חיפוש בתוכן האתר

כ כסלו תש"ע - ברית שמואל ישראל רוזנצוויג - פירושי ''הורד'' - ורד וורידים ומרידה הדפסה דוא
אינדקס המאמר
כ כסלו תש"ע - ברית שמואל ישראל רוזנצוויג
שמות התאומים: רנה ושמואל-ישראל
יוסף הצדיק - סוד הפריעה
יפת תואר ויפה מראה
פירושי ''הורד'' - ורד וורידים ומרידה
במציאות שלנו - ''תחתון מתקן'' על ידי הרחקת עצמו (בדעתו) מהמזיק
יט - כ כסלו - מילה ופריעה של חסיד
השלמות להתועדות יט כסלו
כל הדפים

ה. פירושי "הורד" – ורד וורידים ומרידה

אמרנו קודם שחז"ל מפרשים הרבה פירושים ב"הורד", "ויוסף הורד מצרימה ויקנהו פוטיפר [אחר כך הוא עצמו נקרא פוטיפרע, לשון פריעה – חז"ל דורשים שפרע את עצמו, הוא גם חמד את יוסף למשכב זכור] סריס פרעה שר הטבחים איש מצרי". לפרעה היו שלשה שרים – שר המשקים, שר האופים ושר הטבחים. כתוב שהם כנגד שלשה איברים בצואר. פרעה הוא הערף, כמו עלוקה שיושבת בעורף ויונקת חיות – לא נותנת לחיות לעבור מהראש את הגוף. יש לו שלשה שרים שהם באי כחו בתוך הצואר (את כל זה כותב האריז"ל) – שר המשקים הוא הקנה, שר האופים זה הושט, ושר הטבחים (שקונה את יוסף) זה הורידים. כשיוסף בכלא הוא פותר חלומות שר המשקים ושר האופים, אבל מי שקנה אותו – ועתיד להיות השווער שלו – הוא שר הטבחים, שהוא הורידים. גם ורידים לשון הורדה, זה עוד פירוש ב"ויוסף הורד מצרימה", ואז "ויקנהו שר הטבחים" – הוריד קנה את ה"הורד" (נכנס לו לוריד).

אין את המלה וריד בתנ"ך, אלא רק בלשון חז"ל, ונקרא כך בגלל הדם – הוא בצבע של ורד. גם ורד זו לא מילה בתנ"ך. הערוך אומר שורד בלשון ישמעאל זה שושנה של התנ"ך. יש שרוצים לחלק בין שושנה לורד, אבל הערוך אומר שזה אותו דבר. למה זה ורד? בגלל הצבע הורוד. כשאדם הוא יפה מראה, אור פנים, איזה צבע יש לו בפנים? ורוד. עוד פעם, לוריד – גילוי העטרה – קוראים "הדורא דגופא". גם כשאדם מתבייש – יכול להיות לא-טוב, ויכול להיות טוב ("בשת פנים לגן עדן") – הוא נעשה ורוד, "אתא סומקא". הבשת פנים של הקדושה זה משהו יפהפה. חז"ל אומרים שכל העובר עבירה ומתבייש בה מוחלים לו על כל עוונותיו – כנראה כאשר מתבייש בקדושה נעשה כל כך יפה בעיני שמיא, עד שאומרים שכל העבירות היו כדאיות בשביל היפי של הפנים כשהורוד עולה לפנים. כנראה שיוסף עמד בנסיון גם נעשה ורוד. לא עבר והתבייש, אלא התבייש תוך כדי – הוא הגיע לשלמות של "הדורא דגופא", גילוי העטרה (בפנים). אם כן, יש "ויוסף הורד מצרימה" גם מלשון ורדים, וגם מלשון ורידים (שר הטבחים שקנה אותו).

יש הרבה מה לדרוש, ולא נסיים כאן דרוש זה (על דרך חז"ל, שדורשים כל מה שקשור לשער רד = צדיק, כל מה שיוסף הוא צדיק זה בתוך השער של "הורד"). לפני שנעזוב את המשנה, יש בטוי בשבת "בתולת הורד, שזה מהדברים שאסור להוציא בשבת. זה עלה של ורד, ורד צעיר, ורש"י מפרש "ורד בחור". רואים כאן שורד זה גם בחור וגם בתולה – אם כן זה זווג מן השמים. זה משהו מאד צדיקי, של חתן וכלה עם בשת פנים דקדושה. הפשט הוא שזה צעירים, בתולת הורד וורד בחור שצריכים להתחתן. כתוב שגילוי העטרה זה גילוי הכלה לעתיד של התינוק, זה בחינת יוסף. זה בכלל שיש גילוי בברית מילה, וצריך להוציא ורוד – הכל קשור לברית מילה.

אחרון אחרון (נסיים כאן, יש עוד הרבה לדרוש), עוד משהו על שער רד. חז"ל לומדים את התורה לפי שערים, ולא לפי שרשים. כך לומדים את כל הקשרים וההקשים של חז"ל, שער של שתי אותיות בתוספת אותיות האמנתיו, שהמלבי"ם מסביר בהקדמתו לתורה שאלו אותיות טפלות ונופלות מהשרש. זאת אומרת, שאם יש לי שער רד – כל אות מ-האמנתיו שאני מוסיף זה עדיין שייך לאותו שער, ולכן לפי דרך חז"ל אפשר לדרוש את כולם. הדבר הראשון שחז"ל דורשים ש"הורד" לשון שלטון ולשון כבוש. יש שרש מאד קרוב של אותו שער – מרד. "יוסף הורד מצרימה" זה גם מלשון מרד, שהוא מורד. מאותו רגע שהוא יורד לממשל הזה, של מצרים – שזה מיצר, כתוב שכל הגלויות על שם מצרים כי מיצרים לישראל – אז ברגע שהוא יורד לממשל שמיצר ליהודים הוא מלכתחילה, בעצם, מורד. הממשל שמיצר לעם ישראל, ליהודים, גם נקרא מורד. יש לשון בתנ"ך "מורדי אור". יש כמה פירושים מה זה "מורדי אור", ורוב המפרשים מסבירים שזה כל מי שמנגד לקדושה – כל מי שנגד הקדושה, נגד התורה, כי היא "תורה אור". מורדי אור רוצים להסתיר ולהעלים אור התורה, לשים מסך ולא להעלים מסך. אם כן, מי זה יוסף? מי שמורד במורדים, מורד במורדי אור.

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com