א אדר תש"ע - סעודת ראש חודש אדר - ירושלים - ד. מסורות של שמחה בתנ''ך |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL ד. 'מסורות' של שמחה בתנ"ך נאמר עוד כמה רמזים לגבי שמחה, לפני שנגיע לעיקר: שרש שמח מופיע בתנ"ך 271 פעמים – 271 שמחות. מה המספר הזה אומר? הריון. למה הריון עולה 271? חז"ל אומרים שבגלל שזה מנין ימי ההריון (זו אחת הגימטריאות שהיא מתוך חז"ל במפורש). ההריון הוא רעא ימים, רק בגלל שלוקח זמן עד שהטפה נקלטת – יום או יומים או שלשה – לכן משעת הזיווג יכולים לעבור רעא/רעב/רעג ימים, אבל מהקליטה יש רעא ימים, כמנין הריון, כך ה' ברא בטבע. לפני שיש קליטה אין הריון, אז זמן ההריון הוא מהקליטה וזה הריון ימים. זה גימטריא של חז"ל, והנה, פלא, זה מספר השמחות בתנ"ך. זה מלמד שבאמת שמחה זו סגולה להריון. כתוב "מושיבי עקרת הבית אם הבנים שמחה הללויה" – פסוק בהלל, שקראנו היום ואתמול – זה לא רק שהיא שמחה לאחר שנולדו בנים, אלא, כמו שאנחנו מסבירים, היא שמחה גם תוך כדי ההריון, וגם כדי לזכות להריון צריכה להיות שמחה. כל השלבים סביב הפוריות, בפרט של האם, תלויים בשמחה. צריכים לשמור על רמה גבוהה של שמחה. כאן יש לנו רמז יפהפה לזה, שיש הריון שמחות בכל התנ"ך. יש מישהו, אחד הצדיקים הכי גדולים בתנ"ך, שלפי האריז"ל בתקופת הנביאים הוא עיקר הגלגול של משה רבינו, שעולה מספר זה – הנביא ירמיהו. זה משהו שמח ביותר, שכנראה סגולה להיות בשמחה תמיד זה לקרוא ספר ירמיהו. מספר זה, 271, הוא הנקודה האמצעית של ישראל (541). הנקודה האמצעית של ירמיהו זה קול (ל-קול כבר אין נקודה אמצעית, כי הוא מספר זוגי). הפנימיות של קול-ישראל – בין קול ל-ישראל – זה ירמיהו, צריך להיות שידור שמח. בכל אופן, ירמיהו הוא סוד השמחה. עוד שני רמזים: בתוך מגלת אסתר, המגלה של החדש הזה, של החג שלנו – עכשיו זה חג פורים – יש בדיוק עשרה לשונות של שמחה, מבין ה-271 בתנ"ך. היות ש"העשירי יהיה קדש להוי'", עשר זה שלמות, כנגד כל עשרת כחות הנפש (כמו שנמשיך להסביר), אז יש פה רמז יפה של עשר שמחות – שכל כח בנפש צריך להיות שמח, כפי שנסביר תיכף – וזה רמוז בתוך מגלת אסתר. השנה כשקוראים את מגלת אסתר כדאי לשים לב לעשר השמחות (כולל שמחת המן שיוצא שמח וטוב לב). עוד מסורה יפה (מה שאנחנו מדברים עכשיו זה רמזי מסורה, שזה סגולה להנצל ממוסרים, כדאי ללמוד כמה שיותר מסורה, מי שזקוק לסגולה זו): אמרנו שמבין כל צורות השמחה זו שהכי שייכת למלך המשיח זה "ישמח" (אותיות משיח, "ומתחתיו ישמח"). בספר תהלים המלה "ישמח" מופיעה יג פעמים (רק בצורה הזו, ויש עוד הרבה שמחות בצורות אחרות שם) – ספרו של דוד מלך ישראל חי וקים, מלכא משיחא. זה רמז לקשר בין "ישמח", שמחת מלך המשיח, ל-יג מדות הרחמים של הקב"ה. ידוע שהמזל-התיקון המיוחד שמאיר ומתלבש בתוך אור אמא זה האחרון, ה-יג, מזל "ונקה" – אור אמא עילאה יונק ממזל "ונקה". אבל המזל הזה, ה-יג, כולל את כל ה-יג – "הכל הולך אחר החיתום" – זאת אומרת שכל יג המזלות, יג תיקוני דיקנא, יג מדות הרחמים, הכל מאיר במקום השמחה. מקום השמחה זה פנימיות אמא, שם כל הדינים מתהפכים לטובה ולשמחה – "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם". זה רמז של יג "ישמח" בתהלות דוד מלכא משיחא. אלו היו שלש מסורות.
|
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד