שפת אמת וארא - גאולה בארבעה יסודות |
בע"ה אור לכ"ב טבת תש"פ גאולה בארבעה יסודותשפת אמת וארא סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א] השפ"א[ב] מסביר כי "אין צור כאלהינו"[ג] – "אין צייר כאלהינו", "שצר צורה בתוך צורה"[ד] – צר הנשמה, בה יש ארבעה יסודות רוחניים (הרמוזים בזהר[ה] בפסוק התחיה "מארבע רוחות בואי הרוח"[ו]), בתוך גוף המורכב מארבעה יסודות גשמיים, אש-רוח-מים-עפר. ארבעת לשונות הגאולה של מצרים מתייחסים לגאולת הנפש מהגלות ביסודות הגשמיים והמשכת יסודות הגוף אחרי יסודות הנפש כדי לייחד כדבעי גוף ונשמה[ז], "צורה בתוך צורה" (גוף-נשמה משלימים ל-כב ברבוע, כמנין גלות-גאולה וכו')[ח]. היסודות בנפש ובגוף מכוונים כנגד אותיות שם הוי' ב"ה, ויחודם בכלל על ידי עבודת ה' ביראה (אש) ואהבה (מים), כנגד י-ה (הנסתרֹת להוי' אלהינו"[ט]), ועיסוק בתורה (רוח) ומצוות (עפר)[י], כנגד ו-ה ("והנגלֹת לנו ולבנינו", "תורה מן השמים" ומצוות לרשת את הארץ)[יא], ובפרט, רמח אברים ו-שסה גידים[יב] מזדככים על ידי רמח מצוות עשה ו-שסה מצוות לא תעשה[יג]. יש כאן חידוש בשינוי סדר היסודות מסדר ארמ"ע הרגיל – העלאת המים (אהבה) מעל הרוח (תורה), כאשר "אהבה זוטא" (שבז"א, ו שבשם) עולה למקורה ב"אהבה רבה" (שבאמא, ה עילאה) והרוח ("רוח אלהים מרחפת על פני המים"[יד], "רוחו של משיח"[טו]) נמשכת בתורה (תפארת, ו שבשם, כנגד רוח בנרנח"י). ממשיך השפ"א שארבעת לשונות הגאולה (כנגד י-ה-ו-ה מלמטה למעלה) מכוונות כנגד הגאולות מארבע גלויות-מלכויות (כנגד י-ה-ו-ה), כאשר גלותנו האחרונה – גלות אדום[טז] – היא גלות העפר והגאולה ממנה היא תיקון העפר[יז]. תיקון העפר הוא בעשית מצוות, כנ"ל, לכן דווקא אצלנו[יח] "המעשה הוא העיקר"[יט] – תיקון עשו על ידי העשיה דקדושה. בלשונות הגאולה, העיקר אצלנו הוא "והוצאתי אתכם מתחת סבלֹת מצרים"[כ] – לצאת מהנכונות לסבול את צער הגלות (כפירוש הרבי ר' בונים מפשיסחא[כא], שהשפ"א הוא ענף מה'חדר' שלו), להתנער מהעצלות והעצבות של העפר הגשמי דקליפה ולעלות לעפר הרוחני דקדושה, שפלות אמת המעוררת שאיפה ודחף לפעולה[כב]. תיקון זה הוא-הוא סוד העליה בזמננו לארץ ישראל (כמודגש בספרי החסידות של העולים לארץ, "פרי הארץ" ו"בת עין") – "כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו"[כג].
[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי. [ב] תרס"ד. וזה לשונו: בד' לשונות של גאולה. כי האדם יש בו מד' יסודות ארמ"ע. ואיתא בזוה"ק שמות על פסוק מארבע רוחות באי הרוח שגם הרוח יש בו מד' יסודות רוחניים ע"ש. כי הקב"ה צר צורת הגוף בדמיון הנפש כמ"ש חז"ל אין צייר כאלקינו. ולכן יש ד' גאולות שצריך הנפש להיות נגאל מד' יסודות הגוף הגשמיי. וזה עיקר הגאולה שיתמשכו יסודות הגוף אחר יסודות הנפש. ולכן יש ד' בחינות עיקריות בעבודת הבורא יראה אהבה תורה ומצות כמ"ש בזוה"ק בכמה מקומות מול ד' אותיות ה'. יראה בחי' אש. אהבה מים. תורה רוח. מצות תיקון הגוף בבחי' עפר שהיא בחי' תחתונה מכולם. ובפרטות יותר כמו שיש תרי"ג איברים וגידים בגוף. כן רמ"ח ושס"ה מצות בנפש. וכמ"ש בס' שער הקדושה שע"ז נאמר וחי בהם. ואמרו חז"ל רצה הקב"ה לזכות א"י הרבה להם תורה ומצות שע"י מזוכך הגוף להתמשך אחר הארת הנשמה. כי באמת שורש ד' יסודות נקשרים בד' בחי' אותיות ה'. ושם מתאחדין ד' יסודות רוחניות וטבעיות. ולכן ש"ק זכר ליצ"מ וזכרון למעשה בראשית. פי' במעשה בראשית הי' הכל אחדות אחד. וע"י יצ"מ נשאר זכר זה לבנ"י בשבתות ומועדים. שיש בהם הארה מיצ"מ ומפתח של הגאולה. וד' בחי' הנ"ל הם ד' גאולות של ד' מלכיות וגלות שלנו בחי' עפר מדרגה התחתונה עד שיהי' גאולה שלימה במהרה. כמ"ש כי שחה לעפר נפשנו כו' קומה עזרתה לנו. [ג] שמואל-א ב, ב. "אין צור כאלהינו" רומז לצור החלמיש בו טמון יסוד האש, היסוד העליון (סוד "הוי' אלהיך אש אכלה הוא") הכולל את כל היסודות (שכנגד אותיות שם הוי' ב"ה). [ד] ברכות י, א. הכתיב וה'קרי' – אין צור כאלהינו אין ציר כאלהינו – עולים 962, לז פעמים הוי', סוד מילוי סג שכנגד אמא, שם הציור ברחם האם, כנודע. בין "אין" (61) ל"כאלהינו" (122) יש יחס של "שלם וחצי", הכל בדרך של יש מאין. [ה] זהר ח"ב יג, ב. [ו] יחזקאל לז, ט. ארבעת היסודות הרוחניים, הכלולים ב"מארבע רוחות בואי הרוח", מופיעים בארבע הרוחות דמשיח – "רוח הוי', רוח חכמה ובינה, רוח עצה וגבורה, רוח דעת ויראת הוי" (ישעיה יא, ב) – המכוונות בעצמן כנגד י-ה-ו-ה, כמבואר בכ"ד. [ז] יחסית, אש-רוח-מים-עפר הם אלקות-רוחניות-גשמיות-חומריות (ראה שיעור גברים פרשת תולדות ש"ז), כך שבהם גופא יש לייחד את הרוחניות, אש-רוח מהם נוצרו גופות המלאכים (תהלים קד, ד), עם הגשמיות, מים-עפר מהם נתגבלו גופות צבא הארץ. [ח] וראה גם שפ"א שמות תרס"ד וביאורו ב"ואביטה" שמות. [ט] דברים כט, כח. [י] ורמזים בהקבלה: יראה-אש אהבה-מים = כתר = חכמה בינה ודעת, סוד "איה מקום כבודו", התכללות י-ה (חו"ב) ב-א דכתר. תורה-רוח מצות-עפר = 1711 = חן במשולש. הכל = 2331 = לז (מילוי שם סג) פעמים סג, השם דאמא בו מצטיירת צורת הולד בתוך צורת רחם האם, כנ"ל. [יא] ראה זהר ח"ג קכג, ב (ובכ"ד) ובהקדמת התניא. [יב] אברים-גידים הם בסוד א-ב-ג-ד ("שיר פשוט, שיר כפול, שיר משולש, שיר מרובע"), המכוונים גם הם כנגד אותיות שם הוי' ב"ה. ביחד אברים-גידים עולים י פעמים (ממוצע כל אות) לב ובהכאה פרטית 2523, 3 פעמים 841 (29 ברבוע שהוא 21 בהשראה כו'). [יג] וראה שער הקדושה ח"א ש"א. [יד] בראשית א, ב. [טו] יל"ש רמז ד (עפ"י בראשית רבה ב, ד). [טז] והיינו לפי השיטה ב'תורת הצבעים' שאדום במלכות, כמבואר באריכות בסמינר אור וצבע (יודפס אי"ה במבחר שיעורי התבוננות כו) ואכמ"ל. [יז] סוד עפר הוא עין פה ראש (תיקון קדימת עין לפה – היפך הפגם שגרם לגלות, כמבואר בסנהדרין קד, ב – המזכה ב"לי-ראש"). עין פה ראש = משיח משיח (כאשר יסוד האש נמצא בתוך הראש, כנודע בספר יצירה בסוד אמש – אויר-מים-אש – המופיעים בחזה-בטן-ראש בהתאמה, ודוק). [יח] ראה תניא אגה"ק ט. [יט] עפ"י אבות פ"א מי"ז. [כ] שמות ו, ו. [כא] שיח שרפי קדש ח"ג אות תפא (הובא בקול מבשר עה"פ). [כב] וראה באורך במאמר "כשל כח הסבל" במלכות ישראל ח"ב. [כג] תהלים קב, יד. Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com |
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד