חיפוש בתוכן האתר

טו אב תשמ"ה - אהרן הכהן, שידוכים ושלום בית, כיבוש יחיד ורבים ולקיחת החק לידים - דף 4 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
טו אב תשמ"ה - אהרן הכהן, שידוכים ושלום בית, כיבוש יחיד ורבים ולקיחת החק לידים
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
כל הדפים

 

ו. כיבוש יחיד וכיבוש רבים

הבעיה אצל דוד בלשון חז"ל היא ש"סמוך לפלטין שלך לא הורשת", כמו היום אצלנו, שבהר הבית עדין היה ארונה מלך יבוס שהחזיק בהר הבית ודוד המלך לא רכש את זה ממנו. אז אסמוך לפלטין שלך לא הורשת ואתה הולך לכבוש את סוריה? לכן זה לא תפס. מהי הסברא לפי ההלכה? זה דבר שצריך להבין. מה שאמרנו שה' כעס עליו, זה רגש, אבל צריך להבין את הסברא שמאחוריו. מה השכל שזה לא פועל. סברת הרמב"ם היא שאם הוא לא כובש את כל ארץ ישראל קודם, אפילו שהוא מלך וזה על פי סנהדרין, זה עדין בגדר כיבוש יחיד. זה אומר ששום דבר לא יכול להגדיר ולהחליט מציאות של ציבור, של רבים – שזו תכלית כל מתן תורה להביא אותנו למצב של "כל ישראל ערבים" כגוף אחד, שזה קורה רק בארץ – ללא שלמות הארץ. אם יש חלק אחד בארץ שאינו תחת ידנו זה אומר שאנחנו עדין לא בשלמות בינינו. אז אפילו שיש מלך שיש לו באמת דין מלך וסנהדרין שאכן מייצגים את הציבור אנחנו עדין לא ציבור אחד כל זמן שכל ארץ ישראל האמורה בתורה לא תחת ידינו. לכן מה שהמלך יעשה לפי פסק בית דין זה לא נקרא שהרבים עשו את זה.

לענייננו, צה"ל שהולך ללבנון אחרי ששת הימים שאז ניתן בידנו הר הבית ואנחנו מזניחים אותו מלהחזיק בו, אנחנו גורמים שצה"ל הזה יש בו חיסרון של כח הרבים שעומד אחוריו. זה עוול פלילי. הצבא שלנו צריך להיות כולנו, ואפילו שנרצה שהוא ייצג את כולנו אם אנחנו קיבלנו – בעזרת ה' – חלק מארץ ישראל ולא מחזיקים בו אז זה פוגם בנו בתור ציבור, ומה שצה"ל עושה זה לא צה"ל עושה אלא המפקד עושה. אם אנחנו ציבור אז מה שאומרים המפקד, הרמטכ"ל, שר הביטחון לעשות זה עם ישראל אומר לעשות וזה הופך את זה לכיבוש רבים, ואז ממילא לא יעלה על דעת אף אחד להחזיר אותו. זה גם כן סימן, שאם עולה על דעת מישהו להחזיר את זה זה סימן שלא הרבים כבשו את זה אלא זה רק ג'וק של איזה מישהו לכבוש את זה ולכן מאשימים את אריק שרון או מישהו אחר שהוא כבש את זה. תולים את זה ביחיד כי באמת זה כח של יחיד, כח של יחידים, כי בידיים פוגמים בכח הרבים שלא כובשים בהר הבית. אם הרבים היו כובשים זה היה מובן לכל אחד שזה ארץ ישראל, אבל כעת ראש הממשלה יכול להצהיר שאין לנו, כביכול, ענין להחזיק בלבנון וזה לא ארץ ישראל. זה הסימן שהוא לא מייצג ציבור, ומה שהוא אומר את הדברים בשם הציבור זה פשוט שקר ורמאות. זה בגלל שהוא, בתור יחיד, לא מעוניין, אין לו מה לעשות שם. ההצדקה היחידה להיות שם זה רק מכל הרבים והוא עצמו פוגם בכח הרבים בכך שהוא רוצה למסור שטחי ארץ ישראל. לכן כתוב – וזה לפי סברת הרמב"ם שהזכרנו – שאם לא מחזיקים קודם בכל ארץ ישראל אז גם אם יש את כל התנאים של מלך וסנהדרין זה עדין לא כיבוש רבים. ממילא אפשר להבין מזה את כל מה שקורה היום.

כל זה בדרך היקש וקל וחומר, כי אצל דוד היה מלך וזה היה מרצון העם וכאן אפילו אין את זה. מה שהיה ארונה על הר הבית זה לא היה בתור מלך עצמאי אלא היה כפוף למלכות דוד, כמו היום על הר הבית. לא היתה מדינה פלסטינאית או 'וואקף' על הר הבית, אלא שדוד נו לו רשות להשתלט על המקום. אז אם אצל דוד זה היה כיבוש יחיד אז כל שכן וקל וחומר אצלנו. שוב, הציבור זה הקב"ה, זה כנסת ישראל, זו השכינה. הקב"ה לא מסכים להתפשטות ארץ ישראל החוצה כל עוד לא כבשו בפנים. הרבים של עם ישראל זה היחיד של הקב"ה. למעלה האחד זה הטוב והריבוי זה הרע אבל למטה זה הפוך, האחד למעלה מתגלה בתוך הרבים למטה, ואם יש יחידים למטה אז האחד האמיתי – האחד יחיד ומיוחד – לא מתגלה למטה. לכן הקב"ה אומר, כמו אצל המעפילים, שאני לא אתך. זה לא רבים. מה שהציבור לוחץ על ראש הממשלה להחליט כך זה שגם הציבור הוא יחידים. אין ציבור. בכלל, בשביל העמדת מלך צריך ציבור ואצל דוד היה מספיק ציבור בשביל לעשות את זה אבל בשביל שהכיבוש שלו יקרא כיבוש רבים זה לא היה כל זמן שחלק מארץ ישראל לא תחת ידם.

מה זה אומר לנו? כל המושג הזה של מלך הוא כדי לעשות שלמות בעם. שהעם ששוכן בארץ יהיה 'רבים' אחד. שהציבור יהיה אחד, כמו שהקב"ה אחד יחיד ומיוחד, וזה תלוי בשלמות הארץ. רק אז, ברגע שהרבים הם רבים על פי תורה והמלך כובש ארץ אחרת על פי הסנהדרין זה הופך אותו להיות ארץ ישראל. בכל העולם כולו יש את הכח לקבל את הלב והעיניים של ה', כלומר שניתן להיכבש תחת ידי ה', כי באמת "לית אתר פנוי מיניה" כלל. שוב, בתכלית ההעלם בבחינת "העלם שאינו במציאות" יש ה' בכל מקום, וב"העלם שישנו במציאות" הלב והעיניים שלו נמצאות היום בכל מקום בארץ ישראל, ובגילוי זה צריך להתגלות מבית המקדש, ואז מים יצאו מקדש הקדשים. הגילוי הזה הוא מנחה את שאר הגילויים, וכמה שיש בו יותר גילוי כך יש גילוי בכל ארץ ישראל ולעתיד לבוא גם בכל העולם כולו. ה"העלם שאינו במציאות" יתהפך קודם ל"העלם שישנו במציאות" ואחר כך, על ידי בית המקדש ההעלם הזה יתגלה ממש עד "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד".

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com