יג אב תשס"ט - שיעור סיכום לבית ספר לתורת הנפש - פרצוף העבודה - דף 14 |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL בעיות בשלום בית והקשר להורים שאלה: שלום בית – זוג שעבר הרבה מטפלים, וכולם אמרו שהבעיה היא קרבת האשה להורים. ברגע שנמצאת לידם הופכת לילדה קטנה, בורחת אליהם, וכעת כבר יש לה ילדים. ההורים עושים תנאים, וברגע שהאמא עושה תנאים היו יחסים מאד טובים בשלום בית. תשובה: בדיוק על זה היה שיעור נשים לפני כמה ימים (ה' מנחם-אב) – שיעור שלם על רמות שונות של אשה כלפי ההורים שלה. שאלה: מה הפתרון? תשובה: קודם כל יגיעה בלימוד, ואחר כך לעשות מה שכתוב שם. קוראים למצב כזה קטנות מוחין אצל האשה, גם מצב של או-או. אם אפשר ללמד שם את הדרגות השונות של בגרות מוחין – בע"ה היא תתבגר. לא אמרנו קודם, אבל יש קשר מילולי בין עבד ל-דעת – עיקר העבודה היא בדעה, בתיקון הדעות (כלשון הרמב"ם – הלכות דעות). עובדים בשביל להתבגר. שאלה: אבל ההורים מפריעים. תשובה: גם ההורים צריכים להתבגר. התפקיד של יועצת לעצב איזה כיוון שיביא את האנשים ליותר בגרות. שאלה: גם את ההורים? תשובה: אם הם מסכימים להיות חלק מהטיפול. הפתרון לכל בעיה – לימוד ועבודה שאלה: מה עושים עם ילדה שמרגישה בכל מה שקורה שהאשמה היא עליה? תשובה: רגש אשמה נידון באריכות באחד הביאורים של "פרק בעבודת ה'". זה יכול להיות קשור כאן לכמה דברים. כל בעיה ספציפית מדוברת, ומה שרצינו היום מכל הקשת של כל הספירות זה לצאת עם המלה עבודה – זה הפתרון להכל, ובסופה של דבר זה שמח ומלא ספוק אמיתי, שאדם עבד לאדון טוב, השי"ת. זו העצה. צריך לדעת מאיפה בא רגש אשמה – כמו שכתוב שם – ומה עושים עם זה. לקדם אדם כדי שיעבוד שאלה: מה עושים עם אדם שבא ולא מוכן (עדיין) לעבוד? תשובה: זו הבעיה העיקרית. צריך הרבה כריזמה כדי לשכנע אותו שכדאי לעבוד. יש אחוז ניכר בעולם של אנשים שלוקחים כדורי הרגעה וכיו"ב כי לא מוכנים לעבוד. כל התרבות היום היא להמציא "דברי שקר", כולל כדורים, כדי לפטור את האדם מעבודה. אפילו במחלות פיזיות, לא רק במחלות נפשיות – יש הרבה מחלות שאם רק תעשה דיאטה נכונה תצא מהן. אם אתה לא מוכן לעשות את הדיאטה – לא תצא מהמחלה. יש אדם שמוכן לעשות ויש אדם שלא – זו הבעיה. דרך אחת, שיש אפילו בחז"ל (שרש"י מביא), היא שיטת איום – אם לא תשמור את הכללים אז ח"ו יקרה לך מה שקרה לאותו אחד. חוץ משיטת איום אולי יש גם שיטות יותר נעימות, להשרות השראה כמה זה טוב – כמה זו הדרך. ללכת עם האדם, ללוות אותו. עבודה שייכת ללוי, והיא צריכה הרבה לווי. להדריך, לתת הרגשה טובה שצריך לעבוד. יכול לבוא אדם ולטעון שנביאי ישראל, האמורים להיות המטפלים הכי טובים וחכמים ובעלי כריזמה שבעולם, לא הצליחו – לא בדרך של איומים ולא בדרך של דברים נעימים וניחומים – ורק המן הצליח, "גדולה הסרת טבעת" (כדור בראש, כדור פסיכיאטרי), וממילא אין טעם לכל הבית ספר שלנו, אפשר לסגרו ולהחליף מקצוע. התשובה היא שודאי וודאי שהנביאים והצדיקים בכל דור ודור הצליחו להשפיע ולעזור לפרטים רבים, בדרך העבודה הפנימית, ההליכה בדרך ה', אך לא הצליחו – עדיין – להגיע למסה קריטית של תשובת הפרטים כדי שיהפוך לתשובת הכלל, ובכך תבוא הגאולה לעם ישראל ולכל העולם כולו. אבל אנחנו מאמינים בני מאמינים בגאולה האמיתית והשלמה על ידי משיח צדקנו, שהוא ה"פלא יועץ". ומה גם שהעבודה שלנו צריכה להיות בבחינת עבודה תמה, כמבואר לעיל, ליקר מאד כל הזדמנות לעזור למישהו, ואילו לא באתי לעוה"ז רק בשביל זה דיי. כך כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול של תשובה כללית וגאולה כללית. בכך הנביאים לא הצליחו אבל אנחנו, בעזרת השי"ת, בטח נצליח. שאלה: יש מקום לתת לאדם לספר בעיות עד שמוכן לעבוד? תשובה: אין דווקא תלות בין עבודה או העדרה לבין סיפור בעיות. אחד הכללים אצלנו שיש קצת מקום לחיטוט בעבר, אבל בכללות זו לא הדרך – יש גבול כמה צריך לחטט. הדרך היא להתחיל מהיום דף חדש עם עבודה. צריך לזהות מה הבעיה, אם התסכול שלך הוא בגלל שאתה לא מסוגל לגמור שום דבר בחיים, או בגלל שאתה באמת באיזה מקום ורוצה לתת אבל לא מסוגל לתת – גם מתוך איזה פחד, שאתה שומר לעצמך. צריך לזהות, ולעזור לאדם לעבוד ולהתגבר על הבעיה. טיפול בבעיות כשהן קטנות – דרך לימוד שאלה: לפעמים יש אנשים שלא מרגישים את הבעיה, לא מרגישים שיש איזו בעיה, אבל מבחוץ אפשר לראות שדבר כזה קטן יכול להתפתח, ועוד עשר שנים תהיה בעיה שתתעורר כך וכך. לדוגמה בזוגיות, אפשר לראות בעיה שתתתפתח, אבל בשביל זוג צעיר זה עדיין דברים קטנים שהאהבה מכסה עליהם. האם צריך לעורר אותם לטפל בבעיה, ובכך כביכול לעורר בעיה שאינה קיימת (בעיניהם לפחות), או להניח עד שאולי הבעיה באמת תתעורר? תשובה: אמרנו שיש קשר בין שרש עבד לשרש כבד – "תכבד העבודה" זה לא סתם ביטוי, כ-בד וע-בד. למה אני אומר את זה? כי בכל השיעורים האחרונים מדברים על כבוד (כבוד הורים). כשבן רואה שאבא שלו עושה משהו לא בסדר יש הלכות איך צריך להעיר לו. לא צריך להעביר בקורת ישירה, אלא לומר לו שכתוב בתורה כך וכך – שיבין בעצמו שהוא טעה. זה לא זהה למקרה שלך, אבל במקרה בו חוששים להתפתחות עתידית למשהו שלא התפוצץ – צריך להמליץ על חומר לימוד, יגיעה בלימוד. צריך לתת להם ללמוד, שיבינו מעצמם את הבעיה, כמו שהאבא יבין מעצמו שעשה משהו לא טוב. לכן צריך להיות מאד בקיאים בספרות, ולהמליץ על הספר הנכון בשבילם, שאם יקראו אותו עכשיו יבינו בעצמם (הלואי). אם הספר הזה לא עזר – יש עוד ספר בדרך... דברי שקר שאלה: בקשר לכל מיני פתרונות קסם ושקר שהרב הזכיר. אם אני הייתי אומרת לפני אלף שנה שמישהו היה טס בחלל היו אומרים שהוא עושה כישופים, והיום בגלל שמבינים את הטכנולוגיה נכנס למודעות שזה אפשרי וזה קיים. אם אני רוצה להכניס יותר ויותר את האלקות בחיים, אז אני מבינה שהדברים האלה הם מבורא עולם – אז למה שיקרא כישוף? לפני אלף שנה זה היה כישוף, כי לא הבינו פיזיקה ומתמטיקה, אבל יום מבינים שיש אפשרות לעשות דברים שנראים כישוף. למה לא להכניס את זה בתוך המודעות שזה שייך לבורא עולם ולאלקות? תשובה: כמו שאומרים לגבי רפואה של בעיה גופנית. אם השיטה הוכיחה את עצמה אפשר לבדוק. מה שמקביל לכל מה שאמרנו זה כדורים, וכל פסיכיאטר וכל רופא טוב – עד כמה שקראתי וששמעתי – מבין שכדור לא מרפא אלא יכול לעצור, ויש לו גם תופעות לואי. באמת זה לא עוזר, ולכן גם בפסיכיאטריה החילונית – הפסיכיאטרים הכי טובים מדברים היום רק על תרפיה דרך השכל. לכן אני אומר, שלגבי פסיכיאטריה ופסיכולוגיה העיקר הוא רק עבודה. לפני שנה שאלו מה להמליץ למישהו לא רגוע – יש הרבה דברים טובים שיעזרו, לטייל בטבע, לשמוע נגינה, לשחות, לאכול נכון. זה כדאי ומומלץ, מאה אחוז בסדר. זו לא טכנולוגיה חדשה. אם יש טכנולוגיה חדשה שעוזר כמו לטייל או לשמוע מוזיקה טובה – כדאי לבדוק את הענין. אבל ככלל, כל הפטנטים החדשים לא פותרים את הבעיה (כאשר רובא דרובא הם אחיזת עינים בלבד). שוב, יש מצבים שאדם מתוח – סטרס – ויש לכך כל מיני דברים פשוטים (ללא שום צורך בטכנולוגיה חדישה) שיכולים להרפות את המתח, אבל ככלל זה לא מספיק כדי לפתור בעיה עמוקה שרשית. לכל אדם יש בעיות, ואת המושגים הכנעה-הבדלה-המתקה כל אדם צריך. ודאי שום טכנולוגיה בעולם לא תהיה במקום זה. מי שלא מבין את זה יש לו חור בשכל וחור בלב – חור בעבודה – ולא יעזור לו שום דבר. שאלה: שאלתי את הרב לגבי שאלות לנפש – 7000 שאלות למח בשבע דקות – והרב אמר שאסור. לגבי לשאול שאלות את הנפש, זה אסור משום קוסם (תקראי את התשובה של הרב מורגנשטרן) – אז זה אסור גם אם זה עוזר (וכל שכן כשזה לא עוזר). שאלה: מה עם קינזיולוגיה? תשובה: על זה היה סמינר שלם, אפשר לשמוע או לקרוא אותו. היסוד הוא שכל מה שדומה לעל-טבעי, שאלת שאלות את הנפש, בדיקה דרך אדם אחר וכו' – אסור בתכלית. אבל צריך ללמוד שם באריכות את כל הנושא. זיהוי השליחות שאלה: לגבי מדת יסוד – איך אדם יודע מה השליחות שלו? תשובה: זו שאלה טובה, הכי חשובה. זו אחת הסיבות הכי טובות בדורות האחרונים שצריכים רבי. הרבי עוזר לאדם לזהות את השליחות שלו. במיוחד אם הוא מרגיש עצמו שליח של אותו רבי, זה הכי טוב. לכן ענין השליחות שייך לספירת היסוד – מדת היסוד היא גם שליחות וגם התקשרות לצדיק. הרבה פעמים הבעיה של האדם שהוא לא מקושר לאף אחד. הוא חושב שאולי הוא קשור לקב"ה – זה גם יכול להיות דמיונות. אם רואים שהבעיה של האדם היא שאין לו התקשרות נפשית – במלכות באופן של עבדות וביסוד באופן של התקשרות (קשר נפשי של שליח למשלח, ולא תמיד המשלח זה הקב"ה בכבודו ובעצמו, ודווקא טוב שזה יהיה ה"צדיק יסוד עולם", שהוא עצמו שליח וגם משלח) – זו בעיה שצריך לפתור אותה. שתהיה שנה טובה עם הרבה הרבה פעילות ברוכה ועזרה לזולת – שנזכה ל"עבודת מתנה". [א] "כי הרס תהרסם" = 1000 (ובו 10 אותיות, ממוצע כל אות הוא 100), רמז לאלף אורות שניתנו למשה רבינו במתן תורה, ונלקחו ממנו כשבני ישראל עשו את העגל ועבדו ע"ז. התיקון הדרוש על מנת להחזיר למשה רבינו את האלף אורות הוא "כי הרס תהרסם". וכן, ראשי התבות של "כי הרס תהרסם" הם כהת, השם הקדוש בו הכה משה את המצרי, הלעומת זה שלו, הישות שלו, כידוע שמשה עולה המצרי. ובדרך מליצה: סופי התבות של "כי הרס תהרסם" הם יס"ם, שתפקידם לבצע את ה"כי הרס תהרסם" (ואוי לדור שנותנים להם להרוס ישובים בארץ ישראל – "את זה לעומת זה עשה האלהים") – יחידת סיור מיוחדת (סופי תבות = 1000 = "כי הרס תהרסם") = "יסוד היסודות ועמוד החכמות", פתיחת ספר הרמב"ם (ראשי תבות הוי', כידוע, והוא המשולש של מח, יסוד היסודות לכל מי שיש לו מח בקדקדו). [ב] ורמז: הרס תהרסם והסרתי = 13 פעמים 127, "שני חיי שרה". על שרה – ב-ש שמאלית, שבמקום ס – בפרט נאמר "לא תהיה משכלה ועקרה בארצך וגו'". [ג] זו הפעם הראשונה בתורה שיש ר"ת לאה – השרש של לאה אמנו בתורה. הפעם השניה היא "ונהר יצא מעדן להשקות את הגן" (נהר הוא בחינת בינה, בחינת לאה). הפעם השלישית היא שוב "לעבד את האדמה אשר לקח משם", ובפעם זו יש תופעה מיוחדת של ר"ת לאה ישר, "לעבד את האדמה", ור"ת לאה הפוך, "האדמה אשר לקח", מחוברים יחד – בחינת "חן תחתון" של לאה, וד"ל. [ד] דמות עולה בגימטריא 10 פעמים אדם, וכן צלם עולה אדם בהכאה (א פעמים ד פעמים ם). [ה] וכמה רמזים ב-ג הלשונות: הערך הממוצע של ג הלשונות עולה ז פעמים יעקב שהוא ז בריבוע פעמים הוי' ב"ה. התבות הראשונות – ואדם וייצר והאיש = 689 = 13 פעמים 53 = נצח ישראל = התבות הבאות: אין הוי' אלהים משה ענו מאד. עד כאן, ב פעמים נצח ישראל = המשולש של בן, כאשר שאר התבות = ד פעמים תורה, בן פעמים בטול. והן מתחלקות כך: בשני הלשונות הראשונים, שנאמרו שניהם בסיפור השני של מעשה בראשית, שאר התבות – לעבד את האדמה את האדם עפר מן האדמה = חן חן פעמים אהבה, ואילו שאר התבות בפסוק של משה רבינו – מכל האדם אשר על פני האדמה = חסד פעמים אהבה. שני הלשונות בשלמותם עולים ב בחזקת יא, ב"פ הריבוע של לב, ערך הממוצע שלהם. ג התבות האחרונות של כל לשון: לעבד את האדמה עפר מן האדמה על פני האדמה = הריבוע הכפול של שם הוי' ב"ה, כאשר השאר מתחלק למשולש של בן כנ"ל, גן פעמים הוי', ועוד ו פעמים יעקב שהוא ז פעמים יוסף, חשבון מב האזכרות של שם הוי' ב"ה בתפילין כנודע. נמצא שהכל מתחלק ל-יה פעמים יעקב ועוד ו פעמים יעקב. סדרת מספרי התבות של ג הלשונות היא סדרה של חן נקבי, שחלקה החיובי הוא: 1 5 8 10 11 11 10 8 5 1 (= 70), ואילו סדרת מספרי האותיות היא סדרה של חן זכרי, שחלקה החיובי הוא: 18 30 34 30 18 (= 130. 70 = ע, 130 = עין. 70 פעמים 130 = 9100 = 5 פעמים 1820, מספר האזכרות של שם הוי' ב"ה בכל התורה כולה כנודע, והוא נ פעמים יעקב). [ו] ורמז: "אדם אין" = "לעבד". "ואדם אין לעבד" = יחוד יעקב לאה, והרי שופריה דיעקב מעין שופריה דאדם הראשון. [ז] וגילו ברעדה = פורים, רעד = מרדכי, וגילו לשון מגילת אסתר. Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com << הקודם - הבא |
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד