שער אהרן הכהן (מסוד ה' ליראיו) - דף 9 |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
ניגנו ניגון
יש מאמר חז"ל "הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". למדנו בפרק א שהוא כנגד שם הוי': אוהב שלום שנגד החכמה, רודף שלום כנגד הבינה, אוהב את הבריות כנגד המידות ומקרבן לתורה כנגד המלכות. הסברנו שהיחוד העליון, יה שבשם, נעשה על ידי יסוד אבא ביסוד אמא, כאשר 'אוהב שלום' הוא במקומו ואילו 'רודף שלום' זה כמאמר חז"ל "רודפהו במקום אחר". מקום השלום הוא באצילות, במקום התקון, ומחוץ לאצילות זה בעולם הבריאה. הכל עדין שלום, כמושג מופשט ולא מתייחס כאנושיות, לאדם מסוים. שתי המדרגות התחתונות כבר יורדות מן הרעיון של הדבר אל האנשים. יש רעיון יש מציאות. הרעיון הוא השלום המציאות הם האנשים, והמציאות מתחילה רק בעולם היתירה, רק ששם המציאות היא כללית ובעולם העשיה היא כבר מציאות פרטית, קירוב יהודי באופן פרטי לתורה. הסברנו שהתורה כאן היא תורה שבעל פה דוקא – "מלכות פה תורה שבעל פה קרינן לה". זה מתאים לאהרן, שושבינא דמטרוניתא, בעוד משה הוא שושבינא דמלכא. משה הוא בחינת תורה שבכתב, "וירד ה' על הר סיני", ואילו אהרן הוא בבחינת "בהעלותך את הנרות", הוא מעורר ומעלה את הנשמות. הוא מעורר את התשוקה שלהם לעלות למעלה, לעשות כלי, וגם מעורר אותם לחדש בתורה. תורה שבכתב זה להוריד את ה' מלמעלה למטה ואילו תורה שבעל פה היא העלאה מלמטה למעלה. אחר כך הסברנו יותר, שכשמקרבים יהודי לתורה צריכים לקרב אותו למושג של מלכות, כמו שלומדים כאן בישיבה הלכות מלכים. צריך להדגיש אצלו את ענין המלכות שבתורה. תורה שבכתב נתנה במדבר ואילו תורה שבעל פה שייכת לארץ ישראל. כל ישוב הארץ תלוי במלך – "מלך במשפט יעמיד ארץ" – ולכן כתוב על דוד המלך ש"ה' עמו שהלכה כמותו בכל מקום". התורה שבעל פה מתחילה מן השש שעורים שבעז מסר לרות, אם המלכות. יש מחלוקת במפרשים אם שש השעורים הן שש מידות או שש שעורים בודדות, גרעינים. על פי סוד, מתאים יותר שזה שש שעורים בודדות שכן אלו גרעינים של ששה סדרי משנה לפי חז"ל. שש השעורים הן שורש המלכות שעניינה לגלות יותר ויותר את התורה שבעל פה. לכן הסברנו את החשיבות לכך שכאשר מקרבים מישהו לתורה מדגישים את המנהיג, את הצדיק. אמנם הרבי שליט"א אומר שאין עיקר להפוך יהודי דוקא לחבדניק וכו' אלא העיקר שיחזור בתשובה אבל חסידים מרגישים אחרת, מרגישים שחייבים שידעו שיש מנהיג גדול. אם אתה נפגש סתם עם בן תורה ברחוב אתה לא מנסה. גם אין סיכוי. אתה תתחיל עם הלכה וכד'. אבל אם אתה פוגש מישהו 'טרי' אז דוקא יש ענין גדול להכניס לו לראש שיש מנהיג. אתה רוצה לקרב אותו למלכות. כל זה היה קיצור ממה שלמדנו בפרק א.
|
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד