חיפוש בתוכן האתר

כז סיון תשס"ט - אופשערניש (חלאקה) ליוסף יצחק דוד - דף 7 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
כז סיון תשס"ט - אופשערניש (חלאקה) ליוסף יצחק דוד
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
כל הדפים

משה רבינו (שבכל דור) – נושא הפכים

בכל אופן, המקור זה כמו שרש"י כותב את זה "אפילו אומר לך וכו'". במקור, בספרי, זה "אפילו מראין בעיניך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין". זאת אומרת שמי זה המשה רבינו שבדור? מי שהכי מבין בימין ושמאל, מי שהכי מבין בסוד הפאות. הילד שעושים לו את זה – קשור למשה רבינו. כששואלים אותו מה זה ימין הוא תופס את הפאה הימנית – זה חינוך, כפי שאמרנו בהתחלה. מה זה שמאל? תופס בפאה השמאלית. והנה אני אומר לך שהימין זה השמאל, מבלבל לך את הראש. ככה מחנכים? שאחרי שהסברתי לך מה זה ימין ומה זה שמאל אני מתחיל לבלבל אותך? זה לכאורה מקלקל את כל מה שבניתי. אלא מה? שיש הגדרת ימין ושמאל, אבל ההתקשרות למשה רבינו זה התקשרות לאחד כזה שהוא נושא הפכים, ואם הוא אומר לי שהח"כ שהוא שפיץ-ימין הוא השמאלני הכי גדול, וגם מי שהוא בשמאל הוא בעצם בפנימיות הימני הכי גדול, אז אני מאמין לכל מה שהוא אומר. כתוב שמאמין זה לשון ימין. בכל אופן, צריך לדעת מה זה ימין ומה זה שמאל, וצריכה להיות אמונת חכמים – אמונת משה רבינו, שזה עיקר התיקון גם של חטא המרגלים וגם של חטא קרח (שיצא מהרשימו של חטא המרגלים, כנ"ל) – שחכמי הדור, ובפרט החד בדרא (הכולל ימין ושמאל, שמאי והלל), שאם אומרים על מה שנראה לי ימין שזה שמאל וכו' אני מאמין להם.

משמאל לימין ומימין לשמאל – עליה בקדש

נחזור לרמב"ם ולרמב"ן: מכל מה שאמרנו כעת היה משמע שהשמאל לא טוב והימין טוב, אבל בהתחלה אמרנו שיש שמאל שהוא טוב, ולא סתם טוב אלא טוב מאד. צריך עוד יותר להעמיק, "שאומר לך על ימין שהוא שמאל" זה יכול להיות גם עליה בקדש. כשאני אומר על ימין שהוא שמאל זה או שאני אומר שזה רמאות, שאותו ח"כ שהוא כאילו בימין הוא שמאל – הוא האחראי, שבגין הוא זה שעשה את קמפ-דיויד, שאת כל מה שהשמאל רצה עשה בפועל מי שישב בימין. זה פירוש אחד. פירוש שני שאומרים לך על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין שהכל זה בדרך של עליה. על שמאל שהוא ימין זה לקחת את השמאל ולהעלות אותו לימין, ועל ימין שהוא שמאל זה לקחת את הימין וגם להעלות אותו לקדש קדשים, שזה טוב מאד. כתוב בזהר על נחירי האף, הימני והשמאלי – והאף זה רוח החיים, יוצאת מהחוטמא – אז כתוב שרוח חיים יוצאת למעלה מהנחיר הימני, אבל חיי החיים (חיים נצחיים בלשון הרבי) זה מהנחיר השמאלי. זה כמו ההבדל בין טוב לטוב מאד. אז אפשר לפרש שהכל זה עליה בקדש, והכל זה מופקד אצל משה רבינו אליו צריך להיות קשורים.

הגדרת ימין ושמאל וידיעה לאן לפנות בכל פעם

אבל לכל זה אין שום פשר בכלל בלי הגדרה ראשונית של ימין-שמאל, של סימנים. כמו שאמרנו קודם, שגם כאשר מגיעים לפרשת דרכים ולא יודעים את הדרך – אני לא יודע אם ללמוד נגלה או נסתר, אם להעמיק בהלכה או בחסידות, אז אומרים שמן הסתם תלמד חסידות אם לא ברור לך, כי כל פניותיך יהיו לימין. אבל אם זה ברור – יתכן ששמאל. יש סיפור שפעם אדמו"ר האמצעי היה כמה שבועות בדרך, וכשהתקרב הביתה היה כל כך צמא כמו מי שהולך למות מצמא ר"ל עד שקפץ מהעגלה כמו משוגע ורץ הביתה ופתח גמרא – זה רגש של פקו"נ ללמוד גמרא, "כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה". אם אתה יודע שזה זמן לנגלה – הולכים לשמאל. אם לא – הולכים לימין. בכל אופן, בזכות כל הצדיקים שהזכרנו – משה רבינו, וגם קרח לעתיד זה "צדיק כתמר יפרח" ס"ת קרח (כל פעם הוא מתתקן עוד קצת  ועוד קצת).

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com