חיפוש בתוכן האתר

שפת אמת מקץ - אור לכ"ה כסלו תש"פ – כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

אור לכ"ה כסלו תש"פ – כפ"ח

"אורות מאֹפל"

שפת אמת מקץ

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

איתא בשפת אמת[ב]:

במדרש קץ שם לחושך זמן נתן לעולם כמה שנים יעשה באפילה כו' כל זמן שיצה"ר בעולם אבן אופל בעולם כו'. כי הנה הזמן עצמו הוא האבן אופל כי הטבע מסתיר הפנימיות והטבע והזמן הוא שורש כל השינוים בעולם כל הכ"ח עתים כמ"ש לכל זמן ועת כו' תחת השמים. וכשיש איזה פתיחות שער והארה מלמעלה מן הזמן זהו בחי' גאולה מן החושך. ובני ישראל שיש להם נשמת חיים שהיא מלמעלה מן הזמן יכולין להמשיך הקדושה תוך הזמן. כמ"ש מקדש ישראל והזמנים ישראל דקדשינהו לזמנים. וכן שבת קודש דכתיב ויקדש אותו שמתגלה בו הארה מלמעלה כמ"ש שער הפונה קדים. פי' קדים מלמעלה מן הזמן. ימי המעשה יהי' סגור. פי' זה עצמו הוא המסגר. הטבע שנברא בששת ימי המעשה. ובש"ק יפתח. ומעין זה הוא באדם בעצמו שהגוף מאפיל ומסתיר חיות הנשמה כמ"ש הוציאה ממסגר נפשי. ובאמת כפי מה שיצה"ר באדם ועוסק כל היום בטבע ועניני הגוף כך מתחזק כח הגוף ומאפיל על הנשמה ולכן נתן הקב"ה לבנ"י תורה ומצות כמ"ש חז"ל רצה הקב"ה לזכות את ישראל כו' תורה ומצות. שהם למעלה מן הזמן ואם האדם עוסק ומהרהר כל היום רק בתורה ומצות כך מאיר בו כח הנשמה והארה שלמעלה מן הזמן והוא בחי' גאולת הנפש. וכמו כן ביוסף אחר ששכח מזכירת שר המשקים הוא מקץ שנתים ימים פירוש השינוים הבאים מכח הזמן והטבע ובא לו הגאולה מלמעלה מן הזמן.

בפרק החכמה שלו אומר איוב (פסוק הנדרש[ג] על "מקץ"): "קץ שם לחשך ולכל תכלית הוא חוקר אבן אפל וצלמות"[ד]. מסביר השפת אמת שהטבע והזמן – המסתירים את הפנימיות – הם עצמם ה"אבן אֹפל". והנה, טבע-זמן-אפל עולים "ברא אלהים"[ה] – זהו ביטוי ההסתר (שם אלקים, שם הדין) שבראשית ויסוד הבריאה, אך הוא טומן בחובו את גילוי אור ה', "האור כי טוב"[ו] המאיר מתוך חשך הבריאה, כרמוז בכך שהוא עולה טוב ברבוע (ר"ת טבע-זמן-אפל עולים טוב ורק טבע עולה ט ברבוע[ז], ה-ט שבריש המלה טוב, סוד "טוביה גניז בגוויה"[ח]).

והנה, "קץ שם לחשך" עולה ח פעמים (היינו שהוא ממוצע כל אות) אפל (111), ללמד שב"אֹפל" עצמו טמון גם קצו. הכיצד? פלא-אלף-אפל (שלשת הצירופים בעלי המשמעות של אותיות אלה) מכוונים כנגד כח"ב – פלא בכתר עליון (שרש המשיח, "פלא יועץ וגו'"[ט], ולשמונה שמותיו מכוונים בשמונת ימי חנוכה, החל מ"פלא" בנר ראשון), אלף בחכמה ("אאלפך חכמה"[י]) ואפל בבינה (מוחין דתלמוד בבלי, עליו נאמר "במחשכים הושיבני כמתי עולם"[יא] ובה ה"אבן [לשון בינה, כשה-א בתחלה רומזת לשרשה ברדל"א, החשך העליון, וכדלקמן] אפל וצלמות ['ימותו ולא בחכמה'[יב]]"). אכן, "החכמה תחיה בעליה [הבינה]"[יג] ו"גילוי עתיקא באמא"[יד] (אֹפל הבינה הוא ראשית הכלים, ששרשם באמונה דרדל"א, לשון מנא) – מתוך ה"רקיעא תמינאה" של הבינה מאירים שמונת נרות חנוכה (כנגד ח פעמים אֹפל הנ"ל), "אורות מאֹפל אמר ויהי"[טו]!

ובעומק, כהסבר השפת אמת, הסרת הסתר העולם טמונה בכח השכחה גופא – שכחת יוסף את זכירת שר המשקים, שכחת החשכה-שכחה של העולם (לשכוח השכחה עולה שבת, זמן פתיחת השער שלמעלה מן הזמן[טז], "שער... הפֹנה קדים"[יז], בה תלויה הגאולה מן החשך) – ואזי מתקיים "קץ שם לחשך".



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] תרס"ד.

[ג] בראשית רבה פט, א.

[ד] איוב כח, ג. יש בפסוק עשר מלים, כנגד עשר ספירות (כאשר "קץ שם לחשך" כנגד כח"ב – ה"קץ" בא מן הכתר ו"חשך" כנגד הבינה, כדלקמן בפנים בענין אֹפל). וכמה מרמזי הפסוק (יושם לב שיש כאן ריבוי רמזים לזוג המספרים 37-23 – חיה-יחידה, חדוה-בכיה – כדלקמן בהערה זו ובהערות הבאות): "קץ שם לחשך" עולה כד פעמים 37 (והוא נדרש כאן במדרש על מקץ, י"פ 23) ו-אפל עולה ג"פ 37 (ממוצע כל אות), אך "אבן אפל וצלמות" עולה 736, לב פעמים 23 (משה הוא כפולת חיה, כנודע, ו-736 עולה משה ויהושע), וכשמצרפים להם יצר הרע (כה פעמים 23) – כדרשת חז"ל – עולה הכל 57 פעמים 23. יש בפסוק 36 אותיות (6 ברבוע, משולש 8) ומתאים לצייר אותו כמשולש יורד (כך שהביטוי העיקרי, "קץ שם לחשך", הוא שורה שלמה, השורה העליונה):

ק ץ ש ם ל ח ש ך

ו ל כ ל ת כ ל

י ת ה ו א ח

ו ק ר א ב

ן א פ ל

ו צ ל

מ ו

ת

השורה האחרונה (ת) הופכת את השורה הראשונה ("קץ שם לחשך") מכפולת 37 (כנ"ל) ל-56 פעמים 23, 1288 (העולה ח"פ קסאאיני יודע – וז"פ קפד, סוד משה העולה קסא-קפד).

ועוד רמזים: לחשך = משיח. "לחשך ולכל תכלית הוא חוקר אבן אפל וצלמות" =  2366 = 182 פעמים 13. וצלמות = 572 = 22 פעמים הוי'. רו"ס כל ביטוי, קץ... לחשך, ולכל... חוקר, אבן... וצלמות = 1573 = 13 פעמים 121. השאר = 1323 = ג"פ אמת, זפ"ז פעמים 27. תכלית = 10 פעמים אלהים ("ולכל [תכלית]"). "קץ שם לחשך ולכל תכלית הוא חוקר" = 2160 = 10 פעמים 6 בחזקת 3.

במספר גדול (בחישוב האותיות הסופיות): "קץ שם" עולה 1900, י"פ קץ (במספר רגיל). "קץ שם לחשך" עולה 2738 (תוספת של 50 פעמים 37 על החשבון הרגיל, 24 פעמים 37, כנ"ל) = הרבוע הכפול של 37, הבל-יחידה, ב"פ "ורוח אלהים מרחפת על פני המים", "רוחו של משיח", רוח היא הממוצע המוציא את האור מהחשך, "כיתרון האור מן החשך", "אורות מאפל אמר ויהי". אבן = 703 = 37 במשולש. אבן אפל = 814 = 22 פעמים 37 = שדי מלא (שין דלת יוד; בפסוק זה שדי עולה חוקר).

[ה] בראשית א, א.

טבע זמן אפל במ"ס = 91. טבע-זמן-אפל במילוי – טית בית עין (= 961, אל ברבוע) זין מם נון (= 253, כב במשולש, מגן דוד ז, מטרד, אביה של מהיטבאל העולה זמן פשוט) אלף פא למד – עולה 1480 = 40 פעמים 37 = אפל ועוד 37 ברבוע (= "ורוח אלהים מרחפת על פני המים" וכו').

חלק הקדמי של טבע-זמן-אפל עולה = 963 = "וירא אלהים את האור כי טוב". טבע-זמן-אפל במשולש פרטי עולה 8362 = 37 פעמים 226.

בסדרה רבועית המתבססת על 81 (טבע) 97 (זמן) 111 (אפל), שבסיסה 2-, יש 3 מספרים חיוביים קודם והיא סדר סימטרית (בחן נקבי): 21 43 63 81 97 111 123 133 141 147 151 153 153 151... 21 – המתחילה מ-21 (6 במשולש), עולה לשיא של 153 (17 במשולש, חבור המספרים עולה 17 ברבוע, כנ"ל), וחוזרת ל-21, "אהיה אשר אהיה". שלשת המספרים הראשונים, 21 43 63 = 127, חיי שרה, ועם 81 = יצחק, אח"כ 97 111 שוב = יצחק. סכום המספרים עד 141 = 813 = "ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור" = "ויבדל אלהים בין האור ובין החשך" = "ויאמר אלהים נעשה אדם"). סכום המספרים עד 151 = 1111 (אשה במספר קדמי כו'). כל 24 המספרים החיוביים של הסדרה = 2528 = 32 פעמים 79, רת"ס (אלכסון) טבע זמן אפל (האלכסון השני – טבע זמן אפל = אפל).

במספר קטן סדר המספרים מתהפך – 18 16 12 – אך גם בסיסה הוא 2- וגם היא סדרה סימטרית בעלת חן נקבי: 6 12 16 18 18 16 12 6 = 104 = 8 פעמים (ממוצע) 13. משולש 6 12 16 18 = 406 = משולש 28 (7 פעמים חן). יחד יהלום 28 כו'.

[ו] שם פסוק ד.

[ז] זמן-אפל עולה יצחק (סוד שם אלקים ד"בראשית ברא אלהים") ואם כן טבע-זמן-אפל עולה אנכי יצחק. אנכי יצחק בהכאה פרטית = 5670 (י"פ שניאור) = סוד פעמים אנכי (יצחק = סוד מנחם כו').

[ח] ראה זהר ח"ב רל, א ובאורך בספר אותיות לשון הקדש אות טית.

[ט] ישעיה ט, ה.

[י] איוב לג, לג.

[יא] איכה ג, ו. סנהדרין כד, א.

[יב] איוב ד, כא.

[יג] קהלת ז, יב.

[יד] פע"ח שער הק"ש פט"ו.

[טו] יוצרות לר"ה. אורות מאפל אמר ויהי = 1036 = 4 פעמים 259 (7 פעמים 37, סוד ז הבלים של מע"ב = ראובן, בן אור = האור כי טוב; את האור = אורות = תריג).

[טז] השפ"א מסביר ששלשה דברים הם מעל הזמן – שבת, תורה ומצות. שבת תורה מצות = 1849 = 43 (גדול, הוי'-אהוה) ברבוע. בתיבות שבת-תורה-מצות ראשי התיבות הם כפולת 37 (20 פעמים 37) וסופי התיבות כפולת 23 (35 פעמים 23). ארבעת המכפילים עצמם (20, 37, 23, 35) עולים 115 = 5 פעמים 23 (הערך הממוצע של שלש אותיות משה, חזק, בסוד חזק-חזק-חזק, כנודע). אם עושים משלש המלים סדרה הבסיס הוא 16. 1849 = 16 ועוד 1833 = 3 פעמים תורה = 13 פעמים מצוה.

[יז] יחזקאל מו, א. שער הפנה קדים = 864 = ו פעמים (היינו ו צירופי) קדם (זה ברבוע), מספר האותיות ב"ויכֻלו", בחינת שבת קדש.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com