חמה בתקופתה - דף 4 |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL "החדש הזה לכם – ראש" לסיום, נתבונן מעט בדרך הרמז בחיבור תקופת שמואל ותקופת רב אדא: כל סוד העיבור נגלה בתורה במצות קידוש החדש, בה נאמר על חדש ניסן "החדש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה". מבואר בחסידות כי "ראש" הוא למעלה מ"ראשון" (ולמטה משניהם נמצאת ה"ראשית") – ה"ראש" נמצא למעלה מכל החדשים ואילו ה"ראשון" כבר נמנה כאחד החדשים. ראש רומז כאן לשתי התקופות – תקופת רב אדא ותקופת שמואל, ששתיהן אמת. [והנה, בהתבוננות זאת 'חותכים' את הפסוק כאומר "החדש הזה לכם ראש" (הרמב"ן כותב כי לע"ל התורה תהיה רצף אותיות ויוכלו להפרידן בכל מקום – כך שבמקום "בראשית ברא" יוכלו לקרוא "בראש יתברא", לדוגמה – וק"ו שניתן להפריד בין מילים שונות). "החדש הזה לכם ראש" הוא ביטוי שלם בן יג אותיות (מספר השראה ה-3) העולה 925 (מספר ההשראה ה-22, שהוא גם מספר החשמל ה-25, העולה כה פעמים זה-כה; היפוך הספרות של 925 הוא 529, תענוג העולה כג בריבוע). זהו ביטוי משיחי, באשר "החדש הזה לכם" עולה משיח בן דוד ו"זה לכם ראש" עולה משיח צדקנו. הענין המלכותי-המשיחי חוזר בכל אחת מהמילים בביטוי: "החדש" רומז לכח ההתחדשות של תקופה חדשה ומשיחית ששיאה ב"תורה חדשה מאתי תצא", "הזה" ("כזה ראה וקדש") הוא הגילוי של נבואת משה רבינו ("זה הדבר אשר צוה הוי'"), "לכם" אותיות מלך, ו"ראש" היינו הראש-המלך כפשוטו. חדש ניסן הוא החדש של שבט המלכות, שבט יהודה, והוא ראש השנה למלכי ישראל. כך ניתן לקרוא "החדש הזה לכם – ראש", בחדש הזה זוכים ומעמידים ראש, ו"כד אתתקן רישא דעמא אתתקן כולא עמא" (וכפי שכבר נרמז לעיל, בחלקו הראשון של המאמר, כשם שמלך בלי עם הוא תהו, כמובן, כך גם עם ללא מלך הוא מצב של תהו – בו הס"מ נעשה ראש, ר"ל – אך כשזוכים להעמיד את המלך עוברים ממצב של "תהו" למצב של "בהו", מצב ש"בו הוא", כאשר בתוך העם נמצא המלך המקהיל, מלכד ומאחד אותו)]. ועוד רמזים בצירוף ה-ראש של רב אדא שמואל: רב אדא (העולה יצחק, טז פעמים יג) שמואל (העולה שנה טובה, כט פעמים יג) עולים יחד מה ("ונחנו מה", אדם) פעמים יג. שמותיהם המלאים של רב אדא ושמואל הם רב אדא בר אהבה (השם רב אדא נפוץ בש"ס, וכנראה שגם רב אדא בר אהבה היו יותר מאחד, ורב אדא דנן הוא כנראה הראשון שבהם, תלמידו של רב) ושמואל הכהן בר אבא ירחינאי (על שום בקיאותו בדרכי הירח, על אף ש"שמש ידע מבואו" ו"ירח לא ידע מבואו"[ט]; ירחינאי – כפי הכתיב בראשונים ובאחרונים – עולה ברא אלהים, טוב בריבוע, ושמואל ירחינאי עולה 666, לו במשולש). רב אדא בר אהבה (הרומז למדת החסד והאהבה של אברהם אבינו, המתקנת את עולם העשיה דווקא, בסוד "הנפש אשר עשו בחרן", בחינת "גרך אשר בשעריך" שבמקום החרון אף, "אף עשיתיו") שמואל עולים יחד 800 (שמש במילוי – שין מם שין), ואם כן הממוצע ביניהם הוא כ בריבוע. רב אדא בר אהבה שמואל ירחינאי עולה גל בריבוע.
|
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד