חיפוש בתוכן האתר

חידוש העולם בשיטת הרמב"ם - דף 7 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
חידוש העולם בשיטת הרמב"ם
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
כל הדפים

ו. רמזי הדרוש

וכמה רמזים מתמטיים בלשונות ובענינים שהובאו לעיל (ויש להקדים לכך הערה כי עריכת גימטריאות על לשונות הרמב"ם במו"נ – עפ"י תרגום אבן תבון – יסודה כבר בהנהגתו של רבי אברהם אבולעפיא, שהרבה בכך):

הביטוי חדוש העולם עולה 469, כמספר המלים בתיאור מעשה בראשית בתורה! מספר המילים הזה עולה גם ז פעמים זין, רמז לסיום ימי בראשית ביום ה-ז, יום השבת ששמירתו היא עדות על חדוש העולם.

חדוש העולם קדמות העולם עולה מה פעמים הוי' (כאשר היחס בין ראשי התיבות ותוכן לבין סופי התיבות הוא בסוד "שלם וחצי" – סופי התיבות עולים יהיה פעמים הוי', העולה גם הוי' אחד במשולש, ושאר האותיות עולות יה פעמים הוי'). מה עצמו הוא מילוי שם הוי' ב"ה, כאשר חלק המילוי הנוסף על שם הוי' עולה חוה (אשת אדם, העולה מה, כנודע) – כמנין אותיות הביטויים הללו. ראשי התיבות של חדוש קדמות הן חק – מי שמקדים את את הקדמות לחדוש לוקח מקח רע לעצמו (כאמור בקרח[קו], גלגול קין, שיש בו שרש לתפיסת הקדמות, כנ"ל), אך החק לישראל הוא להשריש היטב את אמונת החדוש בנפש ורק לאחר מכן להתבונן כי על אף שהכל נברא יש מאין יש לפרטי המציאות גם שרש קדום באלקות ו"ממך הכל" ממש (ויש לומר שהחסידות עוסקת יותר בחדוש העולם בעוד תורת הקבלה נוגעת יותר בצד הקדמות, בחשיפה של 'הסטוריה אלקית' לבריאה המחודשת, ולכן האריז"ל חוקר מדוע לא ברא ה' את העולם קודם לכן, ואף מפרש את "ברא" כהבראה ותיקון של מציאות התהו הקדומה יותר, ודוק). ראש-תוך-סוף של חדוש העולם קדמות העולם הוא חקם העולה הבל פנים ואחור (ה הב הבל הבל בל ל) – הבל הוא סוד חידוש העולם, כנ"ל כמה פעמים.

כפי שנתבאר, ענש הסקילה בשבת הוא משום שחילול שבת הוא ככפירה ביסוד האמונה של חידוש העולם[קז]. בארבע מיתות בית דין הסקילה מכוונת כנגד האות י שבשם, ספירת החכמה, מקור החידוש (ובוידוי אומרים שיש לה קשר למי שבטל קריאת שמע – מי שבטל את האמונה ב"הוי' אחד", שממנה נגזרת בסופו של דבר האמונה בחידוש העולם[קח]).

הוזכר כי שלשת היסודות שבאר הרמב"ם שהם למעלה מחדוש העולם ואינם תלויים בשאלת החדוש או הקדמות הם מציאות ה', אחדותו והיותו מופשט מכל גוף וגשם. שלשת היסודות הללו מנוסחים בביטוי "הוי' אחד, אינו גוף ולא כח בגוף", העולה 351 – המשולש של שם הוי' ב"ה. והנה, ידוע כי שבת הוא היהלום של שם הוי' – חיבור שני משולשים של שם הוי' – ומכאן יש לומר כי המשולש העליון של יום השבת, "שמא דקודשא בריך הוא"[קט], הוא הגילוי של שלשת יסודות האמונה הללו, וכאשר ידיעת יסודות אלו משתקפת במציאות (במשולש התחתון של יום השבת) הרי זו העדות על חדוש העולם (כשמוסיפים לביטויים הנ"ל גם חדוש העולם עולה הכל 820, המשולש של מ, העולה "ואהבת לרעך כמוך"[קי] וכו').



[א] מו"נ ח"א פע"א.

[ב] וראה עוד המובא לקמן פרק ה בהערה סט.

[ג] ח"ב פט"ז.

[ד] ח"ב פכ"א.

[ה] ח"ב פט"ז. לפי הגדרה זו יש לומר כי המאמץ של הרמב"ם לצדד בחידוש העולם גם על פי מופת שכלי נועד לקרב את עיון שכלו למעלת הנבואה שמעל השכל האנושי הרגיל, כנודע שהנבואה היא פסגת השאיפות של הרמב"ם, ובעומק יותר אף אפשר לומר כי יש זיקה בין מעלת הנבואה לבין ההתאמתות המוחלטת, עד לראיה ממש, של חידוש העולם מאין ליש – ואין כאן המקום להאריך.

[ו] ח"ב פ"ל.

[ז] ח"ב פכ"ז. וראה גם המצוטט לקמן פרק ה מפירוש המשניות (סביב הערה סט).

 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com