שפת אמת וישלח - י' כסלו תש"פ – כפ"ח |
בע"ה י' כסלו תש"פ – כפ"ח משחק הפחדשפת אמת וישלח סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א] על יראת יעקב בפרשתנו – "ויירא יעקב מאד"[ב] – כותב המדרש[ג]: שני בני אדם הבטיחן הקב"ה ונתייראו – הבחור שבאבות והבחור שבנביאים. הבחור שבאבות זה יעקב.. ואמר לו הקב"ה "והנה אנכי עמך", ובסוף נתיירא, שנאמר "ויירא יעקב". הבחור שבנביאים זה משה... ואמר לו הקב"ה "כי אהיה עמך", ולבסוף נתיירא, "ויאמר ה' אל משה אל תירא אותו", אינו אומר "אל תירא אותו" אלא למי שנתיירא. מסביר השפת אמת[ד] כי אין זו בקורת אלא שבח ליעקב "הבחור שבאבות" ומשה "הבחור שבנביאים" ("משה מלגאו ויעקב מלבר"[ה])[ו], כי שלמות העבודה היא שההבטחה לא תפגום ביראת האדם ובעבודתו-תפלתו לזכות לישועת ה'. ההבטחה האלקית באתערותא דלעילא היא חסד שאינו תלוי באדם וגם אינו ניכר לו תמיד, ועבודתו מצד עצמו, באתערותא דלתתא, מעוררת רחמים המתייחסים לאדם וניכרים לו. רחמים הם מדת יעקב, "בן יגע בתורה"[ז] (העולה יעקב מלא: יוד עין קוף בית[ח]!), המעורר את רחמי אביו עליו מתוך חוית "עת צרה היא ליעקב [ודווקא] וממנה יושע"[ט]. בעומק, זו תכלית עבודת החסידות – להיות "אין וועלט [בגימטריא יעקב] אויס וועלט" (בתוך העולם ומחוץ לעולם) בו-זמנית. "אויס וועלט" היינו קיום צוואת אבי-הבעש"ט לא לפחד משום דבר (אפילו ללא הבטחת השמירה, וק"ו כשה' מבטיח) ו"אין וועלט" היינו הנהגה בדרך הטבע – לחוש פחד טבעי בעת סכנה (על אף הבטחת ה'). עבור בעל נשמה דאצילות (כיעקב ומשה) הטבע הוא "אויס וועלט" והוא יורד לעולם כדי ללמוד להתנהג "אין וועלט" ועבור בעל נשמה דבי"ע (ככולנו) הטבע הוא "אין וועלט" ובעבודתו עליו ללמוד להיות גם "אויס וועלט". הרמב"ם כותב[י] כי כאשר נדרש האדם 'לשחק' כעס – במקום בו עליו להטיל אימה (במדת הגבורה, שהיא גם מקור הפחד שלו עצמו) – אל לו לחוש כך באמת בפנימיותו. אמנם, אדמו"ר הזקן כותב[יא] כי במקום בו נדרש האדם לכעוס על פי תורה – כדי "לאפרושי מאיסורא" – עליו 'לשחק-על-אמת' ולכעוס כדבעי. גם כאן, התכלית היא שכל אחד 'ישחק' את התפקיד החדש, המנוגד לטבעו, כה טוב ואמתי עד שיזדהה עמו ממש – כך שיהפוך לחלק מעצמו[יב] – וכבר לא יהיה בטוח מה טבעו האמתי ומה רק 'משחק' עבורו.. הרי "במקום מחשבתו של אדם שם הוא ממש"[יג], ומי שנמצא באצילות וחושב על בי"ע או מי שנמצא בבי"ע וחושב על אצילות נמצא שם ממש, וכך מגיעים לנשיאת הפכים גמורה, "בלי אשר ימצא ראש וסוף". ב"אויס וועלט" מתעלים מ"עלמא דשקרא" וחשים כי "גאט איז אלץ" (ה' הוא הכל, כפי שהוא ב"דעת עליון"), אך דווקא כשנכנסים באמת (במדת "אמת ליעקב"[יד]) למשחק של "אין וועלט" זוכים להגיע לאמת לאמתו, להכרה ש"אלץ איז גאט" (הכל הוא ה', הנותן ערך וחשיבות גם ל"דעת תחתון") – מדת "פחד יצחק"[טו] המתגלה ב"ויירא יעקב מאד ויצר לו" (בגימטריא שעשועים[טז], כשהפחד עצמו הופך לצחוק). זהו תכלית השעשוע של ה' ("אל דעות"[יז], הכולל דעת עליון ודעת תחתון כאחד) בבריאת עולמו: לא רק שיהיה נברא שלא פוחד מכלום מלבדו יתברך, אלא מנשיאת ההפכים של נברא שגם לא פוחד מכלום (בבטחון מוחלט) וגם פוחד כפשוטו ובאמת ("שמא יגרום החטא") בעת ובעונה אחת. בעומק, ליעקב אבינו יש 'חוש' ברצון ה' יתברך, בזכות היותו "בן יגע בתורה", והוא פוחד כדי לעשות נחת רוח לקב"ה בתפלתו הבוקעת רקיעים ומעוררת רחמים –"הקֹל [קול תפלה, בזכות] קול [תורה] יעקב"[יח]. [א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי. [ב] בראשית לב, ח. "ויירא" עולה "יעקב מאד" (ביטוי חד-פעמי, ללמד שזו מדת יעקב העצמית, ה"מאד" שלו, וכמבואר בספרי ואתחנן ז שיעקב מכוון כנגד אהבת "בכל מאדך") והוא-הוא מקור הברכה. [ג] בראשית רבה עו, א. [ד] וישלח תרמ"ה ד"ה "הבחור שבאבות", וז"ל: במדרש הבחור שבאבות ושבנביאים הבטיחן הקב"ה ונתייראו כו'. שמעתי מפי מו"ז ז"ל להפליא בשבח ענין זה שע"י שהבין יעקב אבינו כי ע"פ דרכו הוא בסכנה והגם שבודאי הי' בטוח בהבטחת הקב"ה. אבל לא נעשה בו שינוי ע"י הבטחה והוא עשה את שלו להתפלל בעת צרה עכ"ד ז"ל. ונראה שאין מבטיחין משמים רק לאיש אשר אלה לו שלזה נקרא בחיר ה' כמ"ש יעקב בחר לו. ואם הי' נחסר זו התפלה ע"י ההבטחה. לא הי' מבטיחין לו. וזה ג"כ נכלל ברמז המדרש אין אומרים אל תירא אלא למי שמתיירא. פי' שיהי' נשאר בהיראה. וביאור הענין כי בוודאי כל הצרות הבאים בעולם הם דברים שצריכים תיקון. כענין שכ' המשתף שם שמים בצרתו כו'. והצדיק שהקב"ה מצא לבבו נאמן מגלה לו כל הישועה ואעפ"כ הוא עומד בתפלה. וכענין זה מה שנגלה הקץ ליעקב אע"ה ולא עלתה בידו לגלות לבניו כי רק הוא הי' יכול להיות בגלות אף שידע הקץ כי ימי הגלות מצרים התחילו מיצחק. אבל לא כל אדם יכול לקיים שניהם ולכן לא נגלה הקץ רק אליו. [ובאמת נראה כי ענין סתירת הידיעה והבחירה הוא ג"כ באופן זה רק שהענין צריך אריכות דברים] והכלל כי רק הבחור שבאבות ושבנביאים קיימו ב' ענינים אלו כאחד וכמו כן בכלל ישראל נמצא דבר זה כמ"ש בימי מרדכי. שהגם שהאמינו כי בנ"י בלתי אפשרות שיהיו נאבדים מן העולם. עכ"ז עמדו בתפלה וצעקה בעת צרה. וכן בפרט האדם כפי מה שמוכן לאמונה זו ניתן לו התחזקות משמים. כענין שנאמר לא ימנע טוב להולכים בתמים. וזה תלוי בעבודה לשמו ית' ולא לגרמיהו. ולכן ביעקב דכתיב בחר לו כו' ישראל לסגולתו ואמרו חז"ל כשם שאשה מסגלת לבעלה כן בנ"י מסגלין מעש"ט להשי"ת ועושין מעשיהם לשמו ית' בין בטובו בין בעאקו. ושפת אמת וישלח תרס"ה, וז"ל: כבר כתבתי בשם מו"ז ז"ל עמ"ש ויצר לו הגם שהבטיחו הקב"ה רק יעקב רצה להיות נושע מצד התפלה שבזה יש שייכות לאדם בזו הישועה לא מצד הבטחת הנס ע"ש. ויש להוסיף על זה כי באמת אם הבטיחו הקב"ה. למה הביאו אותו מן השמים להיות עשו רודף אחריו. רק באמת זה תוספות חיבה יתירה. דאיתא לעושה נפלאות גדולות לבדו שאין בעל הנס מכיר בניסו וזה כל"ח שחסד ה' מלאה הארץ בנסים ונפלאות תמיד שאין ברי' מכיר בזה. אבל בחי' הרחמים הוא להיות בצרה. ושע"י מעשיו ירחם עליו הקב"ה. שזהו בחי' התורה כדאיתא כ"ו כל"ח על כ"ו דורות שקודם התורה שהי' רק בחסד. אבל התורה מלמדת דעת לאדם שירחם עליו השי"ת כמ"ש בן יגע בתורה מתמלא עליו רחמים וזהו שורש יעקב אע"ה הקול קול יעקב. תורה ותפלה. שע"י קול תורה מרחמין עליו לקבל תפלתו. [ה] ע"פ תקו"ז כט, א. [ו] ורמז: יעקב אבינו משה רבינו = יראה יראה יראה יראה, הכל יראה (ממוצע כל מלה). יעקב אבינו עולה מאיר, ר"ת יעקב אבינו משה רבינו! נמצא שהאוס"ת = משה רבינו = 613. האמ"ת = אהבה בתענוגים, בחינת אהבת יעקב, "ובכל מאדך" (כמבואר בשיעור ש"פ תולדות). [ז] בראשית רבה סג, א: "ומנין אתה אומר שכל מי שיש לו בן יגע בתורה שהוא מתמלא עליו רחמים ת"ל 'בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני'". וראה ביפה תאר כי האב מתמלא "שמחה של אהבה" – רחמים-רחימו (תרגום אהבה) שבבחינת "ארחמך הוי' חזקי" (תהלים יח, ב) שהיא-היא אהבת "בכל מאדך" של יעקב – יסוד אמא (שמחה) המסתיים בתפארת ז"א (רחמים). יעקב אבינו ועוד התעוררות רחמים רבים עולה ג"פ "שמחה של אהבה" (כנגד ג אהבות, "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך"). [ח] רק חלק המילוי (יוד עין קוף בית) עולה משיח בן יוסף (בסוד "אלה תֹלדות יעקב יוסף) ורוס"ת (יוד עין קוף בית) עולים משיח-משיח, בן יוסף ובן דוד. [ט] ירמיה ל, ז. [י] הלכות דעות פ"ב ה"ג. [יא] תניא אגה"ק כה. [יב] בפרשת ויצא אומר לבן ליעקב "אך עצמי ובשרי אתה" (בראשית כט, יד). עצמי ובשרי (מח ולב) = 728 = ד"פ יעקב = יעקב ברצוא ושוב. לבן הרמאי יכול גם לשחק יעקב בהצלחה רבה, ועד שבסוף באמת יהפוך להיות יעקב, "כֻלו הפך לבן טהור הוא" (ויקרא יג, יג). לבן הוא לב נפש של אברהם ("בכל לבבך") ויצחק ("בכל נפשך") שבסוף נכלל ב"מאד" של יעקב ("בכל מאדך"). [יג] ראה כש"ט (קה"ת) אותיות נו ו-ערה (על פי הפסוק "שרפים עֹמדים ממעל לו"). [יד] מיכה ז, כ. [טו] בראשית לא, מב. [טז] העולה גם "נשמות אני עשיתי" (ישעיה נז, טז), בהתכללות נשמות דאצילות ונשמות דבי"ע. [יז] שמואל-א ב, ג. [יח] בראשית כז, כב (וראה תו"א פה, ג). Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com |
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד