחנו הערב כל כך אוהבים את אחז? כי אחז הוא הדור ה-26 מאברהם. מי הדור ה-26 מאדם הראשון? משה רבינו. כידוע, בתורה יש מאדם עד משה רבינו, ועד בכלל, 26 דורות, כמנין שם הוי' ב"ה, שם המיוחד, שם הרחמים. כמו ש"כל השביעין חביבין" – משה רבינו הוא השביעי לאברהם אבינו, בדורות היהודים – בדורות עולם הוא ה-26. יש לו שתי בחינות, 7 ו-26, ואם מכפילים את שתי הסגולות של משה רבינו, "הוא גואל ראשון והוא גואל אחרון" – שהוא גם שביעי וגם הדור העשרים וששה (לא בזכות עצמו, כך הוא יצא, במזל, בגורל, כמו שהרבי מסביר בתחלת מאמר "באתי לגני", מאמר קבלת הנשיאות של הרבי; יש לו שני מזלות, שהוא השביעי מאברהם ושהוא ה-26 מאדם הראשון) – מקבלים יעקב. "משה מלגאו ויעקב מלבר", "משיח אלהי יעקב". זה לא סתם, לא בכדי, ולכן אם משה רבינו הוא הדור ה-26 מאדם הראשון, חשוב לבדוק מי הדור ה-26 מאברהם אבינו. 22. הופעת הדמויות המשיחיות בתקופת הירידה של דורות עם ישראליאשיהו הוא הדור ה-30 מאברהם אבינו (הדור ה-49, 7 ברבוע, מאדם הראשון). בתחלה יש 15 דורות של עליה, מאברהם עד שלמה שבנה את הבית, בדור של "סיהרא באשלמותא" (שלמה במ"ק שוה 15, וכן דוד הוא הדור ה-יד, כנגד היום ה-יד בחדש), ואחר כך, משלמה והלאה, יש עוד 15 דורות של ירידה. והנה פלא, הדמויות של משיח באופן מיוחד – כמו חזקיהו המלך, יאשיהו המלך (יש עוד כמה דמויות חזקות, יותם הוא צדיק גמור, לפני כן יש את יהושפט שעליו נאמר "ויגבה לבו בדרכי הוי'", בחינה משיחית מובהקת) – הם בירידת הדורות, 15 הדורות האחרונים, שייכים לסוף החדש. פעם היה מנהג בישראל לא להתחתן בסוף החדש, כי הוא זמן של ירידה, מיעוט הירח. הרבי בטל זאת, דרש הרבה דרשות במעלת ימי סוף החדש, בפרט שהרבי הגיע קרוב לסוף החדש – יום ה-כו, כז, כח, כט, ל (בחדש מלא) – הוא מאד חבב ימים אלה. 23. כז בחדש – התעצמות עם חזקיהו ותיקון חסרון השירה שלולמשל, היום אנחנו אור ל-כז, זך בתמוז. בכל חדש צריך להתחבר בכל יום של החדש לאחד הדורות. ראש חדש הוא תמיד אברהם אבינו, היום השני – כל השנה, כל חיינו – הוא יצחק אבינו, אחר כך יעקב-יהודה-פרץ-חצרון-רם-עמינדב-נחשון-שלמון-בעז-עובד-ישי-דוד ואח"כ מלכי בית דוד עד יאשיהו, שלמה באמצע החדש. היום ז"ך תמוז. מי היום? חזקיהו המלך. כל מי שנולד היום, כל מי שיש לו שמחה היום, בז"ך תמוז, קשור לחזקיהו המלך. מה התיקון שלו? הרי חזקיהו אמור להיות משיח – התיקון שלו שיאמר שירה, שישיר על הנסים. אם הוא יאמר שירה הוא יהפוך להיות מלך המשיח תיכף. אבל זה לא פשוט, כנראה נסיון מאד גדול. אבל מה ענינו של יום ה-כו של כל חדש, שהיה היום? יוצאים מיום ה-כו, שם הוי' של החדש – שכנגד משה רבינו בדורות עולם, בספירה מאדם הראשון – ומגיעים דווקא לאחז. יוצא שחזקיהו הוא כמו יהושע בן נון, יום ה-זך. יש בו מעלה, שהוא מכניס את עם ישראל לארץ הקדש. אבל יום ה-כו מאדם הראשון הוא משה רבינו, "הוא גואל ראשון והוא גואל אחרון" – רוצים שמשיח יהיה משה רבינו, לא יהושע. זו אסמכתא למה שאמרנו בשם האריז"ל, שחזקיהו ראוי להיות משיח בן יוסף, כי יהושע – דור ה-כז – הוא משבט יוסף. אבל שוב, אנחנו רוצים את הדור ה-כֿו מאברהם – אחז. כמה שוה משה ועוד אחז (סוד "הוי' הוי'" שלפני יג מדות הרחמים, עם פסיק טעמא בגווייהו, וכמו שיתבאר)? אחז הוא רבוע (כנ"ל), 4 ברבוע, 16. נחבר לו משה – נקבל 361, גם רבוע. כלומר, שני השמות האלה משלימים אחד את השני. אחז משלים את משה לשלמות של יט ברבוע[12]. מה המלה הכי חשובה של המספר הזה? נשיא. כתוב בקבלה שנשיא ר"ת "ניצוצו של יעקב אבינו" – כל נשיא בדורו הוא ניצוץ של יעקב אבינו ש"יעקב מלבר משה מלגאו", זו שלמות הנשיא בישראל. נשיא הוא יותר ממלך, הוא מי שאין מעליו אלא ה' אלקיו. אמרנו שעל מנשה כתוב בסוף "וכהצר לו חלה את פני הוי' אלהיו" – הביטוי "הוי' אלהיו" מתאים לנשיא דווקא (בפרט לנשיא שחטא וחוזר בתשובה, וכמו שנאמר "אשר נשיא יחטא ועשה אחת מכל מצות הוי' אלהיו אשר לא תעשינה בשגגה ואשם"[13]). "ויכנע מאד מלפני אלהי אבֹתיו" – זה מנשה ('הוא המלך מנשה' בניגוד ל"הוא המלך אחז"). 24. הדור ה-כו מאברהם אבינו ודור ה-יג מדודאחז הוא הדור ה-26 מאברהם, כנגד היום ה-26 בחדש – מה לגבי מלכות בית דוד? איזה מלך הוא מדוד המלך? החשבון פשוט – דוד הוא הדור ה-14 ואחז הוא הדור ה-26, כמו שאמרנו, אז מדוד – המלך הראשון של בית דוד – אחז הוא לא פחות ולא יותר מאשר הדור ה-13. כלומר, מאברהם אבינו הוא ה-הוי' ומדוד הוא אחד, "הוי' אחד" (ברשב"י נאמר "ביה אחידא" לשון אחיזה, אחז, סוד "אחד אחז"[14] הנאמר בפרשתנו, ודוק). לא רק שאחז הוא קשור לה', שם הוי' ב"ה, אלא בו גם משתקף "הוי' אחד" – הוא הוי' מאברהם אבינו ו-אחד מדוד המלך. אמרנו שלפניו יש עוד אחד עם שם דומה, אחזיהו, הוא ה"אהיה" (יהו שבו) מאברהם אבינו והשמיני מדוד המלך. שמונה הוא חתך הזהב של שלש עשרה. קודם יש אחזיהו ואחר כך יש אחז. התיקון העיקרי, המשיחי, הוא של אחז, בלי ה-יהו, כלומר לאחר שהוא החסיר מאתו (מכאן ואילך) את תודעת י-ה-ו, הוא רק אחז (ועליו להאחז בעצמות ממש, על דרך "ביה אחידא" של רשב"י כנ"ל). 25. ד. "הוא" לטובה ו"הוא" לרעה – "הוא המלך אחז"26. לאמץ את העקשנות של אחזנסיים חלק זה עם מדרש חז"ל מאד חשוב הנוגע לרשעות של אחז, על הפסוק הכי מרשיע אותו – "ובעת הצר לו ויוסף למעול בהוי' הוא המלך אחז". הביטוי "הוא המלך אחז"[15] הוא התפעלות עצומה עד כמה בן אדם יכול להרשיע, שגם כאשר ה' מצר לו, לא רק שהוא לא חוזר בו, לא רק שהוא לא מהרהר בתשובה, אלא שהוא מוסיף למעול בה'! לפי זה, מה התכונה העיקרית של אחז, שצריכים דווקא לאמץ אותה? אימוץ הוא אמציהו, המלך העשירי לבית דוד, "העשירי יהיה קדש להוי'", עליו נאמר "ויעש הישר בעיני הוי' רק לא כדוד אביו וגו'" (ובדה"י: "ויעש הישר בעיני הוי' רק לא בלבב שלם")[16]. מה המדה של אחז שצריך לאמץ? עקשנות. אחז הוא עקשן רציני מאד. לא יעזור שום דבר, מה שה' לא יעשה לו – לא רק שלא יעזור, אלא הוא עקשן עד הסוף. לא משנה שייסרו אותו יותר ויותר – הוא אחוז בשלו עד הסוף, לא מרפה. אם יש אחד שהוא "עם קשה עֹרף" יותר מכל היהודים שהיו אי פעם בעולם, בכל תולדות עם ישראל, ודאי הכי קשה עורף הוא אחז – "ובעת הצר לו ויוסף למעול בהוי' הוא המלך אחז"[17]. 27. עשרה "הוא" – חמשה לרעה וחמשה לטובה –
|
אל |
דעת (כוללת דעת עליון ודעת תחתון) |
ה' נותן התורה בסיני |
רחום |
תפארת (גילוי דעת עליון) |
משה רבינו |
וחנון |
מלכות (גילוי דעת תחתון) |
אחיה השילוני |
ארך |
נצח |
הבעל שם טוב |
אפים |
הוד |
המגיד ממעזריטש |
ורב חסד |
חסד |
אדמו"ר הזקן |
ואמת |
גבורה |
אדמו"ר האמצעי |
נצר חסד |
יסוד |
אדמו"ר הצמח-צדק |
לאלפים |
עטרת היסוד |
אדמו"ר המהר"ש |
נשא עון |
עולם הבריאה (שכל) |
אדמו"ר הרש"ב |
ופשע |
עולם היצירה (רגש) |
אדמו"ר הריי"צ |
וחטאה |
עולם העשיה הרוחני |
הרבי |
ונקה |
עולם העשיה הגשמי |
הדור שלנו |
בכל אופן, מקבלים את הכח שלנו, בדור הזה של "ונקה", בעולם הגשמי ממש – בעיקר מהסיכומים של שלשת הדורות הקודמים. כל דבר צריך לרדת עד הכי למטה.
איך הבטול של הרבי הרש"ב, שהוא תיקון השכל, עולם הבריאה, יורד ומשתקף אצלנו בעולם הגשמי? מה המכנה המשותף הכי נמוך? (כך קוראים לזה בחשבון). כל אחד מהדורות האחרונים צריך להגיע לרמה הכי תחתונה, לתמצית בסוף (יש כלל למעלה ויש תמצית למטה). התמצית למטה של הבטול – ההתעצמות עם חסידות חב"ד כמלמדת את האדם להיות בטל לאלקות – היא סוד הפסוק "הכל היה מן העפר והכל שב אל העפר", מה שאנחנו קוראים שפלות. שוב, שפלות היא המכנה המשותף התחתון ביותר של כל מדרגות הבטול שיש בעולם. לכן הרבי הרש"ב בדור שלנו הוא "פרק בעבודת ה'".
מה לגבי הרבי הקודם, שענינו מסירות נפש מתוך רגש – מה זה יכול להיות בדורנו? אמרנו שה' לא רוצה מיתה, שבדור שלנו למות זו לא הנקודה. אז מה כן? שוב, מה הבסיס, התחתית, של מסירות הנפש? כתוב שנפש היא רצון – "אם יש את נפשכם", "אין נפשי את העם הזה". מסירות נפש היום – רגש חם של מסירות נפש אצלנו, בדור של "ונקה" – היא שמוסרים את כל הרצונות. אין רצונות, אין הרבה רצונות, אלא רק רצון אחד. הרצון האחד הוא מה שהרבי הנחיל לנו – רצון אחד למשיח, מלכות ישראל בארץ ישראל, איך שלא נקרא לזה. אין רצונות, יש רק מסירות נפש – מוסרים-מבטלים את כל הרצונות חוץ מרצון אחד. עוד פעם, הרבי הרש"ב היום – כל אלפי המדרגות של בטול הן כעת פשוט שפלות, אני ואתה גארנישט. מה זה הרבי הקודם? יש לנו משימה והולכים על המשימה במסירות נפש, עם כל הרגש – לא רוצים כלום, לא רוצים שום דבר בעולם, חוץ מדבר אחד – "להביא לימות המשיח".
מה עם ההתקשרות, הנקודה של הרבי – מה נשאר מזה היום? לא סתם נשאר בדיעבד, אלא לכתחילה – צריך את כל הדברים לכתחילה כדי שנזכה ל"'ונקה' לשבים" ואז משיח בא (הרצון אחד של הרבי בעצמו, ההתעצמות עם נשמת "נשיא דורנו"). המושג התקשרות לצדיק, וממילא אם אתה מקושר אתה צריך לקיים את השליחות, הוא דבר שהרבי כבר הכין אותנו אליו – שבדור שלנו כל הצדיקים מצטמצמים לנקודה אחת. קודם כל, כל הדורות שכעת מתארים, מ"אל", מה', דרך משה רבינו, אחיה השילוני, הבעל שם טוב וכו' – כל השושלת הזאת – הכל צריך להיות דבר אחד. ובאמת, בשביל "ונקה", צריך להתקשר לכל הצדיקים – הכל נקודה אחת.
כשאומרים שכל הצדיקים הם נקודה אחת, יש בזה שתי בחינות – נקודה מצוירת ונקודה בלתי מצוירת. יש שני סוגי אנשים בדור שלנו. יש אנשים שאצלם כל הצדיקים הם נקודה אחת ואף על פי כן יש איזו תמונה – תמונה של הרבי, תמונה של אדמו"ר הזקן (תמונת הבעל שם טוב לא אמתית, אבל תמונת אדמו"ר הזקן אמתית, גוי צייר אותו בבית הסהר). יש נקודה עם ציור, כמו ציור האות י. אבל יש אחד שהוא בעל תשובה גולמי. הוא גם צריך להיות מקושר לצדיק, לקבל השראה מהצדיק, אבל אצלו ממש – במיוחד בדור הזה, הצעירים שנולדו אחרי ג' תמוז, אותם חבר'ה שעוד לא בני עשרים – הנקודה היא נקודה פשוטה. לא שלא צריך להסתכל על תמונות של צדיקים, אבל בשרש ההתקשרות בלב – כדי לשוב לה' בלבד, "אין עוד מלבדו", "בלתי להוי' לבדו", צריך להיות קשור, להאמין, צריך אמונת צדיקים (בלי להאמין בצדיקים אין שום כח לעשות תשובה) אבל – היא בלי שום ציור. אם כן, זה סיום החלק זה, של יג מדות הרחמים כנגד הדורות. צריך לקחת מדור הרבי הרש"ב את תמצית הבטול, השפלות. ממסירות הנפש של הרבי הקודם, תיקון עולם היצירה דווקא – יצירה היא יצרים, רצונות – התמצית היא לצמצם את כל הרצונות לרצון אחד. בעולם העשיה צריך להתקשר לכל הצדיקים שמחזיקים אותנו, שלא נפול, שלא נתייאש – כמו הווארט המפורסם של רבי נחמן, "אין שום יאוש בעולם כלל". בשביל לא להתייאש צריך להיות קשור לצדיקים. יש אחד שיש לו את הצדיק כנקודה. כמובן שלכולם יש הרבה צדיקים חיים, הכל יחסי, אבל המושג התקשרות לצדיק נעשה יותר ויותר נקודתי בדור של "ונקה" – או נקודה מצוירת או נקודה לא מצוירת.
נאמר עוד משהו לסיום: באחת השיחות של י"ב תמוז, כשהרבי הקודם כבר הגיע לאמריקה, הוא דבר על אמריקה. יש הרבה פעמים שהוא מאד מבקר את תרבות אמריקה ויורד עליה, במיוחד על מה שנדמה שאמריקה היא "ענדרעש", שונה לגבי קיום תורה ומצוות. אבל יש שיחה אחת שהוא אומר דבר חיובי לגבי תרבות אמריקה – שהכל עושים בתמימות. אין להכעיס – גם העבירות בתמימות, גם התאוות בתמימות. הכל בתמימות, מה שלא היה בשטעטל. בדרך כלל כל כתבי הרבי הקודם הם להעלות געגועים לשטעטל, אבל כאן אומר שיש איזה חידוש מרענן באמריקה שהכל תמים – גם כל העבירות וכל התאוות. מתוך התמימות האמריקאית גם אפשר להגיע למצב של תמימים – המלה של הרבי הרש"ב, שכל התלמידים צריכים להיות תמימים – אז יש משהו ללמוד מתרבות אמריקה.
כדי להבין את זה טוב נאמר עוד משהו: איך להגדיר את התרבות כאן בארץ? זה קשור קצת לדמויות שדברנו עליהן לפני שבוע, זמרי וכזבי. יש ביטוי, מאד נכון, שמה שקורה בתרבות בארץ, במדינת ישראל, הוא פיגור של כמה עשרות שנים לגבי מה שקורה באמריקה. מדברים על הרחוב, על היהודים הפשוטים, אבל כמובן זה גם משתקף בין כתלי בית המדרש. מה שהיה לפני עשרים-שלושים-ארבעים שנה באמריקה – כעת אותה רוח נמצאת בארץ. לוקח כמה עשרות שנים. דווקא בגלל שלכאורה ישראלים חושבים שהם הכי-הכי חכמים, בסוף תרבות אמריקה מגיעה לכאן ובשקט הופכת את הרוח של הרחוב. לפני כך וכך עשרות שנים לא היתה תמימות ביחס לעבירות אצל ישראלים, היה ממש להכעיס – אם זה השומר הצעיר וכו' – היה ממש אחז, "הוא המלך אחז". אבל היום, אני מכיר הרבה ישראלים לגמרי רחוקים, לא שומרים שום דבר, והכל בתמימות גמורה, בלי שום סממן של להכעיס בכלל. לכן הם חומר גלם מצוין כדי לקרב אותו, כי אין לו נוגדנים. יש עדיין נוגדנים פה ושם, אבל יש יותר ויותר מציאות של תמימות. כאן לקח יותר מעשרים-שלושים שנים, הרבה עשרות שנים, לחקות את אמריקה. בכל אופן, למה אמרנו את כל זה עכשיו? כי גם זה דבר מאד חשוב בדור של "ונקה", שהעיקר הוא רק לעשות תשובה. שבים לה', "סוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין" – כנראה שכדי לעשות תשובה, שכולם יעשו תשובה, צריך קודם כל להגיע למצב של תמימות, גם בעבירות, ואז אפשר, בלשון הזהר, "בשעתא חדא וברגעא חדא" לשוב לה', ואז "מיד הן נגאלין". שה' יעזור לנו שנהיה תמימים, שהקב"ה יתמוך את התמימים.
[1]. הערך הממוצע של יותם אחז = רלו, "[גדול אדונינו] ורב כח", שיעור קומה של יוצר בראשית (מספר הקשור לסוד היחס המושלם של חתך זהב כנודע). במספר קדמי, יותם אחז = 1781 = 13 פעמים 137 (= ישחק במספר קדמי), כאשר חלק הקדמי = 1309 = מזל (עז וכו') פעמים טוב, ודוק.
[2]. רשע גמור = 819 (הפירמידה של אחד, אחד פעמים סג) = אחדות פשוטה = גלות מצרים = ימות המשיח = דוד מלך ישראל חי וקים וכו'. צדיק גמור (יותם) רשע גמור (אחז) מלך המשיח (חזקיה) = 1725 = 5 פעמים משה (כנגד נרנח"י שלו). וביחד עם יותם אחז חזקיה (יש בתנ"ך ג צורות של שמו: חזקיה, חזקיהו, יחזקיהו. ההפרש בין חזקיה ליחזקיהו = אחז, ודוק) = 2327 = 13, חצי הוי', פעמים 179, חצי משיח, ודוק.
[3]. אחז "נאחז בסבך" החוחים עד שהוא נעשה חוח בעצמו. אחז חוח = 38. יותם = הוא פעמים אחז חוח. אחז חזקיהו = ד פעמים אחז חוח (אחז חזקיהו = אמציהו, יותם = 3 פעמים אמציהו. 4 פעמים אמציהו = משיח צדקנו, כדלקמן). אחז חוח בהכאה פרטית = 112, יבק = ז פעמים אחז. הערך הממוצע של שתי המערכות יותם-אחז-חזקיהו שושנה-חוח-שושנה = 976 = אני פעמים אחז (61 פעמים 16, 61 היינו 16, אחז, ועוד 45, אדם – אחז הנו הדור ה-45 מאדם הראשון) = אחז חזקיהו מנשה אמון יאשיהו, וכמו שיתבאר.
[5]. "ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך" – ז תבות; "את כל ארץ כנען לאחזת עולם והייתי להם" – ח תבות; "לאלהים" – תבה א, היינו אחז למפרע, ודוק.
[6]. הפסוק השני הוא דברי יעקב ליוסף: "ויאמר אלי הנני מפרך והרביתך ונתתיך לקהל עמים ונתתי את הארץ הזאת לזרעך אחריך אחזת עולם". גם בפסוק זה יש אחז תבות! שני הפסוקים יחד (הפסוק השלישי אינו מדבר בנוגע לארץ ישראל כולה אלא בנוגע ל"אחזת עולם" של ערי הלוים) = אחז פעמים 645 (יה פעמים גדול).
[7]. "לאחזת עולם" "אחזת עולם" "אחזת עולם" = הוי' פעמים אלהיך. הרוס"ת = 1562 – אלף אורות (של מתן תורה) מאירים ב"אחזת עולם" (ארץ ישראל – "אין תורה כתורת ארץ ישראל")
[11]. יש 16 בעולם-שנה-נפש: איה (מקום כבודו) הוה (בזמן) אחז (בנפש). 3 פעמים 16 = 48, מנין ערי הלוים בפרשתנו, שבהן נאמר "אחזת עולם" כנ"ל.
[12]. משה אחז = 361. כל אחד בהכאת אותיות = 60056, וביחד עם 361 = 60417 = אמת, אהיה ברבוע, פעמים 137, קבלה וכו'!
[13]. גם באחז הרשע נאמר "הוי' אלהיו" (ביטוי הנאמר בעיקר לגבי מלכי ישראל, נשיא בישראל, בין צדיק בין רשע): "ויתנהו הוי' אלהיו ביד מלך ארם ויכו בו וישבו ממנו שביה גדולה וגו'". הוא לא נכנע לפני הוי' אלהיו (כמו שנכנע מנשה נכדו) ועל כן נאמר בו הכנעה אחרת: "כי הכניע הוי' את יהודה בעבור אחז מלך ישראל כי הפריע ביהודה ומעול מעל בהוי'".
[14]. "אחד אחז" בה"פ = א-דני, "אחד אחז" בה"פ = כח – "ועתה יגדל נא כח א-דני" (כח פעמים א-דני = 1820, מספר האזכרות של שם הוי' ב"ה בכל התורה כולה; "כח א-דני" = 93, מספר האזכרות בפרשה שבה הכי הרבה אזכרות של שם הוי' בתורה – פרשת עקב, ודוק).
[16]. אצל חמשה מלכים נאמר "ויעש הישר בעיני הוי'", גם בספר מלכים וגם בד"ה – אמציהו עזיהו יותם חזקיהו יאשיהו (יותם חזקיהו יאשיהו – ר"ת יחי, "יחי המלך"; יותם חזקיהו יאשיהו = גל פעמים יחי [והוא עולה דוד פעמים בן דוד]!). רק באמציהו, הראשון מבין החמשה, האמירה מסויגת: "רק לא...", משא"כ בשאר, ודוק.
[18]. החמשה לרעה: "הוא היה גבור ציד" (אכן קודם כתוב "גבֹר ציד" חסר אך בהמשך אותו פסוק חוזר "גבור ציד" מלא, וכך מופיע במדרש), "הוא עשו אבי אדום", "הוא דתן ואבירם", "הוא המלך אחז", "הוא אחשורוש" (הכל כפי שמובא במדרש) = 2480 = 5 פעמים מלכות = 10 פעמים אברהם = חמשה חומשי תורה: בראשית שמות ויקרא במדבר דברים (במדבר = 248). החמשה לטובה ועוד אחד העולה על כולנה: "אברם הוא אברהם", "הוא אהרן ומשה... הוא משה ואהרן", "ודוד הוא הקטן", "הוא יחזקיהו", "הוא עזרא עלה מבבל", "הוא הוי' אלהינו" = 2704 = 52 (הוי' הוי'), שם בן, ברבוע! הכל יחד (2480 ועוד 2704 [יש 225 מספרים מ-2480 ועד 2704 = 15, יה, ברבוע]) = 5184 = 72, שם עב (חסד = ו צירופי הוא) ברבוע (ו ברבוע פעמים הוא ברבוע = ג פעמים הוא בחזקת ג)!
[19]. "וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר" ועוד "הוא הוי' אלהינו בכל הארץ" = 1820 = סוד פעמים הוי', מספר האזכרות של שם הוי' ב"ה בכל התורה כולה. וביחד עם "משפט[יו]" = אחד פעמים "אנכי הוי' אלהיך", ודוק.
[20]. "חזון ישעיהו" = יותם אחז (ב"פ "ורב כח", שיעור קומה של יוצר בראשית כנ"ל), היינו איך שיותם, הצדיק הגמור, מוליד את אחז, הרשע הגמור ('מי יתן טמא מטהור'), וד"ל. בפסוק הראשון של ספר ישעיהו: "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלם בימי עזיהו יותם אחז יחזקיהו מלכי יהודה" יש אחז תבות ("חזון" לשון אחז), בחלוקה מובהקת של אחז: "חזון" (תבת הכותרת, "חזות קשה הגד לי") – א; "ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלם" – ח; "בימי עזיהו יותם אחז יחזקיהו מלכי יהודה" – ז (תבות המסגרת של חלוקת אחז: "חזון ישעיהו... וירושלם בימי... יהודה" [26 אותיות] = 1156 = 34, טוב טוב, ברבוע. שאר תבות הפסוק [42 אותיות] = 1656 [1156 ועוד 500] = 8 פעמים אור ["וירא אלהים את האור כי טוב"], שנת המבול כנודע). בארבע תבות הפתיחה – "חזון ישעיהו בן אמוץ" יש אחז אותיות (בשאר הפסוק יש עוד בן אותיות, נמצא שסימן אותיות כל הפסוק הוא "מלך חזקיה בן אחז מלך יהודה"; הערך הממוצע של ו תבות "מלך חזקיה בן אחז מלך יהודה" = "בן אחז"! ["חזון... אמוץ" = יצחק = ח פעמים הוי' = אחז ("חזון... אמוץ") פעמים אחד ("אחד אחז") = רוס"ת "מלך חזקיה בן אחז מלך יהודה", ודוק]).
כל הפסוק הראשון: "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלם בימי עזיהו יותם אחז יחזקיהו מלכי יהודה" = 2812 = 76 פעמים 37, אחזיהו. הר"ת = 259 = 7 פעמים אחזיהו, האוס"ת = 3 פעמים 23 (חיה) פעמים 37 (יחידה), דינה פעמים אחזיהו, ודוק. האוס"ת = 819 = אחדות פשוטה (הפירמידה של אחד) = דעת משה וכו'.
מ"חזון" (לשון אחז) עד "אחז" בדילוג תבות = 1430 = הכל פעמים הוי' = יחי כו'.
כאשר נצרף את הפסוק הראשון של התורה – "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" – לפסוק הראשון של ספר ישעיהו (ראשית הנביאים האחרונים בתנ"ך) – "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלם בימי עזיהו יותם אחז יחזקיהו מלכי יהודה" – נקבל 5513 = מספר ההשראה של 53, אחזיהו אחז. בשני הפסוקים יש ו צירופי אחז אותיות (הערך הממוצע של י אותיות "אחזת נחלתנו" כנ"ל).
[21]. יש שבע "הוי' הוא האלהים" בתנ"ך, שתים בתורה וחמש בנ"ך (כחלוקת ההדלקה של מנורת הזהב, ז=הב) כאשר הפעם האחרונה, הפעם השביעית (החביבה) הוא "וידע מנשה כי הוי' הוא האלהים".
"וידע מנשה כי הוי' הוא האלהים" = 644 = 23 פעמים 28. יש בביטוי 23 אותיות, נמצא שהערך הממוצע של כל אות = 28, כח, יחי (המלך). והנה, 644 = אחז חזקיהו מנשה אמון, נמצא ש"וידע... כי הוי' הוא האלהים" = אחז חזקיהו אמון – רשע צדיק רשע (= אחז פעמים חנוך), וד"ל.
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד