ז אייר תשס"ט - שלשים לקדוש שלמה נתיב הי"ד - דף 9 |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL ד. תיקון הפלג עיקר הדברים היה צריך להיות ההמשך, מכאן ואילך, אך היות ש"הלא צבא לאנוש עלי ארץ", יש לכל דבר זמן מוגבל, וגם צריך להאכיל עם המינון הנכון, אז את העיקר הבא צריך לומר בקיצור הכי נמרץ: "פלג אלהים מלא מים" אמרנו שיש נחל ויש חלק, נ-חל חל-ק, אז הממוצע זה קיג = פלג. חלק במילוי = ו"פ פלג (ששת הצירופים של פלג). אמרנו שפלג בכל מקום הוא התרגום של חלק. הנשמה היא "חלק אלוה" – אחד הפסוקים שמצביעים על כך שהנשמה היא "חלק אלוה" זה פסוק בתהלים – "פלג אלהים מלא מים" העולה "חלק אלוה ממעל" (שהוא הביטוי המקורי בפסוק, ו"ממש" זה תוספת). מספר זה עולה שכם, שמחד היא "מקום מועד לפורענות" (מקום של פלוגתא ומחלוקת), אך היא גם לשון חלק למעליותא, כפירוש "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך" (שפירש"י "חלק אחד"), וחלק זה מתחבר עם סוד השלם דווקא – "שלם עיר שכם", וכן עולה מספר זה "[כי מלאה הארץ דעה את הוי'] כמים לים מכסים". פלג זה פלוגתא, זה מפלגה, זה מחלוקת לכאורה. אבל כאן זה "פלג אלהים" – כמו "חלק אלוה", "אני אמרתי אלהים אתם". האר"י מסביר ש"פלג אלהים" זה "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה" – שצריך לעשות פלג בתוך השם אלהים, ואז זה נעשה מי-אלה, יש כאן שאלה (מי דקיימא לשאלה) ותשובה: "מי ברא אלה"? – "ברא אלהים"! אבל יש עוד "פלג אלהים" בתנ"ך – "כל הנחלים הלכים אל הים". ה"פלג אלהים" של "אל הים" עוד יותר פשוט, כי הוא לפי הסדר ממש, רק מחלק את השם אלהים לשתי מילים. זה גם הכי קרוב ל"פלג אלהים", כי פלג זה נחל מים. הכי מתאים ל"פלג אלהים מלא מים". [ורמזים: פלג במספר קדמי עולה ו פעמים אלהים – אלהים פנים ואחור – רמז מובהק לקשר של "פלג אלהים". פלג אלהים עולה צדקה (דבר המתקשר לפשוטו של הפסוק "תן חלק לשבעה"). מלא מים עולה קסא העולה איני יודע וכו'. פלג אלהים במילוי עולה תענוג, 23 בריבוע. מלא מים במילוי עולה משקה]. [השלמה: אמרנו ש"שם בן ד" מתחלק לארבע אותיות, וזה הפרדוקס הכי גדול. אם אנחנו רוצים לפלג אותו, כמו שמפלגים את שם אלקים, אז הפלג הפשוט – כמו האפשרות הפשוטה ב"פלג אלהים" (שמתחלק לשתי אפשריות, אך בשם הוי' יש רק פירוש אחד) – הוא יה ו-וה, היא והוא (מלמטה למעלה, בצירוף ה-א של הדעת וה-א של הכתר, כנודע) נקבה וזכר, תרין פלגי גופא. בשם הוי' יש שני חלקים – יה ו-וה, "הנסתרֹת [להוי' אלהינו] והנגלֹת [לנו ולבנינו]". יש רמז שמובא בפירוש בספרי הקבלה הקדמונים, ש-יה בריבוע ועוד וה ברבוע = שמו. כל אות ברבוע זה מקום, לכן ה' נקרא מקום, אבל יה ברבוע ועוד וה ברבוע זה שמו. אם נעשה את התרגיל על כל ששת הפלגים – יה, וה, אל, הים, אלה, מי (כל אחד ברבוע) = 8128 = המשולש של 127. זה לא סתם משולש, אלא המספר המשוכלל החמישי בעולם. מספר משוכלל זה שכל מחלקיו, כל חלקיו יחד, שוים הוא עצמו. זה אחד מהסודות של "אברהם" וכו'. משוכלל הראשון – 1, אחר כך 6, 28, 496 (מלכות), 8128. זה גימטריא מאד יפה, שקשורה לחלקים, כי הגדרת מספר משוכלל, מספר שלם ביותר, שכל חלקיו עולים הוא. זה דווקא החמישי (ה), "בהבראם"-ב-ה בראם-באברהם.] מושגי גבורה מלאי חסד קודם כל נשים לב לעיקר הווארט, עיקר החידוש כאן. הייתי חושב ש"פלג" זה גבורה, משמעות של מחלוקת – גבורה זה אש – אבל כאן כתוב הפוך, "פלג אלהים מלא מים", שהפלג אלהים מלא וגדוש, נשפך על גדותיו, "מלא מים". אם עושים את הגימטריא של "פלג אלהים מלא מים" זה עולה ה"פ חסד. יש בקבלה ה חסדים, אז כל ה-ה חסדים ביחד – ה"פ חסד – שוה "פלג אלהים מלא מים". גם אלקים זה שם של גבורה, וגם פלג לכאורה זה מושג של גבורה, של שמאל. יש בפוליטיקה שמאל וימין, ואומר שכל מפלגות השמאל – "פלג אלהים" – זה "מלא מים", מלא חסד, מלא ימין. צריך להפוך את הראש בשביל לחשוב על זה. ושוב, זה אכן יוצא ה"פ חסד, כל החמשה חסדים הם שם. כתוב בקבלה ש"פלג אלהים" זה "מי ברא אלה", אבל "אל הים" יותר מובהק. בכלאופן, יש שתי צורות, שני סודות, של "פלג אלהים": מי ברא אלה אל הים = שלמה. אמרנו ששלמה זה שלמות, אבל הוא שלם בגלל שיש בו גם את החצי, החלק, יש לו בעצם את כל החלקים, את כל ה"תן חלק לשבעה וגם לשמונה" – כל ה-15 חלקים נמצאים בשלמה – והוא עצמו הסוד של שני ה"פלג אלהים" שיש בתנ"ך. "כל הנחלים הלכים אל הים והים איננו מלא", אבל ב"פלג אלהים מלא מים" כתוב שמלא, וזה גם עולה "כמים לים מכסים" (סיום הרמב"ם), שזה גם מלא. שוב, זה רק להכנס לחלק השני של סוד המלה פלג. פלג בן עבר – המשך שלשלת הקדושה מי היה פלג? הוא הבן של עבר. אנחנו העם העברי, אברהם אבינו הוא "אברם העברי", "אברהם מעבר הנהר", מאור אין סוף שלפני הצמצום שנקרא "עבר הנהר" (סוד עבר הנהר מאיר באישון בת עין, "מעבר הנהר" עולה יחד פעמים הוי' ב"ה. אברהם מעבר הנהר = 820, המשולש של מ, אות המים, שעולה "ואהבת לרעך כמוך" וגם "מעין המתגבר" וכו'), ששם יש את שלמה (סוד הים של שלמה – כל הנחלים הלכים אל הים של שלמה בבית המקדש, שמשם מעין מתגבר יוצא וכו', וד"ל), כי זה שלמות הכל, ש"אל יחסר המזג" למזוג אותו יחד עם כח הגבול, שיהיה כח הגבול מזוג בכח הבלי גבול. זה המקור של אברהם, מעבר הנהר. הבן הבכור של עבר, הממשיך שלו, זה פלג. יש לו אח שקוראים לו יקטן. יקטן הקטין את עצמו, כך אומרים חז"ל, אבל השושלת של הקדושה עד לאברהם אבינו לא עוברת דרכו. אין אחד בתנ"ך שיש לו כל כך הרבה ילדים ששמותיהם כתובים – 13 ילדים (יקטן = 13 ברבוע). בדה"י גם כתוב יקטן בתחלת הספר, כאשר מיחס את כל היחוסים, ומ-"אדם" עד "יקטן" זה המלה ה-יקטן (זה פלא חשוב מדה"י, שכולו סודות כנודע). הוא מקטין את עצמו, שלכאורה זה תכונה של קדושה, אבל כנראה שזו ענוה של שקר, כי אברהם אבינו לא יוצא ממנו. אברהם אבינו יוצא מאחיו פלג, "כי בימיו נפלגה הארץ" – ראשית המפלגות, ראשית הפוליטיקה, ראשית הפלוגתא, ומשם דווקא יוצא אברהם אבינו. לא מיקטן הענו. זה חשוב ביותר, וצריך לתת על זה את הדעת. |
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד