שפת אמת וישב - תורת יוסף ותורת השבטים - י"ג כסלו תש"פ – כפ"ח |
בע"ה י"ג כסלו תש"פ – כפ"ח תורת יוסף ותורת השבטיםשפת אמת וישב סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א] כתב השפת אמת[ב]: בפסוק נסעו מזה. בחי' זה הדבר תורה שבכתב נבואת מרע"ה זה הדבר. אש דת. וזו הבחי' למעלה מבחי' השבטים שהם בחי' תורה שבע"פ וזאת אשר דיבר להם אביהם. וזה נלכה דותינה. הדת שכנס"י מוציאין בכח הפה. והם לא האמינו כי מדריגת יוסף למעלה מזה. וז"ש בעל החלומות הלזה בא. שהחלומות היו מורין שהוא למעלה מבחי' זאת. וז"ש הלזה. וכתיב בית יעקב אש. יוסף להבה. והשבטים הם הנרות שהאש מאיר עליהם. אבל יוסף יש לו חלק בעצם האור. תורה שבכתב ותורה שבעל פה "יעקב איש תם יֹשׁב אהלים"[ג], היושב באהלי תורה, הוא עמוד התורה בין האבות[ד]. באהל יעקב – שהוא-הוא אהל רחל[ה] – מתחברות לגמרי התורה שבכתב, השייכת לתפארת (יעקב) ונקראת "זה", והתורה שבעל פה, השייכת למלכות (רחל[ו]) ונקראת "זאת"[ז]. והרמז: זה-זאת עולה יעקב-רחל. בדור הבא, התורה שבכתב, מדרגת "זה", נמשכת ליוסף[ח] הצדיק (בן רחל המחוברת ליעקב, ולכן מולידה את יוסף ובנימין, צדיק עליון וצדיק תחתון[ט], בחינת תושב"כ ותושבע"פ, המתחברים כאחד) – לו שייכת נבואת "תורת משה"[י] (בסוד "ויקח משה את עצמות יוסף עמו"[יא]), "זה הדבר אשר צוה הוי'"[יב] – ואילו התורה שבעל פה, מדרגת "זאת", נמשכת לשבטים, להם שייכת נבואת "כה אמר הוי'" של שאר הנביאים[יג]. בכללות, תורה שבכתב היא תורת האבות (הנכללים ביעקב) – השרש והגזע של עם ישראל – ותורה שבעל פה היא תורת השבטים-הענפים, הממשיכים לפרטי המציאות התחתונה את אור התורה של מעלה. יוסף הצדיק כולל את האבות (והרמז: "בעל החלֹמות הלזה" – הביטוי למדת ה"זה" של יוסף, כנ"ל – עולה אברהם-יצחק-יעקב!), כרמוז בסוד האות ש – "אתא דאבהן"[יד] – בה מתנקזים שלשת הקוים (חסד-גבורה-תפארת, אברהם-יצחק-יעקב) לנקודה אחת, נקודת היסוד-יוסף[טו]. ש היא אות יסוד האש[טז] – ה"אש דת"[יז] העליונה של התורה שבכתב. השבטים הם סוד נרות המנורה – בגימטריא אש – האש התחתונה של התורה שבעל פה, המלכות. על שתי התורות נאמר "סמכוני באשישות"[יח], שתי אשות, אש לבנה (עצם התורה שבכתב) שעל גביה אש שחורה (אותיות הדיו הנדרשות בתורה שבעל פה). האש הלבנה היא אור אין סוף פשוט המשתקף בעבודת "אינו מצווה ועושה"[יט] של האבות[כ], ואילו האש השחורה היא 'עבודה שחורה' של "מצווה ועושה" (עם כל מעלותיה[כא]) המתחילה מהשבטים (המצווים מפי האבות, "אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו"[כב]). את הפסוק "מימינו אש דת למו" ניתן לקרוא (בדרכו של רבי אברהם אבולעפיא) כ"מימינו דת שמאלו" וגם כ"משמאלו דת ימינו" – התורה שבכתב, ה"אש לבנה", היא "דת ימינו" והתורה שבעל פה, ה"אש שחורה", היא "דת שמאלו". הפיצול ותכליתו הפילוג בין יוסף והשבטים – ששיאו במכירת יוסף, כאשר השבטים "נסעו מזה"[כג] של יוסף – הוא פירוד בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה. הפילוג הוא חטא נורא, שאת מחירו משלמים עד היום, אך יש לו גם תכלית (שהרי כל חטא הוא גם בהשגחה פרטית, ו"קלקלתנו היא תקנתנו"), כדברי המדרש "עבירתן של שבטים תקוה הוא לעולם"[כד]: ירידת השבטים למדרגת "כה" לבדה – אף שהיא פגם עבורם – היא הכנה לדורות הבאים בעם ישראל, כאשר תגמר המשכת התורה שבכתב (ב"אסתר סוף כל הנסים" שנתנו להכתב[כה]), ויאלצו להסתפק באור התורה שבעל פה (החל מנס חנוכהטז, בו חנו במדרגת "כה"). התנשאות יוסף מעל השבטים – שגרמה להפרדת מדרגתו ממדרגתם – מאפשרת לו למלא את תפקידו כ"בית יוסף להבה"[כו]. בכח יוסף להמשיך את האש העליונה ולהגיע עמה עד לבית עשו ולבערו – לבער את הרע שבו ולהחזיר למוטב את הטוב הצפון בו, בכח המאור שבתורה דווקא ("יש לו חלק בעצם האור"). לאומות העולם אין אחיזה בתורה שבעל פה, אך בכח התורה שבכתב להגיע אליהם (כפי שרואים במציאות) לבער את הרע שבהם ולהחזיר למוטב את הניצוצות שבהם ("המאור שבה מחזירן למוטב"[כז]) עד שיתכללו בלהבת יוסף. כאשר תורת יוסף ותורת השבטים תתאחדנה שוב תבוא גאולה לישראל וגאולה לעולם כולו בגילוי "תורה חדשה"[כח]: תורת יוסף המתפשטת לאומות היא בסוד תורת משיח בן יוסף, המביאה לתורת משיח בן דוד ולתורת "רעיא מהימנא" (משה-משיח, השלב השלישי של המשיח, שכל ענינו גילוי תורה)[כט], בסוד שלשת האורות שבאש[ל] – נהורא תיכלא (המכלה ושורפת את האומות), נהורא חוורא וה'אורה' שמעל הכל (שרש שלש האהבות, "בכל לבבך ['בשני יצריך'[לא], כאשר גם עשו נכלל באש יוסף, כנ"ל], ובכל נפשך, ובכל מאדך"[לב], הכלולות בשלהבת העולה מאליה) – השורים על מנורת הזהב של שבטי ישראל (ששרשה במלכות דאין סוף, שרש הכלים למעלה משרש האורות).
[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי. [ב] תרס"ה. וראה גם בשנת תרס"ב (וכדלקמן הערה טו). [ג] בראשית כה, כז. [ד] זהר ח"א קמו, ב. [ה] רש"י לבראשית לא, לג. [ו] לעומת רחל, שרש התורה שבעל פה עצמה, לאה היא יחסית התורה שבעל פה כפי שהוא כלולה עדיין בתורה שבכתב ("זה" שב"כה" המתייחד עם "זה" שב"זה", כדלקמן הערה כד), ולכן ממוצע כל אות בשמה עולה זה (גם בחינה זו נכללת ביוסף, העולה "אהל [אותיות לאה] מועד", חלוקת שמו למשולש ח ומשולש י-ה, סוד חיה, וד"ל). [ז] זאת = לד פעמים זה. אם כן, זה-זאת = לה (יהודי, יה במילוי יודין) פעמים זה. ורמז מספרי עמוק יותר: המלה זה מורכבת מצמד מספרים שיש ביניהם יחס – ה ברבוע (25) הוא הנקודה האמצעית של ז ברבוע (49). זוג המספרים הבא בו מתקיים אותו יחס הוא 29 ו-41, העולים יחד 70, והזוג הבא הוא 169 ו-239, העולים יחד זאת (הכלל הוא שההפרש בכל זוג הוא חיבור הזוג הקודם). יש כאן מעבר מ-זה ל-זאת דרך "שבעים פנים לתורה" (שבעים פני התורה שבעל פה בפירוש התורה שבכתב) ושבעים חכמי הסנהדרין המחברים את התורות. [ח] והרמז: יוסף עולה היהלום של זה (זה פעמים אחד). [ט] זהר ח"א קנג, ב; ספר הליקוטים ויצא פל"ו. ובכ"מ. [י] יהושע ח, לא (ובכ"ד). משה במ"ק עולה זה. [יא] שמות יג, יט. בעצמוֹת יוסף הצדיק מתבטאת עצמוּתו-הבלתי-מתחלקת ("העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו"), כאמור בעצמות הצדיק דווקא "שֹמר כל עצמותיו אחת מהנה לא נשברה" (תהלים לד, כא; וראה שיעור ליל שבת תולדות, נדפס ב"ואביטה" וישלח). [יב] במדבר ל, ב (ובכ"ד). "זה הדבר אשר צוה הוי'" ועוד יוסף-משה עולה 1352, הרבוע הכפול של שם הוי'. [יג] רש"י על במדבר ל, ב (ע"פ ספרי מטות). היחס בין נבואת משה-יוסף (זה) לנבואת שאר הנביאים (כה) הוא יחס בין צלם לדמות: "זה הדבר אשר צוה הוי'" עולה חיה פעמים יחידה, ה-ל וה-ם השורים על ה-צ (סוד משה-יוסף, האורות הפנימיים, מדעת ועד יסוד) בסוד הצלם, ועל שאר הנביאים נאמר "וביד הנביאים אדמה" (הושע יב, יא), בסוד הדמות. [יד] ראה זהר ח"א ב, ב; תקו"ז תקון נא (פו, ב). [טו] ראה ע"ח של"ה פ"ג; של"ט דרוש ה. ובכ"מ. [טז] ספר יצירה פ"ג מ"ב. [יז] דברים לג, ב. [יח] שיר השירים ב, ה. [יט] קידושין לא, א. [כ] וראה באורך בספר מודעות טבעית מאמר "מודעות טבעית" פ"ב וביאור א. [כא][כא] מעלת שרש השבטים מעל לאבות רמוזה בפסוקים "כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו... שוב למען עבדיך שבטי נחלתך" (ישעיה סג, טז-יז) – שרש השבטים ביצחק הנסתר, לו נאמר בפסוק "כי אתה אבינו", כנודע (ראה שבת פט, ב) – כמבואר בדא"ח (ראה תו"א כד, א ותורת חיים ויצא ובכ"ד, בפרט בכתבי אדמו"ר האמצעי). [כב] בראשית יח, יט. [כג] בראשית לז, יז. "נסעו מזה" עולה רחל, אם יוסף ובנימין (שלא היה במכירה), המחברת את התורות, כנ"ל. "נסעו מזה" עולה יד פעמים יז ו"נלכה דֹתינה" עולה יד פעמים מא – סה"כ יד פעמים חן, בחלוקה ל-טוב ו-אם (חלוקת חיי רחבעם, שמלך בגיל מא ל-טוב שנים, כמבואר במ"א). יוסף ועשרת אחיו, ראובן שמעון לוי יהודה יששכר זבולן דן נפתלי גד אשר, עולים יא פעמים (היינו שהוא ממוצע כל שם) רחל-לאה (ב פעמים 137)! ראובן (שהלך בזמן המכירה) עולה 7 פעמים 37 (זוג 137). שתי מדרגות הנבואה (למשה היו את שתיהן) כה-זה = 37, יחידה (תיקון הבל, שרש משה ויוסף). [כד] בראשית רבה פד, יז. ורמז: עברה-תקוה ר"ת עת – "עת לעשות להוי' הפרו תורתך [וכאן היינו הפרת תורה שבכתב במכירת יוסף, כמבואר כאן בארוכה]" (תהלים קיט, קכו). במספר קטן, עברה עולה תקוה (העולה גם משיח במספר קטן). וראה שפת אמת תרס"ב: בפסוק נסעו מזה דאיתא משה נתנבא בזה הדבר אספקלריא דנהרא. ונביאים מתנבאים בכה. פי' כה כפי הכנת הנביא ושיעורין דליבא בכח המדמה כמ"ש וביד הנביאים אדמה. ונביאות מרע"ה זה הדבר למעלה ממדריגות הנביאים. והוא בחי' השבת ובחי' יוסף. והשבטים היו עמודים לתקן עוה"ז בבחי' כה אספקלריא שאינה מאירה. והי' הכנה לדורות השפלים כדאיתא במד' עבירתן של שבטים תקוה הוא לעולם וישבו לאכל לחם להאכיל לחם כו'. כי להם נחשב לחטא מה שלא היו נמשכין אחר מדת זה. והוא תקוה טובה לבאי עולם שא"י להמשך אחר מדת זה הדבר רק בחי' כה והיא בחי' חנוכה חנו כה. בישיבת האחים "לאכל לחם" (פירודם מה"זה") – שהיא עבירתן של שבטים ותקוה לעולם – יש גם רמז לחיבור העתידי: לחם עולה זה במשולש (וממילא יוסף, העולה יהלום זה, כנ"ל, עולה ב"פ לחם, סוד "לחם משנה" השייך ליוסף ה"משנה למלך" המשביר בר). חיבור תלוי בהתכללות – כדי לחבר את ה"זה" של יוסף עם ה"כה" של השבטים נדרשת התכללות המאפשרת יחוד "כה" שב"זה" של יוסף עם ה"זה" שב"כה" של השבטים (על דרך יחוד בן ד-מה עם מה ד-בן), ואז יתקיים "וקרא זה [העליון דיוסף, על ידי ה'כה' שב'זה'] אל זה [התחתון של השבטים, 'זה' ד'כה', סוד זה השבטים – זה נשיאים ו-זה דגלים במדבר – ביחד עם אפרים ומנשה בני יוסף]" (ישעיה ו, ג), "ומקבלין דין מן דין" בשלמות, וד"ל. [כה] יומא כט, א. [כו] עובדיה א, יח. [כז] הקדמת איכה רבה אות ב. [כח] ויקרא רבה יג, ג (ע"פ ישעיה נא, ד). [כט] על שלש המדרגות ראה מאמר "הרכבת אנוש לראשנו" וביאוריו והקדמת בעתה אחישנה (וש"נ). [ל] ראה סוד ה' ליראיו שער "נר חנֻכה" ואותיות לשון הקדש אות ש. [לא] ברכות פ"ט מ"ה. [לב] דברים ו, ה. Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com |
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד